ענהאל ברדיס עם המגש הכתום: "מאז שהתחלנו עם הטרנד, הכיתה התגבשה"

באיזה צבע חוגגים הערב? מסיבות המגשים נדדו מעולם המבוגרים לערבי הכיתה

שלוש נערות ואמהות מספרות על הלהיט הצבעוני שכבש את טיקטוק ועכשיו גם את בתי הספר. הכיתה מתלהבת, הדיאטנית פחות

פורסם:
לפני כחודש ביקשה בתי (14) רשות ללכת למסיבת מגשים. "מסיבת מה?", שאלתי. "מגשים", הסבירה, "זה טרנד מהטיקטוק, כל אחת מביאה מגש עם אוכל בצבע אחר, אפשר גם להתלבש בצבע של המגש, מצלמים כל אחת כשהיא נכנסת עם מגש – וכולן אוכלות מהמגשים של כולן".
היות שהיא הפכה לאחרונה לחובבת מזון בריאות, בחרה בתי בצבע ירוק והכינה מגש עם תרמילי אדממה חלוטים (זה היה להיט!), תפוח, מלפפון, קרקרים באריזה ירוקה ועוד. בינות לערימות הממתקים והחטיפים, המגש שלה היה יוצא דופן.
"עשינו ארבע מסיבות מגשים בחודש וחצי", משתפת ענהאל ברדיס (11) מחולון, "פעמיים עם הכיתה, פעם אחת עם קבוצת ההיפ־הופ ופעם אחת עם הכיתה הקודמת שלי. בפעם הראשונה הכנתי מגש כתום עם טבעות בצל אפויות בתנור, בפעם השנייה הכנתי מגש ירוק עם סלט חסה, מלפפון ואדממה, בפעם השלישית הכנתי מגש אדום עם פסטה, ובפעם הרביעית מגש ורוד, עם ממתקים ורודים". "כבר קנינו דברים בצבע כחול למסיבה הבאה, שזה לא יתפוס אותנו לא מוכנים", צוחקת אמה שיראל ברדיס (33), יוצרת תוכן לשיווק דיגיטלי, נשואה ואם לשלוש.
ענהאל, מה טוב במסיבת מגשים?
"קודם כול, זה מפגש חברתי כיפי: רקדנו יחד, שיחקנו משחקים חברתיים, עשינו 'חבילה עוברת', שרנו קריוקי, היה מצחיק. לפני שהתחיל טרנד מסיבות המגשים, הכיתה לא הייתה מגובשת. מאז שהתחלנו עם זה, הכיתה התפתחה והתגבשה והתחלנו לשחק יחד בהפסקות. המסיבות גם עוזרות לי לשמור על קשר עם חברות מבית הספר הקודם. בנוסף, במסיבות טועמים דברים חדשים. אני טעמתי לראשונה הום פרייז, תפוחי אדמה אפויים, וביקשתי את המתכון".
חזרת הביתה עם בחילה?
"לא הרשיתי לעצמי לאכול הרבה, כי זה יותר מדי סוכר. אני מנסה לשמור על הבריאות שלי. שילבתי גם חטיפים וממתקים וגם דברים בריאים – וחלק מהאוכל חזר הביתה. בגלל שזה מפגש חברתי שקורה פעם בתקופה, אנחנו מרשות לעצמנו".
"היום הבנות מודעות לתזונה בריאה בזכות הרשתות החברתיות", מצהירה שיראל. "אני לא מוטרדת ממסיבות המגשים כי אני מכירה את הבת שלי - היא יודעת לעצור מתי שצריך. הן לא באמת מסיימות את כל המגשים, חצי חוזר הביתה. זה יותר בשביל הכיף. הן נהנות מזה. זו בעיקר חוויה חברתית, שזה לא פחות חשוב בימים אלה".
"בהתחלה עשיתי מסיבת מגשים רק עם שתי חברות שבאו אליי", מספרת מוריה נבון (9) ממושב זכריה שבעמק האלה. "זה עבד טוב, אז עשינו מסיבת מגשים נוספת לכל הכיתה, בבית הספר. לא רצינו שכל ילד יביא מגש, שלא ייצאו כמויות מטורפות, אז חילקנו את הצבעים, וכל שלושה ילדים הביאו יחד מגש. בחרתי צבע אדום והבאתי פסטה ופיצה. רק ילד אחד הביא משהו בריא, מגש צבעוני, מלא בסלטים. היו כל כך הרבה מתוקים, שבקושי אכלנו אוכל אמיתי. הכיתה הייתה מפוצצת בממתקים ולא יכולנו להפסיק לאכול מהם".
3 צפייה בגלריה
 מוריה נבון
 מוריה נבון
מוריה נבון: "רק ילד אחד הביא משהו בריא למסיבה: מגש צבעוני מלא בסלטים"
(צילום: דלית נבון־סיבוני)

"ניסינו ליצוק תוכן למסיבה, כדי שזה לא יישאר שטחי", מוסיפה דלית נבון־סיבוני (44), אמא של מוריה, מנהלת פרויקטים טכנולוגיים בחברת מטריקס, נשואה ואם לארבעה (16, 14, 12, 9). "הצגנו בכיתה דף עם כל הכומתות בצה"ל, והמורה סיפרה מה המקור לצבע של כל כומתה: למשל, שכומתת הנח"ל ירוקה כי פעם נח"ל עזרו בחקלאות. בנוסף, שלחתי להם סליים בצבעים שונים והם שיחקו בו. מכיוון שמוריה לומדת בבית ספר דתי, המחנכת הביאה יין לקידוש, כדי לקיים 'סעודת אָמֵנים', להצלחת חיילי צה"ל".
כמות החטיפים והממתקים במסיבות האלה לא מדאיגה אותך?
"מדאיגה מאוד. כמה שניסינו לשמור על איזון, שהבסיס יהיה משהו בריא, בסוף זה לא עמד במבחן המציאות. הכמויות היו לא נורמליות, והשקיות המרשרשות הכריעו. את כל מה שנשאר ארזנו ועשינו משלוח יפה לחיילים שלנו".
"הזמנתי חברות מהכיתה למסיבת מגשים אצלי בבית", מספרת רוני מולכו (13 וחצי) מרמת־השרון, "הכנתי מגש בצבע צהוב, כי אפשר למצוא הרבה מאכלים בצבע הזה. המגש שלי כלל פיצה, בננה, תפוצ'יפס באריזה צהובה וחטיפים נוספים. היה כיף להכין את המגש: החשיבה לפני, מה להביא, העיצוב של המגש, שייראה ייצוגי. הייתה אווירה כיפית בזכות המפגש עם החברות, והיה כיף לצלם את כולן נכנסות. הסרט שערכנו יהיה מזכרת נחמדה. אחרי שכולן הגיעו, הצטברה כמות בלתי הגיונית של אוכל. טעמנו מכל המגשים, אבל לא טעמתי משהו שלא הכרתי קודם. אכלנו המון מכל דבר, ולהערכתי אכלתי 80% יותר מהרגיל בארוחת ערב. הרגשתי לא טוב אחר כך. למסיבת המגשים הבאה נביא פחות אוכל".
"לפי כמות האוכל שנשארה פה, הן אכלו בעיקר עם העיניים", אומרת קרני מולכו (52), אמא של רוני, עורכת דין, נשואה ואם לשתיים, (16 וחצי, 13 וחצי). אני לא מוטרדת מכמות הממתקים, כי זה לא קורה כל יום. בשגרה רוני יודעת מהי תזונה בריאה, מכירה את אבות המזון ומשתדלת לאכול כל יום חלבונים, פירות וירקות. אפשר לחרוג פעם בכמה זמן ואין לי התנגדות עקרונית לאכילת ממתקים, זה חלק מהחיים".

בננה במקום במבה: הדיאטנית לא מרוצה מהטרנד

"אם מסיבת מגשים היא אירוע חד־פעמי, זה לא נורא, אבל אם זה הופך לפעילות שבועית, נוצר כאן נזק בריאותי", אומרת טלי סבן־לביא, דיאטנית קלינית. "יש לזכור כי הממתקים והחטיפים הם מזון אולטרה־מעובד, נטול ערך תזונתי, עתיר בשומן, בסוכר, בחומרים משמרים ומתחלבים ובצבעי מאכל (חלקם מגבירים סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז). מזון זה מקושר להשמנה, לסוכרת ולמחלות לב וקלי דם. בנוסף, יש עדויות ברורות לקשר בין צריכת מזון אולטרה־מעובד ובין דיסביוזיס (חוסר איזון בקהילת החיידקים במערכת העיכול), וכן נמצא קשר בין צריכת תוספי מזון כמו חומרים מתחלבים לפגיעה במעיים. כל החומרים האלה אינם נמצאים במזון כדי לתרום לבריאותנו אלא כדי לתרום לתעשייה. הם מאריכים את חיי המדף והופכים את המוצר ליותר קראנצ'י או טעים.
3 צפייה בגלריה
 האופציה המזינה של משרד הבריאות
 האופציה המזינה של משרד הבריאות
האופציה המזינה של משרד הבריאות
( צילום: משרד הבריאות/ משרד הפרסום משרוקית דיגיטל)
"מזון עתיר מלח פוגע בספיגת הסידן, שנדרש לבניית העצם – ועיקר הצרכנים של מסיבות המגשים מצויים בגיל קריטי להתפתחות המוח והעצמות. אחת הבעיות בממתקים וחטיפים היא שאנחנו יכולים לאכול מהם בלי קשר לרעב או לשובע, כי הם מפתים אותנו. ילדים רזים שיבואו למסיבת ממתקים ישבעו ולא יכניסו לגוף את האוכל המזין שהם צריכים: חלבונים, ויטמינים ומינרלים. ילדים עם נטייה להשמנה לא ישבעו ויאכלו עוד בהגיעם הביתה. בעקבות זאת הילד הרזה לא יקבל את מה שהוא צריך, והילד עם הנטייה להשמנה יעלה במשקל. ובל נשכח את הנזק לשיניים.
"עם זאת, אנחנו כהורים צריכים לבחור את המלחמות שלנו. אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל בתזונה נכונה, אבל אל תתנהלו מול הילדים בסגנון קפריזי בדיוק לפני שהם צריכים ללכת למסיבה".
אז איך אפשר ליהנות מהטרנד בצורה בריאה?
"זה נורא תלוי גיל וטיב היחסים בין הילדים להורים. אם יש מסיבת מגשים לעתים רחוקות מאוד, זה לא נורא, אבל אם המסיבות הופכות למשהו שחוזר על עצמו, אנחנו צריכים לחפש את האיזונים, למשל לשלב במגש אחד גם פירות וירקות וגם ממתקים או לשלב במגש מאפים ביתיים מתוצרת עצמית. עדיפה עוגה ביתית על פני תעשייתית. דאגו לכך שהאוכל הבריא לא יהיה מבאס, אחרת אין מצב שישתפו איתנו פעולה. נסו גם לדאוג לכך שהילדים לא יגיעו רעבים למסיבת מגשים. זכרו שזה טרנד, כלומר זה כאן עכשיו - וזה יחלוף".
נשמח לרעיונות בריאים למגשים.
"מגש ירוק: תרמילי אדממה, פסטה עם פסטו, מלפפון, תפוח, שייק ירוק. מגש סגול: טחינה עם סלק, פסטה סגולה עם סלק, ענבים, אוכמניות וגזר סגול. מגש אדום: תותים, שייק אדום, תפוח. צהוב: תירס, בננה ותפוח צהוב".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button