קרקריסטין חון. "אין אצלנו חרמות"

קריסטין חון רצה לראשות כפר-כמא: "העובדה שאני אישה ומתמודדת היא לא אישו"

עורכת הדין הצ'רקסית הראשונה והמוסלמית הראשונה שמתמודדת על רשות מועצה בישראל מסבירה למה חשוב לה כל כך לחולל שינוי בכפר-כמא שבו היא חיה ואיך מקבלים שם את התעוזה שלה

פורסם:
קריסטין חון (47), היא עורכת הדין הצ'רקסית הראשונה והמוסלמית הראשונה שמתמודדת על רשות מועצה בישראל.
למה החלטת לרוץ לראשות מועצת כפר־כמא?
"ראיתי שהמצב של הכפר תקוע ולא מתקדם לשום מקום. חיכיתי שמישהו ירים את הכפפה, אבל זה לא קרה והחלטתי להרים אותה בעצמי. הכפר צריך שינוי, יש צורך בהשקעה גדולה באנשים, בנוער, אנחנו מתחת לממוצע הארצי בכל פרמטר - שכר, תעסוקה, חינוך ואצלנו אף אחד לא יכול לקום ולעזוב".
למה?
"כל הצ'רקסים בארץ חיים בשני כפרים: כפר־כמא וריחאניה. יש לנו את הייחודיות שלנו, אנחנו שומרים מאוד על המסורת ועל הערכים הצ'רקסיים והמוסלמיים שלנו, ולכן אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשלוח את הילדים ללמוד במקום אחר או לעבור לגור במקום אחר".
את המוסלמית הראשונה שמתמודדת על ראשות מועצה. איך התגובות?
"התגובות מעורבות. חלק מאוד מפרגנים ושמחים על המהלך, ובהם גם אנשי דת, ויש כאלה, יותר נשים מגברים אגב, שמסתכלים על זה בעין לא טובה, אומרים 'היא אישה, מה היא צריכה עכשיו להתמודד?'. הרבה נשים אומרות שזה לא מתאים לאישה, לא בגלל שנשים חלשות יותר, אלא בגלל שלדעתן אישה היא ליידי, היא לא צריכה להתעסק ברפש הזה. רק השבוע ניסו למנוע ממני להצטלם במוזיאון בגלל שאני אישה, אם הייתי גבר זה לא היה קורה. אני די שמרנית בדעות שלי, אבל נתפסת כפחות שמרנית".
איך את מסבירה את זה?
"כי התגרשתי, כי הלכתי ללמוד משפטים. יש לי נטייה תמיד לחשוב מחוץ לקופסה ולכן אנשים תופסים אותי כמרדנית, אבל במבחן התוצאה אפשר לראות שכל החיים הקפדתי לשמור על הערכים ולהיות נאמנה לעדה".
ואיך מורן, בעלך הנוכחי, קיבל את זה?
"כמובן, הוא הביע חשש, בכל זאת פוליטיקה היא לא מקום סטרילי, אבל הוא חושב שאני מתאימה להיות ראשת מועצה וכך גם אבא שלי שעוזר לי בקמפיין".
"אני נתפסת כפחות שמרנית כי התגרשתי והלכתי ללמוד משפטים, אבל תמיד הקפדתי לשמור על הערכים ולהיות נאמנה לעדה""
מוסלמיות שמתמודדות ברשימות למועצות המקומיות סופגות איומים וחרמות על משפחותיהן. את לא חוששת?
"אין אצלנו חרמות או מה שנקרא 'על רקע כבוד המשפחה'. העובדה שאני אישה ומתמודדת היא לא אישו. הגברים הצ'רקסים מאדירים נשים, והנשים שלנו משכילות".
ובכל זאת, את עורכת הדין הראשונה בעדה.
"כי זה נחשב למקצוע גברי. יש נשים שלא רואות אותי ממטר, אבל אנחנו לא עולות על בריקאדות, אנחנו שומרות על צניעות".
למה בחרת להיות עורכת דין?
"תמיד אהבתי את המקצוע הזה, כשהייתי נערה הייתי מכורה לסדרה 'אלי מקביל'. היה לי פה גדול, הייתי דעתנית, ולכן נראה לי טבעי מאוד לבחור במשפטים. התחלתי ללמוד בגיל מבוגר יחסית, אנשים התפלאו מאוד וגם אני קצת התביישתי לספר, חששתי שיגידו 'מה היא חושבת את עצמה', אבל ברגע שאני מתחילה משהו אין אצלי דרך חזרה. זו אחת ההחלטות הטובות שעשיתי בחיים. אני גאה בכך שאחריי באו עוד נשים צ'רקסיות, ובהן בתי לין, שקיבלה הסמכה לפני שבועיים".
איך ייראה כפר־כמא אם תיבחרי?
"איכות החיים תעלה, נקדם את הרווחה ונשקיע בחינוך, בחיי חברה ובתרבות. יש בכפר בסך הכול 3,500 תושבים, כך שאפשר לתת לכל תושב יחס אישי, וזה מה שאני מתכוונת לעשות".
מה הסיכויים שלך?
"אני מתמודדת נגד ראש המועצה המכהן, זכריה נפסו, אבל אני חושבת שיש לי סיכויים טובים. אני מאמינה שהתושבים בכפר ידעו לעשות את הבחירה הנכונה, כי אין שום סיבה שנישאר מתחת לממוצע הארצי בפרמטרים החשובים של שכר, תעסוקה, חינוך ואיכות חיים".
העצה הכי טובה שקיבלת
"עדיף שתהיי חכמה ולא צודקת".
העצה הכי גרועה שקיבלת
"למה את צריכה את זה?".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button