שתף קטע נבחר

"הקורונה הגבירה את השנאה": דו"ח האנטישמיות השנתי

למעלה מ-40% מצעירי היהודים באירופה ביקשו לעזוב עקב האנטישמיות הגואה ביבשת, 18% יותר תקריות אנטישמיות חמורות ברחבי העולם בהשוואה לשנה שעברה. הקורונה רק מלבה את השנאה: "היהודים מואשמים בהפצת הנגיף". ערב יום השואה - דו"ח האנטישמיות השנתי נחשף

 

 

עלייה של 18% במספר התקריות האנטישמיות האלימות החמורות בשנת 2019 - בהשוואה לשנת 2018 - ועלייה גם ברוב ביטויי האנטישמיות האחרים, שעלתה בחייהם של שבעה אנשים שנרצחו: כך עולה מדו"ח האנטישמיות השנתי ה-26 של מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף הקונגרס היהודי האירופי, הסוקר את מצב האנטישמיות בעולם בשנת 2019 ותחילת 2020.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

בשנת 2019 דווחו 456 מקרים של אנטישמיות חמורה, לעומת 387 בשנת 2018. שבעה יהודים ולא יהודים נהרגו במהלך התקפות אנטישמיות אלימות, וברוב הארצות עלה מספרם של כלל ביטויי האנטישמיות השונים. לפחות 53 בתי כנסת (המהווים 12%מן המקרים) ו-28 מרכזים קהילתיים ובתי ספר (6%) הותקפו. עלה מאוד מספר האיומים שהיוו סכנת חיים (ב-47%), וכן עלה מספר הפגיעות ברכוש פרטי (24%).

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

לפי דו"ח של ה-FRA שנערך ב-2019, 41% מן היהודים שנסקרו בגילאי 34-16, שקלו להגר מאירופה עקב עלייתה של האנטישמיות במהלך חמש השנים האחרונות. מסקנה נוספת של הדו"ח היא שהדחף להגירה עלול להתחזק עקב מסקנתם של יהודים רבים, שהמענה שהם מקבלים מן הגופים הממשלתיים שאליהם הם פונים, אינו מספק כלל ועיקר למרות המאמצים שהממשלות משקיעות. בגרמניה נרשמו בכל יום במשטרה לא פחות מחמישה מקרי אנטישמיות. 

 

 

"זו הייתה שנה קשה, אין ספק", אומרת פרופ' דינה פורת, ומציינת לטובה את מאמצי הממשלות להיאבק באנטישמיות - מאמצים שאינם נושאים פרי. "זו משימתנו העיקרית להבין שיש פער כזה ולנסות לגשר עליו".

 

"דמות היהודי כמפיץ מחלות"

"הקורונה הגבירה את האנטישמיות - תופעה מכוערת שניכרת במדינות שונות בעולם... עם זאת יש לזכור שישנן מדינות נוספות שנפגעות מכך". לדבריה, אנחנו לא במרכז העולם, והקורונה היוותה כר לאנטישמיות ולתופעות נוספות. "המספרים שלנו אף נמוכים ממה שבאמת קורה בעולם", הבהירה פרופ' פורת.

 

3082 ()
הפך לסמל בגרמניה - שם נרשמות כל יום 5 תלונות על אנטישמיות. בית הכנסת שנפגע בפיגוע בעיר האלה שבגרמניה

 

"ביטויי האנטישמיות המופצים בהקשר לנגיף הקורונה משקפים תיאוריות קונספירציה ושנאת יהודים מסורתית", נאמר בדו"ח. "עד כה, נראה שהמפיצים הם בעיקר אנשי ימין קיצוני, חוגים נוצריים אולטרה-שמרנים, איסלאמיסטים - ובמידה מועטה יותר גם אנשי שמאל קיצוני. כל קבוצה לפי הסיפור שלה ולפי האמונה שפיתחה ביחס לדמות היהודי כמפיץ מחלות וכשואף להשתלטות על העולם".

 

"אם המנהיגים לא יגיבו להשפעות החברתיות והכלכליות של משבר הבריאות COVID-19, ההשלכות יהיו קטסטרופליות - לא רק לקהילה היהודית, אלא לחברות שלנו ולעתידנו", אמר ד"ר משה קנטור.

 

 

בדו"ח הוסבר כי השנאה המופצת ברשתות החברתיות משפיעה באופן ישיר על אירועים ותקריות בשטח. "היהודים מואשמים בהפצת הנגיף", אמר ג'ובאני קאר, המנהל האקדמי של מרכז קנטור. "אנשים צמודים למחשבים 24/7 בימים אלה באופן מיוחד. אנחנו פונים כל השנה לממשלות שיתערבו במה שנעשה ברשתות החברתיות". הוא מנה את מרכזים שבהם מתאפשרת צמיחה של אנטישמיות בארה"ב. 

 

עוד נאמר בדו"ח כי הניסיון לפרוץ לבית הכנסת בהאלה שבגרמניה, ביום הכיפורים האחרון, הפך לסמל האנטישמיות בגרמניה, המשקפת את הבעייתיות. "המשטרה הגרמנית רשמה בשנת 2019 לא פחות מ-1,839 מקרים אנטישמיים מכול הסוגים ברחבי גרמניה - 5 מקרים ביום - שבוצעו בעיקר על ידי ניאו-נאצים ואנשי ימין קיצוני. לעומת זאת, עדיין לא נעשה מעקב מלא אחרי ההצקות היומיומיות שמקורן באסלאם הרדיקלי. נוסף לכך, סקרים הראו שהידע על השואה הולך ופוחת, ושתלמידים יהודים בבתי הספר הכלליים סובלים מהטרדות מתמידות מצד תלמידים מוסלמים".

 

עו"ד ארי צוקרמן הבהיר כי "מרבית התקריות האנטישמיות בגרמניה בוצעו על ידי מוסלמים. זו עובדה. ייתכן שזה פוליטי בבית של הילדים האלה", ציין, "אך בבתי הספר הם לא מעוניינים לשמוע על השואה או על אנטישמיות, והמורים לא מסוגלים להתמודד עם זה".

 

ארה"ב: מירי ועד תיאוריות קונספירציה אנטישמיות

ארה"ב ספגה במהלך 2019 עלייה במספרם של המקרים האלימים - מסעות ירי ודקירות, כך למשל במונסי, בחנוכה האחרון - ובג'רזי סיטי. "חלקם בוצעו בידי יחידים ללא תכנון מוקדם, וחלקם שאבו השראה מאידיאולוגיות של ימין קיצוני ומקבוצות בתוך תנועת השחורים העבריים או מאומת האסלאם, בראשותו של לואיס פרחן".

 

הם הבהירו כי השנאה מצד גורמי שמאל וגורמים מוסלמיים, המוגדרת גם כ"אנטי ציונות" או "אנטישמיות חדשה", איננה תוצאה של מניעים פוליטיים, והבהירו כי לא תיפתר ותיעלם גם אם כל הבעיות והמחלוקות ייעלמו.

 

"רוב מבצעי ההתקפות האנטישמיות האלימות החמורות ב-2019 היו פעילים בהפצת תעמולה אנטישמית באינטרנט, באמצעות רשתות מקומיות ובינלאומיות שקבוצות אלו חברות בהן. אנטי-ציונות שהתבטאה במונחים אנטישמיים התחזקה בשמאל הקיצוני, בייחוד כתגובה ליחסים ההדוקים בין הממשל האמריקני לישראל – יחסים אלה מוקעים על ידי פעילי שמאל כניסיונות של הקהילות היהודיות בתמיכת ישראל, להשתלט על ההנהגה האמריקנית ועל מדיניותה - ולנווט אותה לפי צרכיהם".

 

משה קנטור בפורום השואה העולמי ביד ושם (צילום: אלכס קולומיסקי)
ד"ר משה קנטור(צילום: אלכס קולומיסקי)

 

ברשימת ההישגים במאבק באנטישמיות, מנו בדו"ח, בין היתר, את הדיווח המיוחד של האו"ם לענייני חופש דת ואמונה שכלל אזהרה חמורה במיוחד לנוכח עלייתה של האנטישמיות שמקורה באידיאולוגיות נאציות ואיסלאמיסטיות, את הקמתה של קבוצת עבודה נגד אנטישמיות מטעם האיחוד האירופי, ואת פורום השואה הבינלאומי שהתכנס השנה ב"יד ושם", וכינס 52 ראשי מדינות שהגיעו לירושלים והצהירו על מחויבותם לזכור את השואה ולהיאבק באנטישמיות.

 

תופעת לוואי לקורונה: נגיף האנטישמיות

גם בהסתדרות הציונית הוציאו היום (ב'), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, את דו"ח האנטישמיות השנתי שלהם. הוא מגלה כי ברבעון הראשון של שנת 2020 חלה עלייה חדה במקרי האנטישמיות בעולם. הדו"ח שהופק על ידי אלי נחום, חוקר אנטישמיות, מגלה כי מגיפת הקורונה המשתוללת בעולם היא סיבה מרכזית לעלייה באנטישמיות.

 

הדו"ח מציין כי בממשלות שבהן מקרים רבים של אנטישמיות אין תוכנית מסודרת למאבק בתופעה. "יהודי התפוצות חוששים להסתובב במרחב הציבורי עם סממנים יהודיים כמו כיפה, טלית ותליוני מגן דוד", מציין נחום.

 

גם בדו"ח של ההסתדרות הציונית עולה כי כבר בשנת 2019 חוו יהודי העולם אירועים אנטישמיים בסדר גודל שלא היה מאז מלחמת העולם השנייה, ובשנה החולפת נרשם מספר שיא של אירועים. בגרמניה וארה"ב חלה עלייה במספר האירועים האלימים על רקע אנטישמי. בארה"ב מתרחשת בכל יום לפחות תקיפה אחת של יהודי.

 

בעקבות ממצאי הדו"ח יכנס יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, פגישת אונליין דחופה עם ראשי הקהילות היהודיות ברחבי העולם לגיבוש תוכנית פעולה וסיוע לקהילות. "ממצאי הדו"ח מראים כי נגע האנטישמיות כבר הפך למחלה ממאירה שלא בוחלת באמצעים כדי לפזר את הרעל שלה ברחבי העולם", אמר חגואל. "נגיף הקורונה אמנם לא מבדיל בין ד,ת גזע ומין - אבל נותן לאנטישמיים קרקע פורייה לקונספירציות.

 

"התופעה הזו, של האשמת היהודים ביצירת נגיפים, מגפות, מחלות ועוד, איננה חדשה. ראינו אותה כבר בימי הביניים בתקופת המגיפה השחורה. כבר אז, כמו היום, הסיתו נגד היהודים והאשימו שהם עומדים מאחורי המגפה. ההבדל הגדול הוא שכיום יש לנו את מדינת ישראל. נמשיך להיאבק באנטישמיות, ואף ננצח אותה בראש מורם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים