שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

ארגון הבריאות משנה גרסאות: האם חולה ללא תסמינים מידבק? כל התשובות

ארגון הבריאות העולמי חזר בו ביום שלישי מהודעתו שלפיה חולי קורונה א-סימפטומטיים כמעט ולא מידבקים. אז מה ההבדל בינם לסימפטומטיים, מה הוא פרה-סימפטומטי, ולמה אין נשאי קורונה?

תעלומת תסמיני הקורונה: ארגון הבריאות העולמי הצהיר בתחילת השבוע שחולי קורונה א-סימפטומטיים כמעט שלא מידבקים. יום למחרת ופחות מ-24 שעות מההצהרה הזו, הארגון חזר בו. כדי להבין על מה בעצם מדובר, הנה המושגים שחשוב לדעת. מה ההבדל בין א-סימפטומטיים לסימפטומטיים, מי מהם מידבק יותר, האם אפשר לזהות מי יהיה תסמיני ומי לא, ואיך מתבצעת ההדבקה בכל דרך?

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

מה הוא חולה סימפטומטי (שיש לו תסמינים)?

סימפטום הוא "תסמין", כלומר צורת ההתבטאות של המחלה. חולה סימפטומטי הוא כזה שסובל מתסמיני המחלה האופייניים. כך למשל, חולה קורונה סימפטומטי הוא כזה שנדבק בנגיף הקורונה, וסובל מאחד או יותר מהתסמינים האופייניים: חום, שיעול, קוצר נשימה, כאב גרון, אובדן חוש טעם וריח.

 

מה הוא חולה א-סימפטומטי (ללא תסמינים)?

מדובר בחולה שנדבק בגורם המחלה, ובמקרה זה – נגיף הקורונה, ושאינו סובל מתסמינים וגם לא יסבול מהתסמינים. על פי הערכות מודלים שונים, שיעור הא-סימפטומטיים מכלל חולי הקורונה הוא עד 40%. עם זאת, בארגון הבריאות העולמי סבורים על פי דיווחים שונים מרחבי העולם, ששיעורם הוא כ-16% מכלל החולים.

 

מי הוא חולה פרה-סימפטומטי?

חולה כזה (בעברית: פרה = קדם) הוא חולה שאינו סובל מתסמיני המחלה, אך עלול לפתח חלק מהם או את כולם בהמשך המחלה. ידוע היום שחולי קורונה פעמים רבות אינם סובלים מתסמינים למשך 3-1 ימי המחלה הראשונים. לא ידוע מי מהחולים יהפוך בסופו של דבר לתסמיני.

 

כיכר דיזנגוף אנשים עם מסכה ב מעבר חצייה נגיף קורונה הקורונה תל אביב ישראל (צילום: רויטרס)
בלי שמירת מרחק אבל עם מסכה. נזהרים מנגיף הקורונה (צילום: רויטרס)

 

מי נוטה להיות א-סימפטומטי?

על פי דיווחים בעולם, מרבית חולי הקורונה שאינם סובלים מסימפטומים הם צעירים – ילדים, בני נוער ואחרים מתחת לגיל 40.

 

האם אפשר להידבק מאדם א-סימפטומטי?

ההדבקה בנגיף הקורונה COVID -19 היא באמצעות פליטת אוויר בלחץ גבוה, דרך שיעול, עיטוש, אבל גם בעת צעקה או התנשפות בעת מאמץ גופני או נגיעה ברסיסי רוק נגועים שנחתו על משטחים או על כף היד. לפיכך, אדם א-סימפטומטי אמנם לא יסבול מסימפטומים, אך עדיין ישא בגופו את הנגיף ועלול להדביק אחרים. כך למשל, ידוע על הדבקות אופייניות במועדוני קריוקי, בפאבים, במכוני כושר ובהפגנות.

 

האם גם הנגיפים האחרים ממשפחת הקורונה מדביקים כך?

נגיפי MERS ו- SARS, "בני הדודים" של הקורונה, מדביקים בעיקר את מערכת הנשימה התחתונה, כלומר הריאות, ולכן נוטים להדביק בשיעול. מנגד, נגיף הקורונה COVID19 נוטה לנחות קודם כל במערכת הנשימה העליונה, כלומר בלוע ובאף, ועל כן עלול להדביק גם בעיטוש או בדיבור רם.

 

האם יש דרכי הדבקה נוספות של הקורונה?

קיימים דיווחים גם על הדבקה אפשרית דרך רירית העיניים. המטען התורשתי של הנגיף, ה- RNA, נמצא גם בהפרשות מערכת העיכול. עם זאת, הנושא עדיין לא ברור עד תומו, ונכון להיום החשש העיקרי הוא מהדבקה טיפתית – ברסיסי רוק או נזלת מאדם נגוע – ישירות אל אחרים.

 

ומה קורה כשהנגיף נוחת על משטחים?

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מתמגנים מפני הקורונה
צילום: מוטי קמחי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים