שתף קטע נבחר

האמנים החרדים זועמים: "אירוע בהפרדה? אעשה מחיר טוב"

"מהיכן העזות להתערב בנוהגיו של סקטור מסוים", תוהה הזמר ישי לפידות. "הייתי מצפה שכל עולם התרבות יהיה נסער איתי", אומרת הקולנוענית מרלין וניג - והמוזיקאי עמירן דביר זועם: "לא יזיזו את החרדים מהעקרונות שלהם". אברי גלעד קורא לחרדים לצאת למחאה: "מי שנלחם בכפייה דתית חייב להילחם בכפייה חילונית"

 

הערב (ב') יופיע הזמר ישי לפידות באמפי של בת ים, כשלצדו חנן בן ארי וקובי אפללו. הקהל ישב בחלקו בהפרדה. לפידות, מוזיקאי ישראלי-חסידי, מורגל בהופעות למגזר החרדי, ואף שאין לו בעיה להופיע במעורב – הוא הופיע לא פעם גם בהפרדה מלאה.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >> 

 

"בתור אמנים אנחנו לא מבינים מהיכן העזות לבוא ולהתערב בחייו ובנוהגיו התרבותיים של סקטור מסוים" אומר לפידות בראיון לאולפן ynet. "'חיה ותן לחיות'. אל תתערבו לנו".

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

פסיקת בית המשפט בנצרת שהביאה לביטול ההופעה המיוחדת למגזר החרדי, היא בוודאי לא יריית הסיום של הפרשה, ותנועת ש"ס כבר הגישה הבוקר (ב') עתירה נגד ההחלטה השנויה במחלוקת. ברקע עוקבים עשרות אמני המגזר החרדי בדאגה מהולה בביקורת אחר השלכותיה והתפתחויותיה.

 

"למה להתערב להם?"

לפידות מציין כי בחו"ל קיים כבר עשרות הופעות בהפרדה, ושם אין פוצה פה ומצפצף. "אני מופיע בארה"ב בעוד חודש, אחרי שהופעתי שם עשרות פעמים בעשור האחרון", הוא אומר. "יש הופעות ענקיות בהפרדה מלאה לציבור החרדי בלינקולן סנטר, במדיסון סקוור גארדן, באולמות הכי גדולים בניו-יורק".

 

"בארה"ב יש הופעות ענק לחרדים בהפרדה מלאה". ישי לפידות ()
"בארה"ב יש הופעות ענק לחרדים בהפרדה מלאה". ישי לפידות

 

על טענות "המרחב הציבורי" הוא אומר: "קחי לדוגמה את אבא שלי, רב צבאי לשעבר ששירת 40 שנה; הוא משלם מיסים כחוק כל חייו, ולא מוכן להגיע למופע מעורב על פי השקפתו. יש לו הופעה אחת או פעמיים במשך השנה כולה שבה הוא יכול לשבת וליהנות ממופע מופרד. למה להתערב לו בזה?"

 

תמשיך להופיע בהפרדה למרות האיסור?

"אם קהל מסוים או עירייה מסוימת ישלמו לי כדי להופיע בפני קהל שרוצה לשבת בנפרד, אני אופיע ואולי אפילו אעשה מחיר טוב".

 

"מצפה שכל עולם התרבות יתקומם"

מרלין וניג, קולנוענית חרדית חוזרת בתשובה המשתייכת לזרם החסידי, זועמת. "דווקא כמי שגדלה בעולם ליברלי, אני לא מבינה מה פתאום בית המשפט מתערב ומסרס נשים", היא אומרת. "החלטת בית המשפט מדירה נשים. זו החלטה פוגענית. הייתי מצפה שכל עולם התרבות יהיה נסער איתי. ממש לא מדובר פה במאבקים פוליטיים. כל מי שיוצר אמנות ויש לו נפש חופשייה, צריך להתקומם".

 

מרילין וניג ()
"פסק דין שמשעה ומדיר את החרדים מהשיח". מרילין וניג

 

וניג חוקרת מזה כשני עשורים את הקולנוע החרדי, ובזמן הזה, לדבריה, "התפתחה תרבות חרדית לציבור החרדי, כולל תרבות של נשים עבור נשים. מדובר על כל תחומי התרבות, ובכלל זה מחול, תיאטרון, שירה וקולנוע. האירועים כוללים, בין היתר, הקרנות ומופעים נפרדים לגברים ונשים".

 

"זו תרבות נפלאה שלא נעזרת בתקציבים ממשלתיים", היא מדגישה. "בעזרת העתירה המשפטית בעפולה פוגעים ביצירה הזו. אני גדלתי בחברה ליברלית של 'חיה ותן לחיות'. אף אחד בציבור החרדי לא דורש להוריד את השאלטרים ב'הבימה' או ב'סינמה סיטי', ואף חרדי לא יתערב בהחלטות של ניהול אמנותי, מאחר וכל חברה זכאית לייצר תרבות בתוך גבולות העולם שלה".

 

"החלטת בית המשפט מדירה נשים"

וניג מסבירה כי "באמנות החרדית יש סוג של סטריליזציה. סוג של דיכוטומיה מובנית של החברה, שבה מגיל צעיר מתחנכים להפרדה מלאה מהגן ועד לסוף הלימודים. זו המציאות, וצריך להבין שמתפתחת בה תרבות שמאפשרת ביטוי אמנותי. במקום לתת לזה מקום, ואולי גם בעתיד לייצר יחסי גומלין ליברליים - מגיע פסק דין שמשעה ומדיר את החרדים מהשיח".

 

והיא מזהירה מפני הדרת זמרות ופגיעה ביצירה שלהן, באמונתן ובפרנסתן: "קחו לדוגמה את שרון רוטר ואתי אנקרי, שגם בממסד התרבותי החילוני מכירים בהן כיוצרות מוכשרות ואיכותיות. הן חזרו בתשובה ורוצות להופיע בפני נשים, אבל פסק הדין הופך את האמונה שלהן למגבלה. יש בזה משהו מסרס ואפילו אלים.

 

"חשוב להדגיש שאני לא נוקטת אג'נדה פוליטית. אני רואה איך אבן על אבן נבנית, איך התרבות החרדית הפכה להיות צר דווקא בשל המורכבות הפנימית של השפה והרכיבים האמנותיים הנבדלים. למה למנוע מהדברים האלה לקרות ולהתפתח? אני באמת לא מצליחה להבין".

 

"אולי תהרגו אותם וזהו?"

עמירן דביר, מוזיקאי פופולארי במגזר החרדי, זועם אף הוא, ולא מאמין כי החלטת בית המשפט תשנה משהו. "אין מצב שיצליחו להזיז את הציבור החרדי מהעקרונות שלו", הוא אומר. "אפשר לבטל מופע או שניים, אבל את העיקרון אחד לא יצליח לבטל. צריך לכבד אותם".

 

"עם ישראל חייב הרבה לציבור החרדי". עמירן דביר ()
"עם ישראל חייב הרבה לציבור החרדי". עמירן דביר

 

לדברי דביר, "לא מדובר בהמצאה חדשה של החרדים. כבר בבית המקדש, בשמחת בית השואבה, הייתה הפרדה בין גברים לנשים. העיקרון הזה נמשך לאורך כל הדורות, והציבור החרדי הוא גדול וחשוב". הוא מציין כי "חלק מהחרדים לא מקפידים על הפרדה. אני, למשל, הולך עם המשפחה ביום חמישי הקרוב להופעה של שלמה ארצי, אבל יש רבים שמקפידים. אין להם קולנוע או תיאטרון, אין להם אירועים גדולים, רק מעט מאוד הופעות של זמרים. אם בית המשפט לוקח מהחרדים גם את המעט שיש להם, אולי תהרגו אותם וזהו?"

 

הוא מוסיף כי "העם היהודי שרד אלפי שנים בזכות הציבור החשוב הזה ששומר על המסורת כמו שהיא. לא רק שלא צריך להקשות עליו, צריך אף לטפח ולשמור אותו. עם ישראל חייב הרבה לציבור החרדי".

 

"אלחם על זכותכם לעשות זאת"

לאמנים החרדים מצטרף שחקן חיזוק חיצוני, אברי גלעד, שכתב בפייסבוק פוסט תמיכה שהפך בן רגע לוויראלי, עם למעלה מ-400 שיתופים, כמעט 6,000 לייקים ויותר מאלף תגובות, שבו עודד את החרדים לצאת למחאה והבטיח ליטול בה חלק.

 

"חרדים יקרים, אלוקים יודע למה אתם רוצים הפרדה, אלוקים יודע למה אתם חיים כפי שאתם חיים. אני לא. מנקודת מבטי החיים שלכם לא משהו. אבל כל עוד אתם שומרים את השיגעונות שלכם לעצמכם, גם אם הם בשטח ציבורי, לא רק שאין לי בעיה שתמשיכו, אני מוכן להילחם על זכותכם לעשות זאת", כתב.

 

"בעברי, כנער חילוני בירושלים נלחמתי בכם בכל הכוח. חטפתי מכם אבנים בכביש רמות, חיתולים ברחוב בר אילן, קללות בקולנוע כפיר הי"ד שרצה למכור כרטיסים להצגה ראשונה לפני צאת השבת. כשבאתם להחיל עלי את אורחות חייכם יצאתי להיאבק בכם... אבל פסק הדין עפולה הוא בדיחה, ולצערי הבדיחה היא על החילונים.

 

"אנחנו, המנופפים ב'חיה ותן לחיות', לא יכולים להשלים עם הכרעת בית המשפט שסגר מופע רק לקהל החרדי כי תוכנן בהפרדה. זה מעשה של אדנות רוחנית, וסופו ככל מעשה מסוג זה, התבצרות, עוינות ותחושת ניתוק של הציבור שמעוניין לחיות בהפרדה".

 

והוא חתם: "כשאני רואה את ההפגנות שלכם, בדרך כלל אני מרגיש מאוד לא שייך, לא למה שנאמר ולא לטון הדיבור. אבל אם תארגנו הפגנה על זה, אני כמעט מבטיח לבוא להיות אתכם, כי מי שנלחם בכפייה דתית חייב להילחם בכפייה חילונית. נפתח יומנים?"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים