ככל שהילדים יהיו מעורבים יותר בהכנות לנופש או לטיול, כך הם ייטו יותר לשתף פעולה בזמן אמת

המילון השלם לחופש הגדול: הטיפים שיעזרו לכם לעבור את החודשיים הבאים ברגוע (יחסית)

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה. איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר שלווה? מדריכת ההורים רוני לנגרמן-זיו עם 22 עצות

רוני לנגרמן־זיו
פורסם:

אוכל

בשגרה רוב הילדים אוכלים די מסודר: קורנפלקס בבוקר לפני שיוצאים, ארוחת עשר בהפסקה, ארוחת צהריים בגן או בצהרון וארוחת ערב יחד בבית. בחופש הגדול שגרת הארוחות משתבשת, ונכנסים יותר חטיפים, ממתקים ואכילה בחוץ. חשוב לזכור את התזונה הבריאה גם בימי החופשה, ולדאוג לאוכל ביתי במקרר כשאנחנו לא בבית. לא להילחץ אם מדי פעם יש חריגות.

בית

אם מקום העבודה שלכם היברידי, החופש הגדול יאפשר לכם להיות יותר בבית עם הילדים, וגם הזדמנות לבחון את מצב הבית ולבדוק מה דורש חידוש ושדרוג. גייסו את הילדים לעזרה: סידור ארון, צביעת קיר, עיצוב חדר לימודים לשנה הבאה ועוד.

גבולות

אחת הדאגות העיקריות של הורים לקראת החופש הגדול היא איך לשמור על הגבולות כשיוצאים מהשגרה. מילת המפתח היא גמישות. כלומר, לא לוותר על הדברים שחשובים לנו, אלא להתגמש בדרך שבה הם נעשים. למשל, אם הילדים לא צחצחו שיניים בשבע בבוקר אלא בעשר, או באחת בצהריים – הם צחצחו, וזה מה שחשוב.

5 צפייה בגלריה
ילד מסתכל על אמא עובדת מהבית
ילד מסתכל על אמא עובדת מהבית
עבודה מהבית מאפשרת להיות יותר עם הילדים ולבחון את מצב הבית
(צילום: shutterstock)

דאגות

כשאנחנו בעבודה והילדים בבית, טבעי שאנחנו דואגים מה הם עושים בהיעדרנו: אם הם מחסלים את מגירת החטיפים, אם הם רבים ואין מי שיפריד, אם הם יכינו אוכל וישרפו את המטבח, או שמשהו יקרה כשיצאו עם חברים. עלינו לסמוך עליהם שהם בוגרים ומסוגלים להסתדר, וגם לתאם איתם ציפיות: להתקשר אלינו כשהם יוצאים, לבדוק שהבית נעול, להגיד לאן הם הולכים ומתי הם צפויים לחזור, אם יש אפליקציית מעקב, להשאיר אותה פתוחה וכן הלאה. חשוב שנהיה רגועים ונרגיש שאנחנו יכולים לסמוך עליהם.

הסכמים

רצוי לשבת עם הילדים לערוך הסכמים לקראת החופש, בכל נושא שעל הפרק: תקציב, תזונה, חברים, בילויים, מסכים, מטלות, קניות. שלא תמצאו את עצמכם ברגע האמת תוהים ולא יודעים מה לענות. איך עורכים הסכמים? אנחנו מציגים את המסגרת: מה חשוב לנו שיקרה (שלא תהיו יותר מדי במסכים, שלא תשכחו לטפל בכלב) ומאפשרים לילדים בחירה איך ומתי יבצעו את המשימה. לכל הסכם כדאי לצרף סעיף הפרה, שהוא ידוע מראש לילדים, והוא התשובה לשאלה מה יקרה כאשר (למשל, מה יקרה כאשר בזבזת את התקציב השבועי ביום אחד).

וונדרוומן (וסופרמן)

במשך השנה רוב האמהות (וגם כמה אבות) מג'נגלים בין עבודה, בית וילדים, עזרה בשיעורים, הסעות לחוגים ופעילות בוועדי הורים. הגיע הזמן לנוח, לפחות ממטלות שנת הלימודים. שבצו בלו"ז פעילויות שאתם אוהבים, עם הילדים או בלעדיהם (רביצה על החוף עם חבר/ה יכולה להיות יופי של מילוי מצברים).

זהירות

אין ברירה אלא לחזור ולחפור (גם למתבגרים) על נהלי הזהירות והבטיחות: קרם הגנה כשיוצאים לשמש, קסדה כשרוכבים על אופניים, זהירות עם חשמל ואש כשאתם לא בבית וגם תשומת לב לצרות האורבות ברשת. גם אם כבר אמרנו אלף פעם, זה לא תמיד בראש שלהם, וחשוב שנמשיך להזכיר.

5 צפייה בגלריה
ילדים אוכלים גלידה
ילדים אוכלים גלידה
בחופש אוכלים יותר ממתקים, לכן חשוב לדאוג שבבית יהיה גם אוכל בריא
(צילום: shutterstock)

חברים

הורים רבים מתלוננים שבחופש הגדול הילדים נסגרים בחדר ולא פוגשים חברים. קודם כל, חשוב לדעת שזה נפוץ. במסגרות מתראים ממילא, וכשצריכים ליזום, לא כולם רגילים לכך. ואם חשוב לנו שיראו חברים? ניזום יציאות: נקבע עם חברים שיש להם ילדים בגילים דומים; נצא לפארק או למרכז המסחרי, מקומות שבהם סביר להניח שהילדים יפגשו חברים; ניתן להם תמריץ לצאת מהבית ונהיה שם איתם. ביקורתיות כלפיהם לא תגרום לשינוי.

טיולים

בשבתות של חודשי החופש הגדול אין מטלות לימודים - וזה זמן מעולה לבילויים משפחתיים - אך דווקא עכשיו ממש חם לטייל בחוץ. אם הילדים בבית רוב היום, כדאי לשנות להם אווירה: לצאת למרכזי מבקרים, מוזיאוני ילדים, משחקיות או טיולי מים מהנים, או לטייל בשעות הערב. גם אם אתם זקוקים למנוחה אחרי שבוע עבודה, חשוב למצוא את הכוחות והזמן ולצאת איתם פעם בשבוע לפחות.

יחד

כאמור, החופש מזמן לנו יותר הזדמנויות להיות יחד, עם פחות לחצים של לימודים, חוגים והסעות. היחד הזה מאפשר לנו להיות עם הילדים זמן נטו: להקשיב להם, לשטויות הקטנות ולדילמות הגדולות, לשתף אותם בעולם שלנו, לעודד אותם ולהזכיר להם במה הם טובים (בימי שגרה הם חוטפים הרבה ביקורת), לשבת איתם לבינג', לצאת לים ולאכול גלידה.
רצוי לערוך עם הילדים הסכמים לקראת החופש, בכל נושא שעל הפרק: תקציב, תזונה, חברים, בילויים, מסכים, מטלות, קניות

כסף

מהו התקציב השבועי שכדאי לתת לילדים? זה תלוי במצב הכלכלי, בגיל הילדים ולא פחות – בערכים שלכם. האם התקציב כולל אוכל, כרטיסי כניסה לאטרקציות, קניות? אחרי שהחלטתם ביניכם ההורים על התקציב ומה נכלל בו, חשוב להעביר את המסר לילדים לפני שמתחיל החופש, כדי לצמצם מריבות שמתחילות ב"אמא, תקני לי" או "אבא, תן לי כסף, נגמר לי".

לימודים

האם לשבת לילדים על הראש שילמדו בקיץ? הורים רבים מתלבטים איך להתייחס ללימודים בהיעדר מסגרת. גם זו החלטה שלכם, בהיכרותכם עם הזמן והיכולות שלכם, וגם עם המצב הלימודי של הילד. הילדים זקוקים לחופש מלימודים, וגם המורים מודעים לזה ומרעננים את החומר בתחילת השנה. עם זאת, אם לדעתכם הילד באמת זקוק לעזרה, אולי כדאי לקחת קורס קיץ או מורה פרטי, כדי שזה לא יהפוך לעוד מוקד מריבה וכלי מיקוח ביניכם ("לא סיימת את התרגילים? לא יוצאים לסרט!") ותהיו פנויים לבלות איתו בחופשה.

מסכים

אם לא נעצור אותם, הם ישבו מול המסך מהרגע שהם פוקחים עיניים עד שהם עוצמים אותן. מסכים הם הפתרון הקל והפסיבי להעברת הזמן, גירוי שלא משעמם לעולם. רוצים שהם ייצאו מהמסכים? הסכמים על הגבלות זמן מסך לא תמיד ריאליים בחופש: רוב הזמן תהיו עסוקים בלאכוף אותם, וזה עלול לגרום למריבות. מה כן? ליזום יציאות, להחליט על זמן ללא מסכים (למשל, ארוחות בלי טלפונים) ולהפחית מריבות.

5 צפייה בגלריה
ילדים צופים בטלוויזיה ואוכלים
ילדים צופים בטלוויזיה ואוכלים
מסכים הם פתרון קל, אבל חשוב להגביל אותם
(צילום: shutterstock)

נופש משפחתי

איך חיכינו לזה כל השנה! גם לילדים צעירים חשוב לספר על המקום שאליו נוסעים, להראות תמונות וסרטונים, לשאול מה היו רוצים לעשות, לשתף באריזות ובהכנת המסלול. ככל שהילדים יהיו מעורבים יותר בהכנות, כך הם ייטו יותר לשתף פעולה בזמן אמת.

סבא וסבתא

אי־אפשר בלעדיהם, בייחוד בחופש הגדול, כשאנחנו לא באמת יכולים לקחת חודש חופשה מהעבודה. אבל גם אי־אפשר איתם, כי הם מאפשרים מסכים וממתקים בלי הגבלה, ולא תמיד מקפידים על הכללים שחשובים לנו. גם עם הסבים אפשר לעשות תיאום ציפיות, אבל זה לא כזה פשוט, עדיף לשחרר. ביקשתם עזרה? קבלו את הדרך שבה הם יכולים לתת אותה. תהיו ביקורתיים? הם עלולים להגיד לא בפעם הבאה שתבקשו.

עוברים דירה

משפחות רבות עוברות דירה בקיץ. בין כל הסידורים והמטלות של המעבר, חשוב מאוד להתייחס לילדים: לשתף אותם בתהליך, להראות להם את הבית, להתייעץ איתם איך היו רוצים לעצב את החדר שלהם, להראות להם את הדרך לגן או לבית הספר, להיפגש עם ילדים שילמדו איתם בשנה הבאה, ודבר ראשון כשנכנסים לבית החדש - לארגן את חדר הילדים.

פיג'מות

החופש הגדול הופך לפעמים למסיבת פיג'מות אחת גדולה. הילדים קמים מאוחר ו"שוכחים להתלבש", וכשאנחנו חוזרים מהעבודה אנחנו מוצאים אותם באותה פוזה ובאותה פיג'מה שהשארנו אותם. זכרו, זה חופש. אם הם לא צריכים לצאת מהבית, מבחינתם אין סיבה להתלבש. זה לא באמת מסוכן או לא בריא להישאר בפיג'מה כל היום. מה שכן, זה לא היגייני. הייתם בפיג'מה כל היום? השליכו אותה לסל הכביסה וקחו חדשה בסוף היום.

ציוד לשנה הבאה

יש הממהרים לרכוש את הציוד ברגע שמקבלים את הרשימה, ויש שדוחים הכל לרגע האחרון. כך או כך, חשוב לשתף את הילדים בתהליך ולקחת אותם לקניות. לפני שיוצאים לחנות, חשוב לסכם מה קונים: האם קונים הכל ממותג ויקר, או רק חלק מהפריטים? האם קונים תיק חדש, או שהתיק משנה שעברה עדיין ממלא תפקידו נאמנה? אחרי הרכישה נעטוף יחד את הספרים והמחברות וניתן להם לכתוב את השמות על המדבקות כדי שירגישו שזה שלהם.

5 צפייה בגלריה
ילדים בקייטנה
ילדים בקייטנה
לאחר שמסתיימת הקייטנה אפשר להפעיל קייטנת אמהות ואבות, כל פעם בבית אחר
(צילום: shutterstock)

קייטנות

לאיזו קייטנה לרשום את הילדים? אולי הם רוצים קייטנת סוסים או גלישה, אך לא בטוח שזה מתאים לכם. חשוב להציג להם את הגבולות שלכם, מבחינת מחיר, מרחק, האם יהיו עוד חברים מהשכונה שאפשר לחלוק איתם את ההסעות ויש אפילו שיקולים כמו תזונה - מה אוכלים בקייטנה וכמובן, שיקולים בטיחותיים שכוללים ביטוחים ואישורים; לאחר שמסתיימות הקייטנות הרשמיות אפשר להפעיל קייטנת אמהות (וגם אבות): חמישה ילדים, בכל יום בבית אחר. יש לכם יום אחד בשבוע לדאוג לחמישייה הזאת, ובשאר הימים - ראש שקט לעבודה.

רוגע

חופש גדול הוא הזמן להוריד רגל מהגז. לשחרר את עצמנו ואת יתר בני הבית. בשגרה נדמה שאנחנו רודפים אחרי הזנב של עצמנו ואף פעם לא מספיקים הכל. אנחנו רודפים אחרי הילדים שיעשו ויספיקו, והם שומעים את הביקורת שלנו. זה הזמן להירגע, להגמיש את הכללים. הבית לא מתוקתק? אז מה? הכל טוב. חופש. הכל ישוב למקומו בשגרה.

שינה

המתבגרים הולכים לישון לפנות בוקר וקמים בצהריים, וגם הצעירים יותר מושכים את הערב ואולי אפילו מאחרים לקייטנה; אנחנו חרדים, איך הם יצליחו לחזור לשעות השינה ב־1 בספטמבר? התשובה: בהדרגה. בשבוע האחרון שלפני החזרה ללימודים בכל יום נקדים מעט את שעת השינה, נעיר אותם בבוקר לאיזו פעילות, ונחזיר אותם לשגרה. ילדים מסתגלים. העובדה שהם הופכים עכשיו יום ולילה, היא זמנית בהחלט.

תכנון מוקדם

גם אם אתם טיפוסים זורמים וספונטנים, שאלה תכונות מעולות בחיים, עם ילדים נדרש תכנון מוקדם, דווקא בחופש הגדול. קייטנות לעתים מסתיימות מוקדם יותר מהמסגרת הרגילה וצריך להיערך בהתאם, לפעמים גם לשלב בלו"ז סבים ו/או בייביסיטר לעזרה. והכי חשוב: צריך לעדכן את הילדים מי בא לאסוף אותם היום, להתייעץ איתם לאן נטייל בשבת ולשתף אותם בתכנון הלו"ז לחופש, שירגישו חלק, שייכים ומשמעותיים.

  • הכותבת היא מדריכת הורים מוסמכת אדלר ומאמנת אישית להורים ולמתבגרים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button