שתף קטע נבחר

"רק כאן אוכל להגשים את החלום היהודי שלי"

רק כמאה יהודים חיים בנמיביה, אבל דווקא בקהילה הקטנטונת הזו ניצת ברחל החלום להפוך ליהודייה כשרה ולעלות לישראל: "על אף הקשיים אני לא רוצה לחיות בשום מקום אחר. אני רוצה משפחה ובית יהודי, וזה המקום שבו אוכל להגשים את החלום הזה"

 

 

כמה עולים אתם מכירים מנמיביה? כמה יהודים אתם מכירים שגרים בה? הקהילה היהודית הקטנטונת במדינה האפריקנית מונה פחות מ-100 חברים, שחלקם הם ישראלים העובדים במדינה. אין פלא כי בודדים הם העולים שמוצאים את דרכם לישראל.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

  

רחל ווינליווי בת ה-38 היא אחת מהם, ואפילו היא לא בדיוק מייצגת. היא נולדה בכלל כנוצרייה בדרום אפריקה, אך את מרבית חייה העבירה בנמיביה. המדינה האפריקנית הצעירה הכריזה על עצמאות רק ב-1990, לאחר מאבק ממושך להשתחרר משלטונה של דרום אפריקה.

 

קהילה בדעיכה. רחל ווינליווי מנמיביה
קהילה בדעיכה. רחל ווינליווי מנמיביה

 

"גרתי בבירה וינדהוק והיא הייתה שקטה יחסית", היא מספרת. "לפני הכרזת העצמאות הייתה מתיחות והורגשה נוכחות של חיילי או"ם ברחובות, אבל מרבית המאבק היה לאורך הגבולות. אחרי הבחירות הראשונות יצאנו לדרך עצמאית".

 

איך היו חיי הקהילה היהודית במדינה?

"הקהילה מאוד קטנה ומורכבת ממספר יהודים שנולדו במדינה, אנשים שהגיעו מדרום אפריקה וישראלים שעובדים שם ומגיעים לתקופות מסוימות. לא היה לנו רב ואת הקהילה הנהיג אדם דתי שניהל את התפילות ואת הפעילות הדתית.

 

"יש במדינה רק בית כנסת אחד ובו התקיימו מרבית הפעילויות, כמו קבלת שבת וחגים, אבל לצערי הוא נמכר וכבר לא פעיל. זו אחת המדינות הבודדות בעולם שאין בה חב"ד, ולכן היהודים המקומיים מנהלים את הפעילות".

 

"הייתי נחושה לעבור את התהליך"

ווינליווי הצטרפה לקהילה היהודית מתוך סקרנות והרגשה אישית של קירבה ליהדות. בהמשך החליטה לעבור גיור, אך בנמיביה לא היו מוסדות רבניים לצורך כך.

 

בשלב זה, עמדו בפניה שתי אפשרויות: לנסוע לדרום אפריקה ולעבור גיור במוסדות היהודיים במדינה - או לבקש מוועדת חריגים של הרבנות ושל משרד הפנים להגיע לישראל ולעשות את הגיור בארץ.

 

לאחר שעברה את הוועדה ושכנעה אותם בכנות כוונותיה, הגיעה ווינליווי לישראל יחד עם בנה לפני כשנתיים, ועברה גיור במכון אורה בירושלים. "זה מאוד מעניין, השיעורים היו מרתקים, והייתי נחושה לעבור את התהליך", היא מספרת.

 

"היה מאוד חשוב שאלמד בשקדנות, כי אני צריכה גם ללמד את בני יהדות. בינתיים הוא לומד בבית ספר דתי, מתאקלם ומתחבר. לאחרונה, סיימנו את תהליך הגיור, קיבלנו אישור מהרבנות בירושלים ואנחנו משלימים את ההליכים מול משרד הפנים לסיום העלייה הרשמית לישראל".

 

"אני לא רוצה לגור בשום מקום אחר"

רחל מתגוררת בכוכב יעקב, ולמרות שהיא מסבירה שמדובר בשינוי עצום לעומת החיים שהיו לה בנמיביה, היא מאוד מרוצה ואוהבת את החיים כאן: "אני לא רוצה לגור בשום מקום אחר. ברור שזה שונה ויש קשיים, אבל זה המקום שבו אני רוצה להיות".

 

מה המטרה הבאה שלך אחרי שתסיימי את העלייה ותהפכי רשמית לישראלית?

"אני רוצה לחיות חיים יהודיים במדינה יהודית ושהבן שלי יהיה מאושר. אני רוצה משפחה ובית יהודי, וזה המקום שבו אוכל להגשים את החלום הזה".


פורסם לראשונה 30/03/2018 06:21

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים