בזכות הדרישה להשמעת אמנים ישראלים בזמן הקורונה: כך השפיעה ירדנה ארזי לטובה

הזמרת יצאה בקריאה לתחנות הרדיו להשמיע יותר מוזיקה ישראלית, כדי שהאמנים שהושבתו בגלל הסגרים, יוכלו לפחות להתפרנס מהתמלוגים: "במשבר כזה אנחנו חייבים לעזור ולדאוג אחד לשני"

עודכן:
ירדנה ארזי מדברת על מאבק האמנים
( (כתבת וידאו: הילה רגב, צילום: אורי דוידוביץ))
ירדנה ארזי, זמרת, בת 69, נשואה, אם לבת וסבתא לנכדה, מתגוררת בתל־אביב.

"בכל התקופות, מיום הקמת המדינה ועד היום, האמנים תמיד התייצבו בשעות משבר והצדיעו, בטוב וגם ברע, כשעצוב וגם כששמח. היינו שם במוצבים, במקלטים, בבתי חולים, וכמובן על הבמות, ועכשיו תורה של המדינה לזכור, להיזכר ולהזכיר את הקול שלנו. זאת שעה לסולידריות, ואחת הדרכים בסולידריות היא להשמיע שירים ישראליים מכל הסגנונות, מכל התקופות, של כל האמנים, כדי לאפשר לכולם להתפרנס. השמעות זה סוג של פרנסה, כי אנחנו מרוויחים מתמלוגים, ולכן זה הזמן להיות אחד בשביל השני ולהבין שאנחנו תלויים אחד בשני גם לפרנסה".
שלושה חודשים אחרי קריאתך יצאת בקריאה נוספת.
"בחודש יוני החלטתי לשוב ולבקש מכל תחנות הרדיו להשמיע שירים ישראליים, והפעם הצטרפו אליי לא פחות מ־300 אמנים, וביניהם שלמה ארצי, אביב גפן, שלום חנוך, חוה אלברשטיין, יהודה פוליקר, ברי סחרוף, אהוד בנאי, גידי גוב, ריטה, עדן בן זקן, אביב גפן, יוסי גיספן, שולי רנד ורבים אחרים. כולם חתמו על מכתב ששלחנו לשר התרבות חילי טרופר ולשר התקשורת יועז הנדל".
מה ביקשתם?
"שיצטרפו אלינו לקריאה להשמיע ולתת ביטוי למוזיקה הישראלית, כי אין לנו דרך אחרת להתפרנס. בעקבות המכתב שני השרים התקשרו אליי ואמרו, 'דיברת מדם לבך וזה נפל על אוזניים קשובות'. במשבר כזה אנחנו חייבים לעזור ולדאוג אחד לשני, גם לי כאזרחית חשוב לצרוך כחול־לבן, וזה המסר. אנחנו המדינה היחידה בעולם שדוברת עברית, זו השפה שלנו, התרבות שלנו והמורשת שלנו, וצריך לתת לזה ביטוי גם בחוק, כי זה בנפשנו".
"אנחנו המדינה היחידה בעולם שדוברת עברית, זו השפה שלנו, התרבות שלנו והמורשת שלנו, וצריך לתת לזה ביטוי גם בחוק"

איך עברה עלייך השנה האחרונה?
"בהתחלה הייתי בהלם, נשמטה לי האדמה מתחת לרגליים, אחר כך קצת התאוששתי, עשיתי כמה הופעות בזום, השתתפתי בטקס המשואות של יום העצמאות, עבדתי על שירים חדשים, ואל תשכחי שגם הבת שלי זקוקה מדי פעם לעזרה. היא עורכת דין במשרה מלאה והנכדה שלי בת שנתיים וחצי הייתה בלי מסגרת. אני משתדלת מאוד לעזור".
מה הדבר הכי גרוע שקרה לך בעקבות הקורונה?
"אובדן החלומות. היו לי הרבה תוכניות, והכל התמסמס. על הפרק היו כמה שיתופי פעולה מעניינים, וכבר היינו ממש בחזרות, והכל התבטל כי איבדנו את המומנטום. גם הנזק הכלכלי גדול, היו המון הופעות שבוטלו, הייתה הופעה גדולה בהיכל התרבות שעבדנו עליה חודשים רבים והיא התבטלה ברגע האחרון. אבל אנחנו סתגלנים, דיכאון הוא לא אופציה, אז נשאר רק לזרום עם המציאות ולקוות לטוב".
מה הדבר הכי טוב שקרה לך בעקבות הקורונה?
"השתתפתי במיזם 'צו השעה'. הפרויקט כולל יותר מ־50 שירים ישראליים שזכו לביצוע מחודש, וכל מי שהשתתף, ביניהם זמרים, מפיקים, נגנים ובעלי אולפנים, קיבל שכר, תרומה לעשייה הישראלית. כל מגישי החדשות התגייסו להשתתף בקליפ, וההיענות שלהם ריגשה אותי מאוד".
לפי נתוני חברת "מדיה פורסט", המבצעת מעקב אחר השמעות מוזיקליות עבור אמנים, הצליחה ירדנה ארזי לשפר את שיעורי ההשמעה של המוזיקה הישראלית: במשך חמישה שבועות מיום הקריאה שלה להשמיע אמנים ישראלים נרשמה עלייה של ארבעה אחוזים בממוצע בכלל תחנות הרדיו (הארציות והאזוריות) בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2019: מ־62.5% מסך ההשמעות של מוזיקה ישראלית ל־65.5%. התחנה המצטיינת: גלגלצ, שבה חל זינוק של 12.5% בהשמעות.
ומי השפיעה עלייך לטובה?
"עו"ד ענבר נכט. זמן קצר לאחר שעולם התרבות עצר מלכת, נכט קמה ועשתה מעשה: היא יזמה את פרויקט 'צו השעה' שבמסגרתו הוקלטו 62 שירים חדשים על ידי מאות זמרים, נגנים, מפיקים ויוצרים. במקביל יזמה את חוק הזמר העברי במטרה לעגן את המוזיקה הישראלית כנכס לאומי שראוי לתקצוב ולמעמד משלו. נכט גם דאגה לרווחתם של עובדי הבמה, האנשים מאחורי הקלעים שמצאו את עצמם נטולי פרנסה. העשייה שהיא הובילה נגעה באלפי אנשים. אני מצדיעה לה".
פורסם לראשונה: 06:19, 01.03.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button