שתף קטע נבחר

הסורים טוענים: מבצע חשאי ישראלי להברחת ספרי קודש

במכתב תלונה רשמי למועצת הביטחון טוענת סוריה כי ישראל ניהלה מבצע מודיעיני חוצה גבולות בשיתוף טורקיה וקבוצות טרור להברחת פריטים יקרי ערך, הכוללים ספרי קודש וחפצי אומנות, כנראה מבית הכנסת העתיק "אליהו הנביא" שחרב: "סוריה תעמוד על מימוש זכויותיה להשיב את נכסי התרבות הגנובים מבית הכנסת בג'ובר"

מה שהיה פעם בית הכנסת "אליהו הנביא" (The Amaliah Organization) (The Amaliah Organization)
מה שהיה פעם בית הכנסת "אליהו הנביא"(The Amaliah Organization)

 

הסורים בתלונה רשמית למועצת הביטחון: ישראל הבריחה במבצע חשאי ספרי קודש וחפצי אומנות מבית הכנסת העתיק "אליהו הנביא" ליד דמשק . במכתב התלונה טוענים עוד הסורים כי ישראל ניהלה מבצע מודיעיני חוצה גבולות בשיתוף טורקיה וקבוצות טרור להברחת הפריטים יקרי הערך.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

 

שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, שיגר בשבוע שעבר את המכתב למועצת הביטחון, ובו טען כי "הממשלה שלי מבקשת להעביר מידע מודיעיני אמין ביותר ולפיו קבוצת הטרור הפעילה באזור ג'ובר (Jawbar), בסמוך לדמשק, שיתפה פעולה עם שירותי המודיעין הישראליים והטורקים כדי לבזוז דברי אמנות וכתבים מבית כנסת עתיק באזור".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

הונאה חמורה: משחטות "כשרות" שחטו טריפות

 

השגריר הסורי הוסיף והאשים: "הפריטים הוברחו דרך מתווכים מקומיים וזרים לאיסטנבול, שם התקבלו על ידי מומחי עתיקות שאישרו כי מדובר בפריטים עתיקים בעלי ערך רב מאוד. לאחר מכן הוברחו הפריטים לניו יורק".

 

"נחזיר את נכסי התרבות הגנובים"

במכתב הבהירה סוריה כי "תעמוד על מימוש זכויותיה בהתאם לחוק הבינלאומי ולהחלטות מועצת הביטחון כדי להשיב אליה את נכסי התרבות הגנובים, לרבות אלו מבית הכנסת בג'ובר. למען מטרה זו, אנחנו פתוחים ומוכנים לשתף פעולה עם מחברי הדו"ח ועם אונסק"ו, ולספק את המידע הדרוש בנושא".

 

מכתבו של השגריר הסורי יצא בתגובה לדו"ח האו"ם העוסק בהטלת סנקציות על ארגוני הטרור "דאעש", "אל-קאעידה" ושלוחותיהם, וכלל טענות רבות בדבר סיוע לארגוני הטרור הפועלים בסוריה מצד גורמים זרים. השגריר טען כי שיירות הומניטריות המגיעות מטורקיה משמשות להעברת נשק, כספים וסיוע לוגיסטי לארגוני טרור הפועלים במרחב.

 

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, התייחס להאשמות: "זהו ניסיון נוסף של המשטר הסורי להסיט את תשומת הלב מהזוועות הנוראיות שהוא מבצע נגד אנשיו", אמר. "העובדות הברורות הן כי בזמן שמשטר אסד ממשיך לטבוח ללא רחמים באזרחים ובילדים תמימים, ישראל ממשיכה להעניק סיוע הומניטרי לתושבים סורים ומטפלת בפצועים הסורים המגיעים לפתחה".

 

העתיק בסוריה ואולי בעולם

באזור ג'ובר ממוקם בית הכנסת העתיק והמפואר "אליהו הנביא" שככל הנראה הוחרב במהלך מלחמת האזרחים. בית הכנסת נבנה על גבי מערה שבה לפי המסורת המקומית הסתתר אליהו הנביא, ובהיכל התפילה היה גם "מקום משיחת אלישע בידי אליהו הנביא".

 

"מנסים להסיט את תשומת הלב מהזוועות". דני דנון (UN PhotoEskinder Debebe) (UN PhotoEskinder Debebe)
"מנסים להסיט את תשומת הלב מהזוועות". דני דנון(UN PhotoEskinder Debebe)

 

בית הכנסת היה של קהילת היהודים המוסתערבים, בעלי מנהגים שדמו למנהגי הערבים, ואשר אימצו עם הזמן חלק ממנהגי היהודים מגורשי ספרד. בשלט הכניסה כתוב שבית הכנסת היה קיים עוד בימי בית ראשון ואליהו הנביא, משנת 720 לפני הספירה. במקומות שונים הוצג כבית הכנסת העתיק בעולם, או כבית הכנסת הפעיל העתיק ביותר בעולם, עם זאת, היו שטענו כי מדובר בבית כנסת שהחל לפעול רק בימי הביניים. בכל מקרה מדובר בבית הכנסת העתיק ביותר בסוריה בן מאות בשנים.

 

סביב בית הכנסת הייתה חצר ואכסנייה וכן חדרים שנבנו לכבוד הרב, הגבאי ובעלי תפקידים נוספים בקהילה. במהלך מלחמת האזרחים הותקף בית הכנסת פעמיים וככל הנראה הוחרב. ישנם דיווחים סותרים האם תוכנו הושמד או נבזז. לפי אחד הדיווחים, ספרי התורה הנדירים הוברחו מהמקום על ידי המורדים אך נתפסו על ידי צבא אסד.

 

ניסיונות הברחה מטורקיה לישראל

בשנים האחרונות התפרסמו מספר ידיעות בתקשורת הטורקית על כך שהרשויות בטורקיה סיכלו הברחה של ספרי תורה עתיקים שהוברחו מסוריה. בחודש מאי 2017 דווח בטורקיה שהרשויות תפסו 2 ספרי תורה עתיקים שאחד מהם נכתב על עור של צבי והוא בן 1,500 שנה. לפי מקור במשטרת טורקיה, החשודים נעצרו עם הפריטים שהוברחו מאיסטנבול וממחוז בינגול שבמזרח טורקיה. ספר התורה מעור נמסר למוזיאון באליקסיר.

 

ספר התורה השני נתפס על ידי משטרת טורקיה במחוז אדנה שבדרום המדינה. משרד הפנים הטורקי טען כי שוויו של ספר התורה מצופה הזהב - כ-3 מיליון דולר. הרשויות הטורקיות מסרו אותו למוזיאון באדנה לבחינה נוספת.

 

משטרת טורקיה משקיעה מאמצים רבים בניסיונות לסכל הברחות של פריטים ארכיאולוגיים, ובכלל זה גם ספרי תורה עתיקים. לפני כשנתיים נתפס פליט סורי שניסה למכור ספר תורה עתיק בן 600 שנה שהוברח מסוריה לטורקיה, והציע את הספר למכירה ב-5 מיליון דולר. גם לפני 6 שנים החרימה משטרת טורקיה ספר תורה עתיק שגם הוא הוברח מסוריה ונמכר בעיר הטורקית אדנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
The Amaliah Organization
חורבות בית הכנסת העתיק
The Amaliah Organization
מומלצים