שתף קטע נבחר

קריסת מערך הבדיקות: "נתחיל לזרוק בדיקות לפח"

מספר בדיקות הקורונה היומיות הגיע לעשרות אלפים, אבל עכשיו מזהירים בקופות החולים שהמערכת מוצפת והמעבדות בסכנת קריסה. על רקע הביקורת: שינוי בנוהל החקירה האפידמיולוגית

הקפיצה המשמעותית במספר בדיקות הקורונה היומיות עלול להביא לקריסת המעבדות ולזריקת בדיקות לפח, כך מזהירות קופות החולים. על רקע זה מתרבות הטענות לעיכובים חמורים במתן תוצאות הבדיקה.

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

ביום חמישי האחרון נרשם שיא של 28,665 בדיקות ביממה, חודש קודם לכן בוצעו 14,817 בדיקות – עלייה של 93 אחוז. "אנחנו עובדים הרבה מעבר ליכולות", אומר בכיר באחת מקופות החולים. "אם לא יגבילו את ההתוויות זה עניין של זמן עד שיתחילו להיזרק בדיקות, ומעבדות יתחילו לקרוס".

 

 

מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה (צילום: AFP)
לא עומדים בעומס. בדיקות קורונה(צילום: AFP)

  

בשבוע שעבר פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי על כוונת משרד הבריאות להנחות בקרוב את קופות החולים לצמצם בכמות הבדיקות. בכירים במשרד סיפרו במהלך סוף השבוע כי אפשרות נוספת שנבחנת היא תעדוף קבוצות לבדיקה, ובראשן אוכלוסיית המבוגרים.

  

"זה מורט עצבים", מספרת תושבת אשקלון בשנות ה־60 לחייה, מבוטחת של קופת החולים כללית, שהמתינה לתוצאות במשך חמישה ימים. "במהלך הימים הללו שמעתי שאנשים אחרים שעשו בדיקות כבר קיבלו תוצאות".

  

בתוך כך, ועל רקע מצוקת מערך החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות, פירסם המשרד הנחיות חדשות שצפויות לצמצם משמעותית את מספר האנשים שיוכנסו לבידוד בעקבות מגע עם חולה מאומת. לפי ההנחיות שייכנסו לתוקף כבר היום, חקירה אפידמיולוגית של חולה סימפטומטי תתמקד בקורותיו ארבעה ימים אחורה, וחקירה של חולה א־סימפטומטי תתמקד בטווח של עשרה ימים. זאת בניגוד לנוהל עד כה, שחייב מעקב רטרואקטיבי של שבועיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים