שתף קטע נבחר

"ארוחת הערב היא יותר מארוחה"

ארוחת הערב היא הזדמנות לחזק את המסגרת המשפחתית, לסגל הרגלי תזונה בריאים ולזכות בשינה איכותית. מנטוריות פרויקט "חיים מאוזנים, חיים טובים", המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם-נסטלה, מסבירות איך עושים את זה נכון

בשיתוף אסם נסטלה

 

המשפחתיות המודרנית עומדת בפני מבחנים רבים, שנגזרים מאורח החיים, שהשתנה באופן משמעותי בעשורים האחרונים. קצב החיים, שעות העבודה, הזמן בכבישים, משאירים למשפחה מעט מאד זמן איכות משותף.


מתי בפעם האחרונה אכלתם יחד כולכם? (צילום: shutterstock)
מתי בפעם האחרונה אכלתם יחד כולכם?(צילום: shutterstock)

 

קביעת עוגנים קבועים למפגשים עשויה לתרום רבות למשפחה כולה ולכל בן משפחה באופן אישי. ארוחת ערב משפחתית יכולה להיות עוגן מסוג זה מפני שהיא הזדמנות נהדרת לגיבוש משפחתי על בסיס קבוע ויומיומי. יש בה ערך וחשיבות חינוכיים, היא מספקת חוויה של קרבה והזדמנות לשיחה משפחתית, שמסכמת את חוויות היום ומספקת להורים הזדמנות להציץ אל תוך יומם של הילדים, במסגרות השונות ולמשפחה כולה להכיר האחד את השני טוב יותר.  

 

ערכים וארוחה אחת חשובה

"ארוחת הערב היא יותר מארוחה בלבד", אומרת רננה סגמן, מדריכת הורים בדרכים יצירתיות ומנטורית צוות "חיים מאוזנים – חיים טובים".

 

רננה סגמן (צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
רננה סגמן(צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
  

"זה זמן מפגש עם כל בני המשפחה, זמן רגיעה בתוך השבוע האינטנסיבי ואפשרות של כולם להוריד הילוך לקראת סוף היום. זו הזדמנות לשתף חוויות מהיום שהיה, לדבר על החלטות משפחתיות, על נושאים שבין בני המשפחה, תוך כדי ארוחה וזו גם הזדמנות לדבר וליהנות יחד. כדי להגיע למצבים של שיתוף צריך קרקע פורייה וארוחת הערב היא קרקע למערכת יחסים, שיח ושיתוף".

 

תהיו ביחד בלי מסכים ותקשיבו אחד לשני (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תהיו ביחד בלי מסכים ותקשיבו אחד לשני(צילום: shutterstock)
 

לארוחת הערב יש גם משמעויות תזונתיות ובריאותיות משמעותיות, כפי שמסבירה אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום התזונה באסם-נסטלה: "ארוחת הערב היא הזדמנות לתרגל אכילה איטית ונינוחה, הרגל חשוב בהקשר של הרגלי אכילה נכונים ובריאים. זו נקודת זמן במהלך היום בה אפשר להירגע, להתרווח, ליהנות ולהפוך את זמן הארוחה המשותפת לזמן איכות משפחתי. וכמובן, בלי מסכים", היא מדגישה ומוסיפה: "זו הזדמנות לגוון ולהציע מאכלים חדשים בכל פעם. בתצוגת אוכל אסתטית, כשהמבוגרים אוכלים גם הם, גדלים הסיכויים שהילדים יתנסו וירחיבו את המגוון התזונתי שלהם ועל הדרך יסגלו הרגלי אכילה בריאים".

 

עושר במרכיבים פותח את הילדים לטעמים חדשים (צילום: shutterstock)
עושר במרכיבים פותח את הילדים לטעמים חדשים(צילום: shutterstock)
 

לפיינה חשוב להדגיש עד כמה הדוגמה האישית של ההורים קריטית. "חשוב להוות דוגמא אישית לילדים גם בהרגלי התזונה ולאכול יחד איתם. לא מספיק לשבת איתם ולצפות בהם אוכלים מפני שאת הרגלי האכילה והתזונה הם ילמדו תוך חיקוי שלנו, המבוגרים", היא אומרת.

 

איך עושים את זה נכון?

סגמן ממליצה להורים לעודד את הילדים לשיח ושיתוף. היא ממליצה להורים להתחיל בשיתוף נושאים שנוחים ושהולמים את גילאי הילדים. "כשהאחד משתף, האחר מרגיש נוח יותר לשתף ברגשות ובחוויות שלו. אני ממליצה לשאול שאלות פתוחות שמאפשרות שיח רחב יותר מאשר תשובה של כן או לא, כאלה המתחילות במה, למה, איך או בקשה לשתף. חבל להסתפק בתשובות של מילה אחת ולהמשיך לפתח כל שאלה. אם שאלתם: איך היה בבית הספר וקיבלתם תשובה במילה אחת כמו 'כיף' תבקשו שיפרטו", היא מציעה. "זה דורש אימון של ההורים בשיתוף שלהם גם מחוויות יומם אבל התוצאות הנפלאות של שיח כזה בבית, משמעותיות מאד".

 

ארוחת ערב כעוגן משפחתי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ארוחת ערב כעוגן משפחתי(צילום: shutterstock)
   

"לאחר שבמשך היום כל אחד מבני הבית היה טרוד בענייניו, מדובר בהזדמנות לשיתוף בחוויות היום, להטמעת הרגלי הקשבה ולמתן תשומת לב לכל אחד מבני המשפחה", אומרת פיינה ומדגישה את הערכים התזונתיים שנוספים לכך: "זו דרך נפלאה ומוכחת מחקרית להקניית הרגלי אכילה נכונים ולהדגיש את חשיבות התזונה והמזונות הנאכלים על הבריאות. כשהדוגמה ההורית ראויה והאווירה נעימה, הדרך לאימוץ הרגלים בריאים מתקצרת. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו, שבקרב ילדים ובני נוער, שאוכלים לפחות שלוש פעמים בשבוע עם בני המשפחה, יורד הסיכון לעודף משקל ב-12 אחוז".

 

אורלי פיינה (צילום: אלדר פיינה)
אורלי פיינה(צילום: אלדר פיינה)

פיינה מציעה לבקש מכל ילד לעזור בהתאם לגילו וליכולותיו, כדי להגביר את תחושת השייכות והמעורבות שלו, לעודד ולפתח עצמאות ולחשוף אותם למגוון מזונות חדשים. "תתפלאו לגלות עד כמה הילדים הצעירים יותר ישמחו להשתתף בתהליך הכנת האוכל, מה שיגדיל את הסיכוי שיאכלו את מה שעזרו להכין", היא אומרת ומוסיפה: "כשהחוויה מארוחה היא נעימה, מחזקת ומעצימה, יש רצון לחזור על החוויה ואף להתנסות במאכלים חדשים. ילדים סופגים מהכל ולכן גם הטקסים המשפחתיים חשובים לגיבוש הזהות גם התזונתית שלהם, הרגלי האכילה והעדפות התזונה שלהם .זו גם הדרך הנכונה לחנך לתזונה מאוזנת, מגוונת ובריאה".

 

תנו להם להשתתף בהכנה - יש לזה המון יתרונות (צילום: shutterstock)
תנו להם להשתתף בהכנה - יש לזה המון יתרונות(צילום: shutterstock)
 

לא רק טוסט-ביצה-סלט

לאורלי פיינה חשוב להדגיש, כמובן, את העניין התזונתי. "הסוד לארוחה בריאה ומזינה הוא בהגשת מנות המורכבות מרכיבים מזינים טעימים ובריאים ולכן חשוב שכל ארוחה תכיל את כל אבות המזון:

 

  • פחמימות מורכבות: רצוי על בסיס דגנים מלאים כמו לחם מלא , פסטה מלאה וכדומה.
  • חלבונים כמו ביצים, מוצרי חלב, דגים , קטניות , בשר או תחליפיו. הם חשובים לגדילה ולהתפתחות והכרחיים לקיום מרבית התהליכים בגוף. הם תורמים גם לתחושת השובע.
  • ירקות ופירות המכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים ומהווים רכיב הכרחי לשמירה על הבריאות. צריכה שלהם תורמת למניעת מחלות כרוניות ושמירה על משקל תקין. ניתן לאכול אותם טריים, חתוכים או שלמים, בסלט, מבושלים, בפשטידה או במרק ורצוי תמיד במגוון צבעים. חשוב להמשיך ולהציע לילדים ירקות ופירות גם אם לא נרשמה בכך הצלחה מסחררת שכן טעם הוא נרכש.
  • שומנים, כשחשוב להעדיף שמנים מהצומח כמו שמן זית המוסף לסלט, טחינה או אבוקדו. זכרו שגם בתהליך הכנת המזון אנו מוסיפים שמן וחלק מהמזונות מכילים שומן באופן טבעי לכן חשוב לשים לב לאחוז השומן במוצרים שונים ובכמות בה אנחנו משתמשים בתהליך ההכנה".

 

היא מביאה גם דוגמאות להצעות הגשה: "אפשר להכין סלט פסטה על בסיס פסטה עתירת סיבים עם גבינה וירקות, חביתת ירק או שקשוקה לצד לחם דגנים, פשטידת ירקות וגבינות יחד עם סלט, פלאפל אפוי לצד טחינה, פיתה מקמח מלא וסלט ירקות קצוץ דק. 

 

השתדלו לבחור בפסטה מחיטה מלאה העשירה בסיבים (צילום: shutterstock)
השתדלו לבחור בפסטה מחיטה מלאה העשירה בסיבים(צילום: shutterstock)
 

"חשוב לאכול ארוחת ערב מזינה ומשביעה, כשעה וחצי עד שעתיים לפני השינה עצמה, באווירה נינוחה ונעימה על מנת לאפשר סיום רגוע ליום פעילות ולשינה בשובע ורוגע, שתביא איתה שינה איכותית יותר", היא מסכמת.

 

לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

 

יש לכם שאלות למנטורים שלנו? שלחו להם למייל izunbahaim@gmail.com ואולי נפרסם את השאלות שלכם עם תשובות המנטורים

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף אסם נסטלה


פורסם לראשונה 09/07/2020 10:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ארוחת ערב משפחתית- רק יתרונות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים