שתף קטע נבחר

חצה את המיליון: מאגר תורמי מח עצם בישראל - הגדול בעולם ביחס לאוכלוסייה

גאווה: 3,466 השתלות מח עצם שהתבצעו הודות ליותר ממיליון תורמים הרשומים במאגר מח העצם "עזר מציון" שנוסד בשנת 1998. אחד מכל שלושה תורמי מח עצם במאגר הישראלי הוא מתחת לגיל 25. בעשור האחרון הוכפל מספר התורמים הרשומים במאגר

ישראל מובילה בתרומות מח עצם בעולם: המאגר הלאומי בעזר מציון הוא הגדול בעולם ביחס לאוכלוסייה, כך עולה מנתונים שהתפרסמו היום (ב') במסיבת עיתונאים של מאגר מח העצם "עזר מציון", בהשתתפותם של שר הבריאות יעקב ליצמן, שר הביטחון נפתלי בנט ופרופ' ג'ף שר, נשיא ארגון מאגרי מח העצם העולמי.

 

המאגר הלאומי לתורמי מח עצם בעזר מציון, חצה לראשונה את מיליון הישראלים החברים בו והוא המאגר הגדול ביותר בעולם ביחס לאוכלוסייה. מאגר התרומות שנוסד בשנת 1998 עומד מאחורי 3,466 השתלות מח עצם שהאריכו והצילו את חייהם של חולים בסרטן ובמחלות דם קשות.

 

במהלך האירוע, נפגשו שלושה זוגות של תורמים ונתרמים. שניים מהם הן אירית יערי (64), שהחלימה ממאילופיברוזיס, מחלה הפוגעת במח העצם, שפגשה את התורמת מור אלחדד (28). אירית אמרה ברגע הפגישה ביניהן: "ברגע שהודיעו לי שיש תורמת, באותו רגע רציתי לדעת מי זו אבל אמרו לי שבמשך שנה אני לא יכולה לגלות מי התורמת. בדיוק ביום שמלאה שנה מהתרומה הלכתי למלא טפסים ובשבילי את כרגע נכנסת למשפחה שלנו. זה לא מובן מאליו. הבן שלי תרם גם הוא לפני תשע שנים תרומת מח עצם ואני זוכרת כמה היה קשה לו בהכנות. זה לא פשוט. אבל הצלת נפש אז תודה רבה לך ואני מקווה שנישאר בקשר".

 

אירית יערי ומור אלחדד מח עצם (מוטי קמחי)
אירית יערי ומור אלחדד במסיבת העיתונאים(מוטי קמחי)

 

 מירה לביא (54) תרמה מח עצם ופגשה לראשונה את דורון שחייו ניצלו בזכותה. מירה אמרה בפגישתם: "זו זכות גדולה. כשתרמתי מח עצם, ידעתי שזה חייב להצליח ולהציל את החיים שלך. התקשרו להודיע לי שנמצאתי מתאימה לתרומה בדיוק שנה לאחר פטירתו של אבי. בעיניי זה היה סימן משמיים וסמלי לכך שהתרומה שלי חייבת להצליח". דורון ניסים (34) עבר את השתלת מח העצם בבית החולים שיבא לפני כשנה. הוא סובל ממחלה נדירה שגורמת להתפרקות מח העצם: "רציתי לפגוש את האישה שהייתה מוכנה לתרום כדי להציל חיים וזה באמת מאוד מרגש והיא מהממת".

 

מירה לביא ודורון ניסים מח עצם  (מוטי קמחי )
מירה לביא ודורון ניסים במסיבת העיתונאים(מוטי קמחי )

 

קיראו עוד:

"הציל את חיי": רופא אמריקני קיבל מח עצם של חייל ישראלי

מוטי זיסר ז"ל: האיש שהקים את בנק מח העצם הישראלי – והציל מאות

תרומת מח עצם מרגשת: חוקר הסרטן תרם לאשת השדרן

 

  (צילום: shutterstock)
בדיקה פשוטה ולא פולשנית, שיכולה להציל חיים(צילום: shutterstock)

 

בעשור האחרון הוכפל מספר התורמים הרשומים במאגר וחל גידול משמעותי במספר החיפושים ההתאמות וההשתלות, ומספר ההשתלות שבוצעו הודות לתורמי המאגר גדל פי שש. מספר בקשות החיפוש לתורמים מתאימים שהתקבלו במאגר, גדל פי ארבע  כשמספר ההתאמות המלאות בין חולים לתורמי מח עצם פוטנציאלים במאגר, גדל פי שמונה.

 

כמחצית מהתורמים הפוטנציאלים הצטרפו ביום גיוסם לצה"ל, הדבר מתרחש מאז שנת 2005 עם חתימת הסכם שיתוף הפעולה "מתגייסים לחיים" בין צה"ל לבין המאגר. ההצטרפות למאגר התרומות היא באמצעות בדיקת רוק פשוטה ולא פולשנית, שכיום ניתן לבצעה, בין היתר ביום הגיוס לצה"ל.

 

  ( )

 

סיכויי ההצלחה של ההשתלה עולים ככל שהתורם צעיר יותר

בשנת 1996 התקיים מבצע גיוס התרומות הראשון לתורמי מח עצם במסגרתו גויסו 5,000 התורמים הראשונים לטובת משה סחייק ז"ל. שנתיים לאחר מכן, הקימו מוטי ז"ל וד"ר ברכה זיסר יחד עם עמותת "עזר מציון" את המאגר.

 

אחד מכל שלושה תורמי מח עצם במאגר הישראלי הוא מתחת לגיל 25, ביחס למדינות העולם מדובר בנתונים גבוהים של כמות הצעירים, כ-33% בישראל, לעומת 14% בלבד בממוצע מאגרי מח העצם בעולם. לשיעור הצעירים במאגר מח עצם ישנה חשיבות רבה, זאת מכיוון שמחקרים מראים כי סיכויי ההצלחה של ההשתלה עולים ככל שגיל התורם צעיר יותר ולכן הרופאים יעדיפו לבחור תורם צעיר.

  

כשנמצא תורם מתאים לחולה מבחינה גנטית המאגר פונה בשלב ראשון לתורם ומבקש ממנו לבצע בדיקות דם לאשרור ההתאמה לפני התרומה ולוודא כי הוא בריא. בשלב זה לא כל התורמים זמינים, בריאים או רוצים לבצע את הבדיקה. מדד האיכות בודק מה אחוז התורמים במאגר הזמינים לביצוע בדיקות הדם בשלב אשרור ההתאמה. לאחר שהמרכז המשתיל אישר את התורם המבוקש והחליט כי הוא נדרש לתרומה התורם.

 

מניתוח נתוני ארגון המאגרים העולמי (WMDA) עולה כי כ-70% מהחולים בארץ כיום מקבלים תרומת מח עצם מתורם הרשום בישראל, זאת לעומת הממוצע העולמי העומד על כ-50% מהחולים שמקבלים תרומה מהמאגר המקומי. כמו כן, מאז הקמת המאגר הלאומי, ירד שיעור תרומות מח עצם המיובאות ממאגרים בעולם עבור חולים ישראליים בכ-50%.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוטי קמחי
מסיבת העיתונאים לרגל חציית המיליון של תורמים רשומים
מוטי קמחי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים