שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

לא "רק שפעת": המחקר שמראה עד כמה הקורונה מסוכנת

על אף טענות שנשמעות בתקשורת לפיהן הקורונה היא "סתם שפעת", מראים מחקרים חדשים עד כמה הקורונה מסוכנת וקטלנית הרבה יותר

הקורונה היא לא "סתם שפעת": מחקרים חדשים מוכיחים עד כמה נגיף הקורונה אלים וקטלני הרבה יותר מנגיפי השפעת. הממצאים החדשים פורסמו בכתב העת הרפואי ניו אינגלנד ג'ורנל.

 

החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, אספו ממצאים מנתיחות גופותיהם של חולי קורונה שנפטרו מהמחלה. הנתיחות גילו כמויות עצומות של קרישי דם שנוצרו בכלי הדם בריאות, והופעתם של כלי דם חדשים שנוצרו אצלם ושלא אמורים להימצא בגוף.

 

קרישי דם בריאות בגלל הקורונה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קרישי דם בריאות בגלל הקורונה(צילום: shutterstock)

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

לדברי החוקרים, בנוסף להרס האיברים, התהליך הדלקתי הסוער בגוף כתוצאה מהדבקה בנגיף, גורם לתהליך אותו כינו "שלב וסקולרי", בו מתרחש נזק נרחב לכלי הדם והיווצרותם של קרישי דם החוסמים את מעבר החמצן.

 

החוקרים השוו את ריאותיהם של שבעה מטופלים שנפטרו מ-COVID-19, למול רקמות הריאה של מטופלים שמתו מדלקת ריאות כתוצאה מהדבקה בשפעת. בנוסף נבדקו 10 ריאות שנתרמו להשתלה אך נמצאו לא מתאימות. החוקרים מצאו כי בכלי הדם הגדולים שבריאות, מספר קרישי הדם היו דומים בריאותיהם של חולי קורונה וחולי שפעת. אולם בקרב החולים שנפטרו מנגיף הקורונה, נמצאה כמות קרישי דם גדולה פי 9 בקפילרות – העורקים הקטנים ביותר בריאות, בהן מתבצע חילוף הגזים בריאות.

 

החוקרים משערים שהווירוס גרם להרס דופן הקפילרות, וכך חסם את מעבר הגזים לריאות. החוקרים מצאו גם נזק ותהליכים דלקתיים בדופנות הקפילרות. החוקרים הופתעו עוד לגלות, שנוצרו כלי דם חדשים בקרב ריאותיהם של חולי הקורונה, שאינם אמורים להימצא בגוף.

 

בהמשך, חיפשו החוקרים האם קיימים הבדלים גנטיים אצל חולי קורונה שלקו במחלה קשה, לבין אחרים שאצלם המחלה נותרה קלה או בינונית, אך לא מצאו כאלה. על פי הידוע כיום, בסיכון מוגבר למחלה קשה נמצאים קשישים ובמיוחד אלה הסובלים ממחלות רקע הכוללות יתר לחץ דם, סוכרת, אסתמה, השמנת יתר ועישון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קורונה מסוכנת יותר משפעת
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים