שתף קטע נבחר

לראשונה: ה-FDA אישר משחק מחשב לטיפול בהפרעות קשב - במרשם רופא

מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר את שיווקו של משחק מחשב לטיפול ב-ADHD. המשחק יינתן במרשם רופא בלבד, והוא מיועד לסייע לטיפול בילדים, לצד הטיפולים הרפואיים

בקרוב ילדים יקבלו מרשם מהרופא, לא לתרופה אלא למשחק מחשב: מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר לראשונה טיפול להפרעות קשב וריכוז באמצעות משחק מחשב אינטראקטיבי, לצד הטיפול הרפואי הקונבנציונלי. מחקרים הראו שהמשחק עשוי לשפר את הטיפול בליקוי.

 

חברת Alkili interactive עשתה היסטוריה בכך שהייתה הראשונה שהפכה משחק וידאו לטיפול רפואי לכל דבר. המשחק EndeavorRX, משמש לטיפול בילדים בגילאי 8 עד 12 עם הפרעות קשב וריכוז.

 

  ( )
המשחק שמסייע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

 

הוא מבוסס על משחק המשפר את תפקוד הקשב בקרב ילדים הסובלים מהפרעת קשב. במשחק הדמות מרחפת על צלחת מעופפת וצריכה לעבור דרך מסלולי מכשולים, בהם עליה להימנע ממפגעים כמו בורות אש או מוקשים מתחת למים, תוך איסוף מטרות.

 

החברה היצרנית המליצה על 25 עד 30 דקות משחק ביום, חמישה ימים בשבוע, למשך ארבעה שבועות.

 

כך זה נראה:

  

 

מינהל המזון והתרופות האמריקני בדק במהלך האישור נתונים ממחקרים קליניים רבים בהם השתתפו מעל 600 ילדים, מהם עלה כי המשחק מסייע לטיפול הקיים בילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

 

המשחק יינתן במרשם רופא בלבד, לילדים העונים על הקריטריונים של הפרעת קשב וריכוז. על הילד לשאוף להשלים חמש משימות בזמן הקצוב, לאחריהן המשחק לא יאפשר להם להשלים משימות נוספות עד ליום למחרת.

 

צוות המפתחים של משחק ה- EndeavorRx אמרו כי הוא משפר את טווחי הקשב של ילדים, תוך שימוש באלגוריתמים שמתאימים את המשחק בזמן אמת לרמת הקושי של הילד, זאת כדי שהטיפול יותאם אישית באופן מקסימלי.

  

"הטיפול דרך משחק המחשב תוכנן מדעית לאתגר את תשומת לבו של הילד והוא דורש ריכוז והתמקדות במשימות מרובות בו זמנית", אמרו בחברה המפתחת.

 

ניתן להוריד את המשחק למכשירים ניידים, אולם כדי להפעיל אותו, על הילד לקבל מרשם מהרופא. כאמור, המשחק אינו מיועד להחליף את הטיפולים הקיימים כיום להפרעת קשב וריכוז, הכוללים תרופות (כמו ריטלין, קונצרטה, אטנט, וויואנס ואחרות), פעילות גופנית וטיפול פסיכולוגי.

 

"אנחנו משתמשים בטכנולוגיה המכוונת ישירות לתפקוד הנוירולוגי של הילד", אמר אד מרטוץ', מנכ"ל חברת אלקילי, "משפחות מחפשות כל הזמן דרכים חדשות לעזור לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. אישור ה-FDA, מאפשר למשפחות אפשרות טיפולית ראשונה מסוגה".

 

כעשירית מהילדים סובלים. הפרעות קשב וריכוז (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כעשירית מהילדים סובלים. הפרעות קשב וריכוז(צילום: shutterstock)

 

עשירית מהילדים בעולם המערבי עם הפרעות קשב וריכוז

על פי ההערכות, כ-10% מהילדים בעולם המערבי סובלים מ-ADHD. ההפרעה שכיחה יותר אצל בנים, ואצל ילדים להורים שבעצמם סובלים מקשב וריכוז, או לילדים לאמהות שעישנו במהלך ההריון. כמו כן קיימת שכיחות יתר של ההפרעה כשקיימות הפרעות אחרות כמו אוטיזם.

 

מדובר בליקוי נוירו-התפתחותי, המאופיין בהפרעות ביכולת הקשב, או אימפולסיביות תזזתיות וחוסר מנוחה. למרות הטיפולים היעילים, הורים רבים עדיין נמנעים מלטפל בילדיהם בתרופות מחשש להתמכרות. התוצאה מכך הרסנית: הידרדרות בלימודים, נסיגה חברתית ושיעור גבוה של תאונות דרכים, פשיעה והתמכרויות.

 

משרד הבריאות קבע הנחיות לאבחון נכון של הפרעות קשב וריכוז. על פי ההנחיות על האבחון להימשך פרק זמן סביר, של 45 עד 60 דקות. אבחון ילדים מתבצע על פי קריטריונים המבוססים על ספר האבחנות הפסיכיאטרי DSM-V הכולל הערכה קלינית בה נלקחת בחשבון ההיסטוריה המפורטת של הילד ומשפחתו, הערכה מלאה של הפרעת הקשב, הערכה של הפרעות אחרות העלולות להתבטא כהפרעת קשב ובדיקה מפורטת, הכוללת בדיקה קלינית, רגשית, התנהגותית ונוירולוגית.

 

טרם האבחון יינתנו שאלונים להורים ולמורים. שאלונים אלו צריכים להיות שאלוני אבחון (אחד מהם קרוי שאלון קונרס). הרופא המאבחן רשאי להמליץ על השלמות האבחון בכלים אובייקטיביים הכוללים הערכה קוגניטיבית, הערכה פסיכיאטרית והערכה תפקודית.

 

בתוך כך מקובל לבצע בדיקות קשב ממוחשבת, כגון MOXO. בדיקות אלה מבוצעות תחילה ללא ריטלין, התרופה הנפוצה לטיפול בהפרעת קשב, ואחר כך עם ריטלין. במהלך הבדיקה נמדדים דיוק, מהירות תגובה והשתנותה, השמטות או תוספות פרטים. תוצאות הבדיקה מושוות לביצוע נבדקים בני גילו של המטופל באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסייה עם הפרעות הקשב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפרעות קשב וריכוז
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים