שתף קטע נבחר

בעקבות חשיפת ynet: המלצה לדין משמעתי נגד הרב הראשי

נציב התלונות על שופטים מתח ביקורת חריפה על הרב יצחק יוסף בעקבות התבטאויותיו נגד עולי ברית המועצות הלא יהודים, וקרא לשר לשירותי דת להעמידו לדין: "הפר פעם אחר פעם את כללי האתיקה באמירות פוגעניות, מיותרות ובלתי ראויות בלשון המעטה"

נציב תלונות הציבור על שופטים מותח ביקורת חריפה על הרב הראשי לישראל יצחק יוסף בעקבות דבריו שנחשפו ב-ynet וידיעות אחרונות  נגד עולי ברית המועצות לשעבר שאינם יהודים, אותם כינה "קומוניסטים" ו"שונאי דת". הנציב, שופט העליון בדימוס אורי שהם, קבע כי הרב יוסף, שמתוקף תפקידו מכהן גם כדיין, הפר את כללי האתיקה החלים עליו וכי יש להעמידו לדין משמעתי על התבטאויותיו החוזרות והנשנות בעניינים פוליטיים ובנושאים השנויים במחלוקת ציבורית.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

השופט שהם נדרש לעניין בעקבות תלונת מפלגת ישראל ביתנו – ומצא אותה מוצדקת. הוא הגדיר את אמירותיו של הרב הראשי "פוגעניות" והוסיף כי הן "מיותרות ובלתי ראויות בלשון המעטה". הנציב הזכיר אירועים דומים שהרב יוסף "כשל בלשונו" והתבטא בנושאים שבמחלוקת פוליטית תוך חריגה מסמכותו. לפיכך קבע כי כאשר הדבר קורה "פעם אחר פעם" לא ניתן עוד להסתפק בקביעה כי מדובר בתלונה מוצדקת והוא ממליץ לשר לשרותי דת להעמידו לדין.

 

קראו עוד בערוץ היהדות

 

ראש לשכת הרב יוסף טען להגנתו בתגובה לתלונה כי בכובעו כרב הראשי הוא אינו מחויב בכללי האתיקה החלים עליו כדיין, והם אף עלולים למנוע ממנו לבצע את תפקידו הרבני. הנציב דחה את הטענה וציין כי זו לא התקבלה כבר ב-2015 ו-2017 - אז נקבע כי הרב התערב פוליטית בבחירות לכנסת ה-20 ובמינוי רב העיר נשר. "חלים עליו כל הסייגים הנוגעים לשופט ולדיין", נכתב בהחלטה, "אין הוא יכול 'להסתתר' תחת האצטלה של כהונתו גם בתפקיד רבני".

 

  (צילום: אלכס קולומויסקי; נעם מושקוביץ)
הרב יצחק יוסף(צילום: אלכס קולומויסקי; נעם מושקוביץ)

 

טענה נוספת של הרב יוסף הייתה כי דבריו סולפו באופן מגמתי וכראיה לכך הזכיר כי הוא הבהיר אותם מיד לאחר הפרסום. על כך העיר הנציב: "יש להצר על כך שאת דברי ההבהרה הללו לא אמר הדיין בכנס הרבנים עצמו, זאת במקום השתלחותו בציבור שלם של אזרחי מדינת ישראל".

 

"התבטאות בלתי ראויה ובלתי תקינה"

השופט שהם הוסיף ונזף ברב יוסף: "דיין המערב עצמו בחיים הפוליטיים לא רק הוא פוגע בדימויה של מערכת השיפוט בעיני הציבור כמערכת בלתי תלויה אלא שהוא גם פוגע בעקרון היסוד של הפרדת הרשויות... למרות אזהרות חוזרות ונשנות שניתנו לדיין נראה כי הוא ממאן לקבל על עצמו את כללי האתיקה לדיינים במלואם וממשיכך להתבטא בפומבי באופן שאינו ראוי ואינו תואם את תפקידו". 

 

 

נציב התלונות על שופטים חתם את החלטתו: "יש להצר על כך שדווקא כאשר אנו נתונים בתקופת בחירות נוהג הדיין להתעלם באופן מופגן מהביקורת החריפה שנמתחה עליו יותר מפעם אחת והוא שב ומתבטא בצורה שלא ניתן לפרשה אלא

כהתבטאות בלתי ראויה ובלתי תקינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים