שתף קטע נבחר

7 שנים של מסמוס: כך מתעכבת המדינה במניעת רצח ילדים

כבר לאחר רצח רוז פיזם בידי אמה וסבה המליצה ועדה על צעדים שיגבירו שיתוף פעולה בין הרשוית כדי למנוע אלימות שסופה רצח בתוך משפחה. משרד הרווחה התחייב ליישם, אבל בפועל לא נעשו צעדים

 

בית המשפחה בירושלים ()
בית המשפחה בירושלים

עדיין לא ידוע אם היה ניתן למנוע את הטרגדיה בירושלים - ואם היו סימני אזהרה שלא הועברו כראוי בין הרשויות. בשירותי הרווחה הדגישו אמש (א') כי המשפחה לא הייתה מוכרת להם. מנגד במשטרה אישרו כי האם קיבלה לפחות עד לאחרונה טיפול נפשי. הטרגדיה האחרונה מהווה תזכורת כואבת נוספת להזנחת המלצות ועדת וינטר שהוקמה אחרי רצח רוז פיזם והגישה את מסקנותיה כבר ב-2010, אך עד היום משרד הרווחה לא אימץ אותן. עיקרן נגעו לשיתוף פעולה בין הרשויות וזיהוי נורות אזהרה.

 

מנתוני המועצה לשלום הילד עולה כי בשנים 2015-2008 מתו 44 ילדים בתוך המשפחה, כ-25 נרצחו בידי הורה - יותר ממחצית האירועים. בכ-44% מהמקרים הרוצח היה האב ובכ-30% הייתה זו האם. במועצה ביקשו להדגיש שמדובר בתופעה חוצה מגזרים ואוכלוסיות.

 

 
האם ושתיים מבנותיה ()
האם ושתיים מבנותיה

 

"ודאי שחלק ממקרי רצח ילדים על ידי בן משפחה אינם ניתנים לחיזוי מראש, אולם בחלק מהמקרים המשפחות היו מוכרות לרשויות השונות עוד טרם המקרה - בגין התעללות, הזנחה או רקע נפשי", אומרת עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד.

ורד וינדמן ()
ורד וינדמן
 

"ועדות שונות הוקמו במהלך השנים על מנת לתת מענה לתופעה הקשה, המהווה נקודת קצה של תופעת ההתעללות בילדים. בין הוועדות הייתה ועדת וינטר לאיתור ילדים בסכנה, שקבעה כי אירועים אלו יכלו להימנע עם קיומו של ממשק העברת מידע בין הגורמים המטפלים. אלא שעד היום טרם אומצו המסקנות וילדים ממשיכים לשלם את המחיר. לילד הבא אין זמן להמתין לבירוקרטיה, יש לפעול מיידית ליישום המלצות ועדת וינטר ולהסרת מחסומים להעברת מידע על ילדים בסכנה בין הרשויות השונות", הסבירה. 

 

ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הועדה לזכויות הילד, התייחסה לאירוע הטרגי בירושלים ואמרה: "ראשית, לבי עם בני המשפחה המורחבת על האובדן הקשה. אני מאוד מקווה שאין מדובר ברצח של ארבע ילדות תמימות, שכן אין דבר נורא מכך, כאשר צריך להציל ילדים מההורים שלהם, בעיקר כאשר זה מאוחר מדי".

 

היא אמרה כי כבר יותר משנה שהיא מקדמת הצעת חוק המתבססת על דו"ח וינטר, ולפיה החוק יתיר העברת מידע בין הרשויות כדי שבמקרה שמזהים כי אחד ההורים יכול לסכן את שלום הילדים, ניתן יהיה לדווח על כך לרשויות האחרות לשם מניעת הסכנה. שאשא-ביטו הוסיפה: "מקרה זה מוכיח כי חייבים להאיץ את תהליך החקיקה שכן אם היה כבר החוק סביר שיכולה הייתה להימנע עוד טרגדיה. אם אכן יתברר כי מדובר ברצח אכנס מיידית דיון בוועדה לזכויות הילד לזירוז הטיפול בנושא".

 

ממשרד הרווחה טרם נמסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים