שתף קטע נבחר
צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

פרסום ראשון: מהשבוע הבא - בדיקות קורונה במרפאות ניטור מדגמי גם למי שלא בבידוד

מהשבוע הבא יחלו לפעול מרפאות ניטור (מרפאות זקיף) אליהן יופנו מטופלים ספציפיים שאינם בבידוד, זאת במטרה לאתר מוקדי התפרצות קורונה ברחבי הארץ. ההגעה למרפאות תתבצע רק למטופלים מדגמיים ובהפניית רופא

בדיקות קורונה גם למי שאינו בבידוד: משרד הבריאות אישר לקופות החולים להתחיל בבדיקות קורונה לאנשים שאינם בבידוד. הבדיקות תיעשנה במרפאות ייחודיות שמטרתן ליצור מיפוי נרחב יותר של תחלואה אפשרית בקורונה. הפניה תתבצע רק בהפניית רופא, ורק לחלק מהמטופלים הסובלים מתסמינים המחשידים להדבקה בקורונה, ובאופן מדגמי.  במשרד הבריאות מבהירים כי אין מדובר בהפעלת מרפאות קורונה לכלל האוכלוסייה.

 

 התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

על פי ההנחיות, הוקמו בשבוע האחרון "מרפאות זקיף", בהן ייבדקו כאמור, חלק מהמטופלים שנבחרו באופן מדגמי, ושסובלים מחום ותסמינים נשימתיים כמו כאבי גרון, קוצר נשימה או שיעול. המרפאות ממוגנות, ומטרתן שלא לחשוף מטופלים אחרים לנגיף הקורונה. הפנייה למרפאות תיעשה בהפניה של הרופא בקופות, בשירותי האונליין. זאת בעקבות הנחיה קודמת של משרד הבריאות שעל חולים הסובלים מחום שיעול או קוצר נשימה להימנע מלהגיע למרפאות.

 

המטופלים המדגמיים שנבחרו, יגיעו למרפאות ה"זקיף" הללו ברחבי הארץ עם הפניית הרופא, שם יורשו הרופאים הממוגנים ליטול דגימה לאחר אישור משרד הבריאות. על פי ההערכות, הדגימות יסייעו לאתר עוד אלפי חולי קורונה שעלולים להדביק את סביבתם וצריכים להיות בבידוד.  המדיניות לגבי שאר החולים הסובלים מהתסמינים המחשידים לקורונה, נשארה בעינה: יצירת קשר עם הרופא המטפל באמצעות האונליין, והמשך שהייה בבית אלא אם הורה הרופא אחרת. במשרד הבריאות הדגישו כי לא ניתן להגיע למרפאות אלה באופן עצמאי, ואלה שיופנו אליה ייבחרו באופן מדגמי לשם איתור מוקדי התפרצות קורונה בקהילה.

 

1208 (צילום: דובר מד
ביצוע בדיקת קורונה(צילום: דובר מד"א)

 

 

כך מתבצעת הבדיקה: שלב אחר שלב

מהנבדקים נלקחת דגימה מהאף באמצעות מקלון המוכנס למבחנה ומועברת לאחת המעבדות.

 

  (צילום: shutterstock)
השלב הראשון. דגימה מהאף באמצעות מקלון(צילום: shutterstock)

 

במעבדה, תעבור הדגימה בדיקה במכשיר הקרוי RT PCR או בשמה המלא:  Real Time Polymerase Chain Reaction בבדיקה זו משוכפל המטען הגנטי של הנגיף מהדגימה, לכמות של מיליארד עותקים, ולאחריו נמדד האור שנפלט מעותקים אלה. אם הוא זהה לזה של וירוס הקורונה, הרי שמדובר בהדבקה.

 

  (צילום: shutterstock)
השלב השני: המטען הגנטי של הנגיף מהדגימה, משוכפל לכמות של מיליארד עותקים(צילום: shutterstock)

 

אבל התהליך לא פשוט כל כך, משום שנגיף הקורונה הוא "נגיף RNA": בניגוד לתאי הגוף שלנו או לתאי חיידקים, וירוס הקורונה (וגם נגיף האיידס) מכיל מטען תורשתי אחר הקרוי RNA, במקום DNA. הבדיקה המעבדתית בודקת את ה-DNA, ועל כן יש "להפוך" את המטען התורשתי בחזרה מ-RNA, ל-DNA. לצורך כך, משתמשים באנזים מיוחד הקרוי Reverse Transcriptase המייצר תבנית DNA של הנגיף.

 

מאחר ש-DNA בודד הוא זעיר ביותר, ולא ניתן להבחין בו, יש צורך לשכפל אותו לכמות של מאות מיליונים. כאן מתחילה שרשרת של תהליכים מורכבים במכשיר ה-PCR המעבדתי: במשך כארבע שעות, מחמם ומקרר המכשיר את הדגימה, כשבתוכה אנזימים המפרידים את סלילי ה-DNA ומשכפלים אותם פעמים רבות.

 

  (צילום: shutterstock)
בדיקה של המטען הגנטי של הנגיף(צילום: shutterstock)

 

שלב נוסף של הבדיקה כולל סימון של החומר התורשתי שבמכשיר באור פלואורסצנטי. לאחר שהתקבלו כל עותקי החומר התורשתי של וירוס הקורונה, כשהם מסומנים באור, בודק המכשיר כמה מאותו אור פלואורסצנטי משתחרר.

 

  (צילום: shutterstock)
השוואה של התוצאה לנתוני ארגון הבריאות העולמי בתוכנת המחשב(צילום: shutterstock)

 

את התוצאה משווה המכשיר באמצעות תוכנת מחשב, לנתונים מערכה של ארגון הבריאות העולמי, ובה נתונים על נגיף הקורונה. אם מתברר כי הנבדק נושא את הנגיף, הוא מועבר לבידוד בבית חולים.

 

מוקדם יותר פורסם כי המוסד הצליח להביא לישראל במבצע מיוחד 100 אלף ערכות בדיקה. בהמשך צפויים להגיע לישראל עוד כמה מיליוני מטושים הנחוצים לבדיקות הקורונה. השבוע הועלו מספר הבדיקות היומיות לכ-2,200 ביום, בתחילת השבוע הבא יבוצעו כ-3,000 בדיקות ובשבוע שלאחר מכן, יעלה מספר הבדיקות לכ-5,000 ביממה.

 

מניין חולי הקורונה הבוקר עומד על 433 ישראלים, מתוכם 404 במצב קל, 12 במצב בינוני, ושישה במצב קשה. 11 ישראלים החלימו מהמחלה. בסך הכל מאושפזים כעת 260 איש, 18 נוספים בדרך לאשפוז. בקהילה נותרו באישפוז בית 76 איש.

 

בעולם עלה מניין הקורונה ל- 219,384 נדבקים, מהם 3,970 מתים. הבוקר התבשרנו כי לראשונה אין הדבקות חדשות במחוז חוביי ובעיר ווהאן שבו. בסין כולה נרשמו 34 הדבקות, אך כולן ממקרים מיובאים. באיטליה ממשיך להחמיר מצב הנדבקים, שמגיע הבוקר ל- 35,713 איש, ו- 2,978 מקרי תמותה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר מד"א
בדיקות קורונה - גם למי שלא בבידוד
צילום: דובר מד"א
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים