שתף קטע נבחר

חברה קדישא סירבה למכור את החלקה: "לא קוברים גבר ואישה זה לצד זה"

עדנה שמש ביקשה לבחור חלקת קבר לה ולבן זוגה בבית העלמין ברחובות, אך חברה קדישא סירבו למכור לה את החלקות. הסיבה: לא קוברים גבר ואישה שאינם נשואים זה לצד זה, "מדרכי כבוד, מנהג ודרכי הלכה". המרכז הרפורמי לדת ומדינה: "זה שיא חדש - הפרדה בין גברים לנשים גם לאחר מותם"

הפרדה – גם אחרי המוות: כאשר עדנה שמש ביקשה לבחור חלקת קבר לה ולבן זוגה בבית העלמין ברחובות, היא גילתה שמדובר במשימה לא ברורה מאליה. נציג החברה קדישא הבהיר לה כי "לא משכיבים גבר ואישה שאינם נשואים זה לצד זה".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

שמש מספרת כי הגיע לרכוש חלקות קבורה לה ולבן זוגה לאחר פטירה טראומטית של קרוב משפחה והתעסקות לא נעימה, כדבריה, סביב הקבורה. היא מספרת כי החליטה שלא תשאיר דברים פתוחים לאחר מותה, ולכן התקשרה לחברה קדישא ברחובות, וסיפרה על רצונה לבחור חלקת קבר זוגית.

 

קיראו עוד בערוץ היהדות:

 

"נציג החברה קדישא התחיל להראות לי חלקות פנויות בבית הקברות", מספרת שמש. "הוא הראה לי בעיקר את החלקות החדשות, אזורים ריקים וחשופים שלא מצאו חן בעיניי. ואז הוא הציע שנסתכל על חלקות באזור הישן".

 

"מנהג בן 80 שנה"

שמש איתרה חלקה זוגית שביקשה לרכוש, שבסמוך אליה הייתה חלקה פנויה עבור בן זוג בחיים של אישה הקבורה כבר במקום. לדבריה, התקשר הנציג למשרד החברה קדישא, כדי לתאם את המכירה, אך אז הובהר לה כי לא תוכל לקנות את החלקה. הסיבה: בבוא היום יהיו קבורים גברים משני צידי החלקה, ועל פי מנהג המקום, לא משכיבים גבר ואישה שאינם נשואים, זה לצד זה.

 

עדנה שמש ליד החלקות שנאסר עליה לרכוש בבית העלמין ברחובות (צילום: אבי מועלם)
עדנה שמש ליד החלקות שנאסר עליה לרכוש בבית העלמין ברחובות(צילום: אבי מועלם)

 

"אמרתי לחברה קדישא שהשקפת העולם שלי היא חילונית, וזו כפיה דתית", זועמת שמש. "ליהדות יש הרבה גוונים, ויש לי זכות מוקנית בחוק לקנות את החלקות כמו כל אחד אחר. כפמיניסטית מפריעה לי האפליה המגדרית הזו. לא מספיקה האפליה שנשים חוות במעמד הנישואין והגירושין, אז גם במותנו? עד איפה יקחו את האבסורד החד-צדדי הזה? אני בטוחה שיש הרבה אנשים שלא יודעים שככה הדברים מתנהלים".

 

שמש ההמומה פנתה למרכז הרפורמי לדת ומדינה, והגיעה לפגישה עם מנכ"ל החברה קדישא המקומית, הרב נתן ויינפלד, ועורכת הדין מירי נחמיאס-יסף, שם נאמר לה שוב כי זה המנהג כבר 80 שנה: לא קוברים גבר זר ליד אישה שאיננה אשתו, ולהיפך. לאחר פניות נוספות שלא נענו, הגישה שמש תביעה לבית המשפט, בדרישה כי יורה על הפסקת האפליה.

 

"זו הפרדה מגדרית פסולה"

הרב ויינפלד, מנכ"ל חברה קדישא רחובות, מסביר כי מדובר היה בטעות, וכי את החלקה המדוברת מותר למכור לאנשים רק לאחר מותם ולא בחייהם, לפי הביטוח הלאומי. עם זאת, הוא מאשר כי זהו המנהג: "מאוד משתדלים ברחובות שלא לקבור איש ליד אישה זרה", הוא אומר. "אם מישהו מאוד יבקש, ידונו בנסיבות, ואם זה ליד אבא או בן יאשרו לו. אבל זו שאלה שכמעט אף פעם לא עולה על הפרק. משתדלים מאוד שלא לקבור בסמוך איש ואישה זרים, מדרכי כבוד, מנהג ודרכי הלכה".

 

עדנה שמש ליד החלקות שנאסר עליה לרכוש בבית העלמין ברחובות (צילום: אבי מועלם)
"עד איפה יגיע האבסורד החד-צדדי הזה?" עדנה שמש ליד החלקות שבחרה(צילום: אבי מועלם)

 

עו"ד מירי נחמיאס-יסף המייצגת את שמש מטעם המרכז הרפורמי לדת ומדינה, אומרת כי "החברה קדישא מחויבת להעניק שירותי קבורה שוויוניים לנשים ולגברים. הסירוב לקבור נשים וגברים זה לצד זה (אם הם לא נשואים) הוא מפלה, פוגעני ופסול, ועומד בניגוד לחוק.

 

"בדיוק כפי שחל איסור לכפות הפרדה מגדרית במהלך טקס לוויה, כך חל איסור לכפות הפרדה מגדרית במכירת חלקות קבר. בשנים האחרונות נתקלנו בתופעות רבות של הדרת נשים והפרדה מגדרית פסולה במרחב הציבורי, אך מקרה זה מציג שיא חדש – של הפרדה בין גברים ונשים לא רק בעודם בחיים, אלא גם לאחר מותם. על החברה קדישא להפנים שהיא מחויבת לפעול באופן שוויוני ומכבד, ולהימנע מלהפלות בעת שהיא מעניקה שירותי קבורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים