שתף קטע נבחר

נעבור את זה יחד: הכוח המשפחתי ככוח-על להתמודדות עם המצב

איך שורדים בסיר הלחץ הביתי שבועות ארוכים של סגר, כיצד שומרים על האווירה הטובה בין הילדים וגם בין ההורים לבין עצמם ואיך אפשר לצאת מהמשבר הזה אפילו נשכרים? רננה סגמן, יועצת להורים ולמשפחות ומנטורית בפרויקט "חיים מאוזנים, חיים טובים" של "ידיעות אחרונות", ‭ ynet‬ ואסם נסטלה מסבירה איך עושים את זה

בשיתוף אסם נסטלה

 

כבר הרבה זמן שכולנו מצטופפים יחד בבית וממעטים לצאת. המצב הזה, שבימים של שגרה כמעט שאינו מתקיים, נמשך כבר כמה שבועות ברצף. הכנו תוכניות, קראנו מדריכים, הפעלנו את כולם ונדמה שכבר מיצינו את כל היצירתיות שהייתה בנו.

 

1208 (צילום: shutterstock)
מה עוד אפשר לעשות יחד?(צילום: shutterstock)

ולמרות זאת, זה לא מבטיח לנו שלפנינו אין עוד שבועות נוספים כמו אלה ושהקושי לא יקטן. לרובנו גם סבים וסבתות שסגורים בביתם והדאגה כפולה ומכופלת, לחלקנו גם קשיי פרנסה בלתי צפויים ונשאלת השאלה: איך שורדים את כל זה? רננה סגמן, יועצת להורים ולמשפחות ומנטורית בצוות "חיים מאוזנים, חיים טובים", פרויקט בשיתוף "ידיעות אחרונות", ‭ ynet‬ ואסם נסטלה, נותנת כמה רעיונות.

 

מחפשים איזון בחיים? היכנסו למתחם "חיים מאוזנים - חיים טובים"

 

הילדים עצבניים, ההורים לחוצים, איך מורידים את המתח בבית?

"אני מאמינה בכנות ובשיח פתוח שמותאם לגילי הילדים", אומרת סגמן. "כשילד מבין למה הוריו עצבניים, הוא מבין את המצב ויכול להתמודד איתו. ספרו לילדים, לפי גילם, מה קורה ולמה אתם מתנהגים כפי שאתם מתנהגים. זה מפחית את הלחץ ואת ההיסטריה. חשוב להסביר שהמדינה שומרת עלינו ולכן אנחנו בסגר ושזה מצב זמני בלבד". 

 

ילד אוטם אוזניים (צילום: Shutterstock)
להסביר שזה בסדר וגם זה יעבור(צילום: Shutterstock)
 

סגמן ממליצה לשתף רגשות וחוויות בין כולם ולנרמל את המצב ככל שניתן, כמו גם להדגיש את הכוח המשפחתי ככוח-על להתמודדות עם המצב. "מה שההורים משדרים - כך יתנהגו הילדים. מי שמשדר אופטימיות, ילדיו יהיו גם הם אופטימיים גם אם יש קשיים - ויש", היא אומרת. "אנרגיה טובה תשרה בבית אווירה טובה. מכיוון שההורים הם המנוע ועמוד התווך בבית, עליהם הנהיג את הבית. אגב, מותר גם לנו לקחת פסק זמן קצר כדי להתאוורר לבד ולגייס אנרגיה טובה שאחר כך תשפיע בבית", היא אומרת.

 

רננה סגמן (צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
רננה סגמן(צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
 

 

הילדים נדרשים ללמוד לבד, ההורים מתבקשים שוב ושוב לעזור. איך גורמים להם להיות יותר עצמאיים?

"צריך להבין שלמידה מרחוק חדשה לכולם: להורים, לילדים וגם למורים. צריך לעשות תיאום ציפיות עד כמה נהיה מעורבים ולהחליט אם האחריות תהיה רק על ההורה או בעיקר על הילד. יש הבדל בין נוכחות קבועה או עזרה מעת לעת ועלינו להעביר מסר לילד: אני כאן לעזור רק אחרי שניסית בעצמך", היא אומרת.

 

הורה וילד (צילום: Shutterstock)
כאן כדי לעזור, אחרי שניסית בעצמך(צילום: Shutterstock)
 

"ההבדל במסר הוא בין לקחת על עצמי אחריות, כהורה, על הלמידה שלו או רק לשמש כמייעץ". היא מבקשת להזכיר שקשה להקנות עצמאות ביום אחד. צריך לעשות את זה בהדרגה תוך מתן כלים: לבקש מהמורה שתשתף פעולה ותיתן פידבק כסמכות ולא להשאיר את זה בידי ההורים.

 

"הילד חייב לקחת אחריות על הכנת השיעורים, על קימה בזמן ועל תעדוף משימות", היא אומרת. "גם בעיתות שגרה, כשההורים לוקחים אחריות מלאה על הלמידה של הילדים ולילד נשאר רק להסכים, האחריות מתגלגלת על ההורה והילד מרגיש שלא מאמינים ביכולותיו. עכשיו המצב עוד מקצין. תנו לילדים להתנסות כי זו הלמידה. אל תלכו בדרך במקומם".

 

חלק מההורים פוטרו או הוצאו לחל"ת. איך מספרים את זה לילדים מבלי להעמיס על הלחץ בבית? האם נכון לשתף את הילדים?

"אני בעד לספר ולהיות כנים. אם נרצה ללמד אותם כנות ושיתוף, זו הדרך היחידה להוות דוגמה. היו כנים, ספרו את העיקר, הדגישו שזה מצב זמני וספרו שבכל המדינה רבים חווים קשיים זמניים עכשיו ותנו תקווה, יהיה בסדר. יחד עם זאת, גייסו אותם להציע רעיונות לעזרה בדברים הקטנים. זו הזדמנות ללמד איך מתמודדים עם משברים וצומחים מהם. אם אתם מתקשים, אני ממליצה לפנות לייעוץ אישי".

 

הסבים והסבתות הם סיבה נוספת לדאגה. איך מכניסים את הקשר איתם לשגרה יומית שתגרום להם נחת ותעזור להם לשמור על חוסן נפשי?

"היו איתם בקשר יומיומי ורב-פעמי במשך היום. הנחו את הילדים להתקשר ותראו להם מודל של דאגה להורים". סגמן מציעה לשחק משחק וידיאו שמשתף את כולם, לשלב בשגרה של הקטנטנים שעת סיפור שמקריאים סבא או סבתא, לשלוח אוכל ולצרף אליו מסר מכל בן משפחה ועוד. בקיצור, תדאגו להשאיר את ההורים אופטימיים. "כרגע זה הכי חשוב לחוסן הנפשי שלהם", היא מסכמת.

 

לשמור על קשר עם סבתא וסבא (shutterstock) (shutterstock)
לשמור על קשר עם סבתא וסבא(shutterstock)
  

ערבי החג השנה שונים מכל מה שהכרנו. איך מכינים את כולם לכך שיהיה שונה ועדיין לעשות את זה כך שיישאר לכולם מצב רוח תקין?

"הכינו את הילדים לערב חג אחר ומצומצם במשפחה הגרעינית - הדגישו שזה חדש גם לכם ונסו לערב את כל המשפחה בהכנות, עודדו את הילדים להתקשר לסבים וללמוד מהם וגם מכם את הלכות הסדר, את הברכות, הכינו יחד את ההכנות.

 

"אפשר לעשות שיחת וידאו של כל המשפחה עם הנחיות להכנת האוכל המסורתי ולעשות מהכל חוויה מרגשת. התמקדו בדברים הטובים שאפשר ליצור מהמצב ועשו הכל כדי לשמור על מצב רוח טוב וחגיגי אצל כל הצדדים. אל תוותרו על לבוש חגיגי ושולחן חגיגי לסדר".

 

גם לבני הזוג לא קל בתקופה זו, כשכולם יחד בסיר לחץ. איך גורמים למתחים וללחץ לא לבוא לידי ביטוי בתוך המשפחה? זה בכלל אפשרי?

"דברו על זה. תחשבו יחד איך האווירה בבית תהיה טובה. תעודדו ותכבדו את הזמן האישי של כל אחד מבני הזוג ותאפשרו אותו", אומרת סגמן.

 

זה לא הזמן להיכנס להתחשבנות ולפנקסנות, היא מדגישה. "הבליגו יותר, תדברו יותר, תשחררו ונסו ליצור גם זמן זוגי לעצמכם - צפו בסרט יחד, תאכלו יחד, תשתו כוס יין. תתאמצו בשביל זה".

 

יש לך פעילויות שאולי לא חשבנו עליהם ומשפחות יכולות לעשות כדי להכניס הנאה ושמחה לבית?

אספר על כמה דברים מהבית הפרטי שלי. אצלי בבית כולם ספורטיביים אז בכל יום אחד מבני הבית אחראי על התוכנית הספורטיבית. זה מעצים כל אחד מבני המשפחה ומגבש את המשפחה. אנחנו גם מעלים תמונות משפחתיות מחוויות וטיולים וכולם מנחשים היכן זה ומעלים זיכרונות. אנחנו גם עושים, כל אחד בתורו, חידונים על חוויות משפחתיות באמצעות אפליקציית קהוט וזה נחמד".

 

זוג זוגיות גאווה גאים הומואים הומוסקסואלים אבות להט
ליהנות מפעילויות משותפות כשכל אחד מקבל את האפשרות להחליט מה עושים(צילום: shutterstock)
 

רננה סגמן היא יועצת להורים ולמשפחות

 

לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

  

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף אסם נסטלה


פורסם לראשונה 12/04/2020 16:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לשתף רגשות וחוויות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים