שתף קטע נבחר

התחרות בשוק המוניות מתרחבת: אפליקציית raxi תתחרה ב-Gett ובתחנות המוניות

אפליקציית raxi הושקה בהשקעה של 10 מיליון שקל ובשיתוף ארגון נהגי המוניות. הבשורה המרכזית היא עבור הנהגים: לא יידרשו להתחייב או לשלם "דמי סדרנות". מבחינת הנוסעים, היזמים מבטיחים סינון שקוף בבחירת הנהג. בקרוב תיכנס עוד מתחרה: אפליקצית Pick-Up

האפליקציה מנסה להתחרות באפליקציות Gett ואובר. לטענת מקימיה היא נועדה לתת מענה לקשיים עמם מתמודדים הנהגים בהתנהלות מול תחנות המוניות המסורתיות. בין הבעיות: דמי הסדרנות הגבוהים בענף, שלטענת המקימים נעים בין 500 שקל ל-1,500 שקל באזור המרכז, והחל מ-1,800 שקל בחודש באזור הצפון. בנוסף, נסיעות "חברה" בתעריף קבוע, לרוב בשעות העומס, וללא הפעלת מונה, והעובדה שנפח ההזמנות של שירותי משלוחים ירד, בעקבות השקת אפליקציות בתחום המשלוחים, לרוב באמצעות קטנועים.

 

 

החידוש המרכזי עבור נהגי המוניות הוא שהם לא יידרשו לשלם עמלת תיווך לתחנות או לבעלי האפליקציה - עמלה המכונה בענף "דמי סדרנות". היזמים מבטיחים כי בכוונתם להרחיב את פעילות האפליקציה גם במדינות נוספות במהלך השנה הקרובה.

 

 

 

צילום: ענת מוסברג
שיק ושוק עד הבית עינת שרוף (צילום: ענת מוסברג)

 

הנהג יוכל לדרג את הנוסעים

האפליקציה משווקת כ"רשת חברתית" חינמית. היא תפעל ללא עלות, ללא התחייבות וללא דרישה לבלעדיות מנהגי המוניות או לקוחותיהם. האפליקציה אינה מעורבת בכל מעבר הכספים בין נהגי המוניות לנוסעים. נהגים בעלי יכולת סליקת אשראי פרטית יוכלו לבצע את הגבייה הכספית בעצמם. היתר, יוכלו לקבל אופציה לתשלום באשראי מצד ארגון נהגי המוניות, תמורת תשלום של 10 שקלים דמי ניהול בחודש ועוד 1.5% עמלת סליקה.

 

 

  • לדברי מקימי האפליקציה, "מודל ההכנסות שלה יישען על הכנסות מפרסום ומשירותים נוספים שיפותחו בה בעתיד".
  •  
  • יצד תתבצע ההזמנה והנסיעה? הנוסע יוכל לבחור את נהג המונית שיסיע אותו על סמך סינון בהתאם למספר פרמטרים שלטענת מקימי האפליקציה יהיו שקופים וללא התערבות מערכתית. בין הפרמטרים: קרבה, זמינות ודירוג חברתי. כמו כן, הנוסע יוכל לבחור שהנהג יאסוף אותו באופן קבוע.

 

מבחינת הנהג, הוא יוכל לבחור את הנוסע שיאסוף מתוך רשימת הצעות הנסיעה האפשריות באזור שלו. חידוש נוסף הוא שגם הנהג יוכל לדרג את הנוסעים בסיום הנסיעה ולא רק להיפך כפי שקורה היום. הדירוג, הן של הנוסע והן של הנהג, יתבצע בסיום כל נסיעה בצורה אנונימית, כך מסבירים יזמי האפליקציה.

 

החסרונות המסתמנים כרגע עבור הצרכן: עדיין לא ברור כיצד יפעל מוקד שירות הלקוחות של האפליקציה, הן לנהגים והן לנוסעים. כמו כן, לא יתבצע ריאיון לנהגים הפועלים עמה, ולמעשה כל נהג מונית רשום יכול להצטרף לאפליקציה.

 

Gett לעומת זאת מנהלת מוקד שירות לקוחות הפעיל במשך 24 שעות ביממה, אך מבחינת נהגי המונית החיסרון המשמעותי הוא שהם משלמים דמי סדרנות לחברה המפעילה את האפליקציה. כמו כן, בשעות הבוקר מופנות אליהם נסיעות חברה אשר לטענתן אינן רווחיות עבורם. בנוסף, לרוב בעת הזמנת המונית, הנהג אינו יכול לבחור את הנסיעה והנוסע אינו יכול לבחור את הנהג שיגיע לאסוף אותו, אלא ברירת המחדל היא שהנסיעה מוכתבת לשניהם.

 

חלקאות בעידן מודרני (בימאית: תמר אברהם, צילום: ירון שרון, עריכה: יותם קצור)

 

"הסטטוס החדש יחזיר את הכבוד למקצוע"

"מדובר באפליקציה הפועלת כמנוע חיפוש", מסרו מקימי האפליקציה. לדברי היזם בר-יהודה, "המוצר יגרום למהפכה, שכן הוא מציע שינוי מהותי בקשר בין הנהג לנוסע, ללא מתווכים וללא עמלות. אנו מאמינים כי רק קשר ישיר בין הצדדים יוביל לשביעות רצון גבוהה יותר אצל שני הצדדים. לראשונה, נוסע יוכל לקבוע מי יהיה הנהג שלו".

צילום: shutterstock
מונית מוניות דרום קוריאה (צילום: shutterstock)

 

לדבריו, "עד כה נרשמו לאפליקציה כ-1,800 נהגים כשהיעד שלנו הוא 10,000 נהגים עד סוף השנה. תוך חצי שנה אנו מתכוונים להשיק אותה בארה"ב".

 

 

במה האפליקציה שונה מאובר וליפט?

 

"אובר וליפט עורכים ראיונות לנהגים שלהם. אנחנו מקבלים כל נהג, כל עוד הוא מורשה על ידי המדינה שבה הוא פועל לקחת נוסעים בתשלום. כלומר, אם בארה"ב גם נהג שאינו נהג מונית רשאי להסיע נוסעים, הוא יוכל להירשם לאפליקציה כנהג. מי שיקודם הוא מי שיזכה לדירוג גבוה. אם נהג יקבל 200 לייקים ו-7 דיסלייקים, הוא אוטומטית יקודם".

 

 

מבחינת הצרכן, טרם ברור כיצד יתנהל מוקד שירות הלקוחות כשהמודל העסקי הוא חינמי, ומה המשמעות שכל נהג מונית רשום יכול להירשם לאפליקציה ולהתחיל להסיע נוסעים.

 

 

"היזם משקיע במוקד שירות לקוחות בשלב ראשוני, בהמשך יהיה לנו מימון מדמי החבר של אלו שיהיו חברים בארגון (20 שקל לחודש), ובחודשים הקרובים יוצעו לנוסעים שירותים נוספים בתשלום, שיהיו מתחומים אחרים לגמרי, לא מתחום המוניות", אומר בר-יהודה.

 

 

פורסם לראשונה 28.01.19, 11:32

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דאג גושפלד
מומלצים