שתף קטע נבחר

הגט יחכה: הסכם הגירושין נחתם ואושר - בית הדין מתעלם

ל' ובן זוגה הסדירו מראש את העניינים הכרוכים בפרידה ביניהם, אך הגבר חזר בו מההסכם והפר את התחייבויותיו - והוא זוכה לגיבוי הדיינים. האישה: "אמרו לי 'ככה זה עובד'". עורכת דינה: "מדובר בתופעה. אין ספק שבג"ץ יתערב". הנהלת בתי הדין: "לא ננהל את ההליך בתקשורת"

 

בית הדין הרבני האזורי בירושלים מסרב לסדר גירושין בין בעל ואישה שכבר אינם חיים יחד, למרות הסכם שעליו חתמו הצדדים להסדרת הפרידה ביניהם. לאחרונה חזר בו הגבר מהסיכום המוקדם, לאחר שכבר הוכר על ידי ערכאה שיפוטית מקבילה וקיבל מעמד של פסק דין, אך הדיינים מסרבים לחייבו בגט על פי התנאים שנקבעו, ודורשים מהאישה לנהל איתו משא ומתן. בארגון "מבוי סתום", המייצג אותה, טוענים כי מדובר בתופעה בבתי הדין - וכי נשים רבות כלואות בנישואים כושלים למרות הסכמי גירושין בתוקף.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

ל' נמצאת בהליך גירושים כבר שנתיים. על הסכם הגירושין חתמו היא ובעלה "ממש מתוך כוונה שלא לעבור את הסרט המדובר והידוע של בתי הדין הרבניים, במיוחד במיוחד במגזר החרדי", היא מסבירה בראיון לאולפן ynet. "לא רצינו להיכנס לסרט הזה, ופשוט העדפנו למנוע אותו. ממש לחתוך הכול, להגיע להסכמה. להתגרש ולהישאר בני אדם".

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

בהסכם גירושין מסוכמים מראש כל הפרטים: המשמורת, המזונות, חלוקת רכוש וכו'. לדברי ל', "לא רק שהרעיון הזה מצא חן בעיניי בעלי - הוא ממש ביקש את זה. הוא אמר לי: 'אני רוצה שנתגרש בצורה הזו, שהכול ברור וידוע, שאנחנו יכולים למנוע כמה שפחות הוצאות כספיות'".

 

בית הדין הרבני (צילום: דוברות בתי הדין הרבניים )
בית הדין הרבני(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים )

 

להסכם עצמו עלויות כספיות לא קטנות: חתמנו על ההסכם, לא לפני שזה עבר הלוך-חזור-ושוב עם תיקונים כדי לראות באמת מה רוצה כל צד. כל אחד התפשר ולבסוף חתמנו על ההסכם ביחד, והגענו איתו לבית הדין הרבני - שם קיבלנו תוקף של פסק דין במעמד שלושה דיינים, וכמובן קניין שאומר שבית הדין הרבני מקנה לו את הסמכות ואת התוקף המשפטי".

 

ל' מספרת כי "התלבטנו האם לעשות את זה בבית המשפט או בבית הדין הרבני, ואמרנו שבגלל שהגט הוא בבית הדין הרבני, אנחנו מעדיפים לחתום שם כדי שהכול ילך מהר כשהדיינים הם אותם דיינים... נגיע, נחתום ונמשיך בתהליך הגט כמה שיותר מהר".

 

"הכי קל ללחוץ על הנשים"

אלא שאז הכול השתבש: "אני מגיעה לבית הדין הרבני עם ההסכם ביד, ומבקשת להתגרש - ואז מגיע המכשול הראשון עם פקיד שאומר לי, 'אם הגבר לא רוצה להתגרש - הוא יכול להתחרט. הוא לא חייב לעמוד בהסכם שלו'. הפקיד הוסיף גם שאני צריכה להגיש יישוב סכסוך בתהליך הרגיל. אמרתי, רגע. הרי הוצאתי הרבה מאוד כסף כדי לא לעבור את התהליך".

 

עו"ד בתיה כהן המייצגת את האישה, מתארת מציאות מעוררת תמיהות, ולפיה קיבל בית הדין את תביעותיו של הבעל, על אף שנסגרו בהסכם שהתקבל כפסק דין – תחת לדחות אותן על הסף. "הסכם הוא הסכם, והבעל צריך לתת גט", היא אומרת. "אם הבעל לא רוצה לתת גט, עליהם לחייב אותו בגט... אבל הכי קל זה ללחוץ על הנשים".

 

כהן מסבירה כי "על פי ההלכה הגבר צריך לתת גט מרצונו, אחרת הגט לא לגמרי תקין וצריך להיכנס לתוך הליך של חיוב גט. אז עדיף לגמור את זה בהסכמה, ושהאישה תילחץ ותוותר על כל ההסכמות שהגיעו אליהם בהגינות".

 

עורכת הדין מאיימת כי אם לא תיפתר הבעיה, ישנן ערכאות גבוהות יותר להילחם בהן. "בית הדין הרבני נותן גיבוי למהלך הזה", היא זועמת. "הוא זה שבכלל שהציע את כל השלב של יישוב הסכסוך, הוא זה שאישר את ההסכם, והוא זה שפתאום אומר: 'לא בטוח שזה מותר הלכתית'. בכל פעם שאנחנו אומרים 'רגע, אבל יש הסכם' - הם אלה שדוחים אותנו. באיזשהו מקום אני מרגישה שהם אפילו מגבים את כל הבלגן סביב ההסכם... בשביל מה בזבזנו שנתיים של דיונים?"

 

"ביה"ד לא מכבד את ההסכם שלו עצמו"

מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", עו"ד אורית להב, אמרה: "שוב בתי הדין מאפשרים לסרבני הגט לסחוט את נשותיהם, והפעם יש פה עליית מדרגה. אפילו ההסכם שבית הדין אישר בעצמו, לא מספיק חזק בשביל למנוע מהגבר לסחוט את אשתו בתמורה לגט".

 

עו"ד אורית להב, "מבוי סתום" (לשכת עורכי הדין)
עו"ד אורית להב, "מבוי סתום"(לשכת עורכי הדין)

 

להב ציינה כי באתר הנהלת בתי הדין הרבניים מומלץ לזוגות לפנות ל"אישור הסכם גירושין" ש"מונע מבני הזוג וילדיהם סבל מיותר" ו"חוסך התמשכות הדיונים וההוצאות הכרוכות בכך". לדבריה, "בית הדין לא מכבד אפילו את הנהלים שלו עצמו ואיכשהו, באופן לא מפתיע, האישה היא שוב זאת שנפגעת".

 

"כמה אירוני שההסכם הוא זה שמאריך את ההליכים וגורם לצדדים סבל מיותר כי בתי הדין לא מוכנים לכבד אותו", סיכמה להב. "כמה חבל שלא טורחים להזהיר את האישה שאף הסכם לא יציל אותה אם בעלה יחליט לסרב לתת לה גט, ובטח שלא בתי הדין".

 

מבתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו לנהל הליך משפטי על גבי התקשורת. אנו בספק רב אם המערכת הביאה או לכל הפחות הקשיבה לטענות הגבר, ואכן בדקה את העובדות עם אנשי מקצוע כדי לתת תמונה מאוזנת ולא חד-צדדית של האישה ופרקליטתה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות בתי הדין הרבניים
בית הדין הרבני
צילום: דוברות בתי הדין הרבניים
מומלצים