שתף קטע נבחר

אפקט הקורונה: האנשים שלא ממהרים לחזור לחדר הכושר

עידן בנה חדר כושר ביתי בחצר וגילה את נפלאות האימון בגבולות הבית, יהונתן מעולם לא אהב להתאמן עד שאפליקציה שינתה את כל הגישה שלו לאימונים, יולי מעדיפה להיעזר באימוני לייב של קבוצת הריצה בה היא חברה דרך הסמארטפון האישי, ואילו לורי גילתה שפילאטיס בבית לא ממש שונה משיעורים בסטודיו. משבר הקורונה הביא לא מעט ישראלים לגלות את נפלאות האימון בבית, וחדר הכושר ממש לא חסר להם

כשפרץ משבר הקורונה במדינת ישראל  עידן לייבוביץ' מיד ידע שעליו להיערך בהתאם. כושר תמיד היווה חלק בלתי מפרד מחייו הבוגרים של הבחור בן ה-30 מבית שמש: בעשר השנים האחרונות הוא פקד דרך קבע את חדר הכושר והעביר את זמנו הפנוי בשיעורי אגרוף, אימוני ריצה או קיר טיפוס. בשל סיבות אלו הוא ידע שאין סיכוי שיוותר על התחביב האהוב עליו.

 

כתבות נוספות:

אין זמן לבזבז: כך תנצלו טוב יותר את האימון בחדר הכושר

חוזרים לרוץ לאחר משבר הקורונה? כל מה שאתם צריכים לדעת

אחרי הקורונה: כך תחזרו באופן בטוח לשגרת האימונים

 

"כבר בהתחלה, כשהיה רק חשש שאנחנו הולכים להיכנס לסגר, התחלתי להתכונן", הוא מספר. "עבדתי בחנות ספורט אך הציוד היה יקר לי, אז התחלתי לגרד ציוד יד שנייה. לבסוף הצלחתי לאלתר לעצמי חדר כושר בחצר עם מינימום ציוד: כלוב, ספת כושר, משקולות וגומיות התנגדות".

 

להפתעתו, מה שבהתחלה הסתמן כפתרון אלטרנטיבי לסגירה המאולצת של חדרי הכושר, במהרה הפך לחלופה שוות ערך שאף עולה בערכה על הפתרון המקורי. "הגעתי לסוג של הבנה שחדר כושר צריך להיות בתוך הבית", הוא מצהיר, "אמנם בחדר הכושר יש יותר גיוון ובבית רק אלתרתי עם מה שהיה, אך התברר שדווקא המגוון המצומצם גרם לי לעבוד ולהוציא מעצמי יותר".

 

עידן לייבוביץ' ()
עידן לייבוביץ' והמכון הביתי

 

איזה יתרונות יש בחדר כושר ביתי?

"אין הגבלה בשעות ואין שום עניין של ניידות – אני פותח את הדלת וחדר הכושר נמצא מולי. יש גם המון שקט, אתה לא צריך לחכות שמישהו יסיים להתאמן ויפנה את המכשיר. אמנם צריך מנטליות מסוימת, אך חדר כושר ביתי מטפח לך אותה ואת היכולת להתמיד. זה הופך לדבר הרבה יותר טבעי ומפתח אצל אנשים את הצורך האמיתי לספורט", הוא מוסיף. "התהליך המנטלי הוא גם הרבה יותר נכון, הרי מה שמשנה באמת זה לעשת ספורט לאורך זמן".

 

ובכל זאת? האם יש חסרונות? לפי לייבוביץ' כמעט ולא. "אמנם יש פחות מגוון, אך אני באמת לא מצליח לחשוב על עוד חסרונות", הוא אומר, "הדבר היחיד שאני מתגעגע אליו במכון זה המזגן האיכותי, וחוץ מזה מעולם לא הגעתי בשביל האנשים, אלא נטו לאימונים. אני מבחינתי אוגר ציוד עם השנים וממשיך להתאמן בבית".

 

עידן לייבוביץ' ()
"האימונים בבית הוציאו ממני יותר". עידן לייבוביץ'

 

בזמן שלך, בהתאם ליום שלך

גם את לורי שטמאאור בת ה-37 מתל אביב תפסה הקורונה לא מוכנה. יותר מזה, כבר בתחילת המשבר, עוד לפני שהסגר נכנס לתוקף, היא נאלצה להיכנס לבידוד ביתי בעקבות פגישה עם חולת קורונה מאומתת. עובדה זו אילצה אותה לוותר על חוג פילאטיס המכשירים אותו היא נהגה לפקוד מדי שבוע. הפתרון היה פשוט: להיעזר במדריכים מצולמים הקיימים ביוטיוב.

 

"אני מתרגלת פילאטיס כבר כמה שנים, וכשהתחיל כל הבלגן נכנסתי לבידוד ולא יכולתי ללכת יותר לחוג. ואז גיליתי את המדריכים ביוטיוב", היא מספרת. "תמיד ידעתי על קיומם, אך לא ידעתי כמה מבחר יש ואת כל רמות הגיוון שיש להם להציע. עד עכשיו אני עושה את זה: קמה בבוקר ומחפשת שיעור יוגה או פילאטיס על מזרן. זה הכל תלוי בזמן שמצוי לרשותי: אם יש לי רק רבע שעה אחפש שיעור של רבע שעה, ואם יש לי יותר זמן - אחפש שיעור של 45 דקות".

 

שטמאאור מאשרת כי בשגרת החיים הלחוצה של ימינו הדבר מאפשר לה גמישות שלא קיימת בחוגי הכושר בהם נהגה להתאמן. "אתה יכול לעשות את זה בזמן שלך, בהתאם ליום שלך, ומבלי להיות לחוץ להגיע בשעה מסוימת. כמובן שיש חסרונות", היא מדגישה, "כשאתה מתרגל לבד בבית אין שום פיקוח מקצועי ואם תבצע תרגיל לא נכון תוכל לעשות נזק".

 

עם זאת, מלבד הנוחות והפשטות של הפעלת סרטון וידאו היישר מהסלון הביתי, גם המצב הכלכלי וחוסר הוודאות אשר מתלווים לתקופה הנוכחית מביאים אותה לא לרוץ ולחדש מיד את המנוי לחוג הפילאטיס אליו היא רגילה.

 

"אמנם זה מספק ונוח, אך כרגע יש לי פחות דרייב לשלם ועדיין לא בא לי להתחייב", היא מסבירה. "הקפאתי את המנוי, לא ביטלתי אותו לגמרי, ואני לא יודעת אם יהיה גל שני ואז שוב אצטרך להקפיא אותו. יכול להיות שבעוד חודש אחליט שאני חוזרת. כשהשגרה תחזור לעצמה כך גם אני".

 

אישה מבצעת אימון פילאטיס בבית ()
האימונים הביתיים מאפשרים גמישות גדולה יותר בסדר היום הלחוץ

 

"התרגלתי למציאות החדשה"

אך יש גם כאלה שפשוט העבירו את האימון אליו היו מורגלים לאימון לייב דרך הטלפון החכם. כך למשל עשתה יולי תמיר בת ה-33 מתל אביב, אשר נעזרה באימוני לייב באינסטגרם בקבוצת הריצה בה היא חברה.

 

"בתקופת הקורונה המשרד שלי עבר לתוך המטבח בבית וזה לא ממש תרם למצב, אז הייתי חייבת לאזן", היא מספרת. "החלק המאתגר היה למצוא פתרונות איך להמשיך. למזלי קהילת Adidas Runners בה אני חברה יצרה מערכת המורכבת מאימוני לייב שונים שמעבירים מאמנים מסביב לעולם בחינם.

 

"יצא לי כבר לעשות אימון כח עם מדריך מפריז, אימון עם מדריך ממילאנו וגם עם מדריכים מישראל ומדינות נוספות. זה מרענן, נותן תחושת גיוון ולפעמים אפילו מרגיש כמו אימון בחו"ל".

 

בתקופה בה רבים מעדיפים לבלות את זמנם מול הטלוויזיה, הקהילה הוגה דרכים יצירתיות על מנת לדרבן את חבריה להתאמן. "יש עכשיו אתגר עולמי שנקרא #Hometeamherochallenge שאומר שעל כל שעת אימון שנצברת במסגרת האתגר בכל העולם, אדידס תתרום דולר למען קרן הסיוע למאבק בקורונה של ארגון הבריאות העולמי, עד לסכום של מיליון דולר", מרחיבה תמיר. "כיף לדעת שאני יכולה גם יכולה להתאמן בחינם וגם לתעל את הספורט שלי למטרות טובות".

 

תמיד מרוצה מהמצב החדש ומהיתרונת שבאים איתו ולא ממהרת לחזור לשגרת הכושר הקודמת. "זה מאפשר גמישות בלו"ז וזה גם הרבה יותר חסכוני. בנוסף זה גם יוצר גיוון כי ניתן לבצע סוגים של אימונים ולאתגר את הגוף בכל פעם בצורה אחרת. עם זאת צריך לגייס המון כוח רצון וזה לא פשוט. כן התגעגעתי למסגרת כלשהי, לריצות בים עם חברות", היא מודה, "אך בסופו של דבר התרגלתי למציאות החדשה ולמדתי לאהוב אותה".

 

יולי תמיר ()
האימונים השבועיים עם קבוצת הריצה עברו לסמארטפון האישי. יולי תמיר

 

פתאום חזר החשק להתמיד

תתפלאו לדעת, אך המציאות החדשה שפקדה אותנו וההגבלות שהתלוו למשבר הקורונה הביאו אנשים שכושר מעולם לא היה ספל התה שלהם לראשונה בחייהם להתמיד. ממש כמו במקרה של יהונתן סמייה בן ה-25 מירושלים, אשר מעולם לא הצליח למצוא את עצמו בחדר הכושר.

 

"הייתי בכושר בצבא כי הייתי לוחם אז לא הייתה לי ברירה, אך מאז השחרור לא הצלחתי באמת לחזור לאותה רמה", הוא מתאר, "תמיד הייתי נותן מעצמי במשך חודשיים וזונח את זה שוב. און-אוף כמו שאומרים אך בעיקר אוף", הוא צוחק.

 

לפני ארבעה חודשים הסיפור המוכר חזר על עצמו. יהונתן נרשם לחדר הכושר ביחד עם חברו מתוך אמונה שהאימונים המשותפים יעניקו להם מוטיבציה להתמיד, אך גם ניסיון זה לא צלח.

 

"הגעתי פעמיים והבנתי שזה פחות בשבילי", הוא נזכר, "ואז בעקבות הקורונה הגיע השינוי הגדול: אתה לא עושה יותר מדי אז מן הסתם יש לך יותר זמן, אז התחלתי להצטרף לאימונים של שותפה שלי. מתישהו זה נהפך לעצמאי יותר. ראיתי פרסומים שונים של אפליקציות כושר, החלטתי להוריד אחת, וגיליתי שזה מאוד קל: האפליקציות מחולקות לפי רמות וממש מדריכות אותך מה לעשות במהלך כל האימון".

 

יהונתן סמייה ()
לא מעוניין לחזור למכון כל כך מהר. יהונתן סמייה

 

למה דווקא השימוש באפליקציה היה לך יותר קל?

"באופן כללי הבנתי שבחדר הכושר יותר קשה לי להתאמן. אני לא אוהב כשמסתכלים או שאני מסתכל ולא מתרכז. אף פעם לא עסוקים בתכל'ס, לפחות מבחינתי. לרוב גם צריך לחכות למתקן ואצלנו תמיד יש עומס על המתקנים.

 

"אני גם לא אוהב את כל הפרוצדורה של המסביב, את ההתארגנות למכון והחזרה משם. לעומת זאת בבית זה מאוד נגיש ומאוד קל להתחיל. הרבה פעמים אני גם מתאמן עם עם שותפה שלי או עם חברים שבאים. בנוסף, באפליקציה הכל מובנה. בחדר הכושר לא מצאתי את עצמי ופה ממש מסבירים לך מה לעשות".

 

האם אתה רואה את עצמך חוזר למכון?

"יכול להיות, אם תהיה לי מספיק מוטיבציה. אבל בינתיים הקונספט של אימונים בבית מאוד נוח לי".

 

 

רוצים לבצע אימון היישר מהסלון הביתי? צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האנשים שוויתרו על המנוי לחדר הכושר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים