שתף קטע נבחר

השופט של טראמפ. מינוי שפוי בתוכנית הריאליטי של הנשיא

אחרי שורה של צווים ומינויים שנויים במחלוקת, נראה כי הנשיא הרפובליקני הצליח להפתיע אפילו את יריביו כשבחר לבית המשפט העליון את ניל גורסוץ' בן ה-49, שופט שמרן, אבל לא כזה שהדמוקרטים יוכלו להגדיר כ"מינוי סהרורי". וכיאה לטראמפ, אמן הטלוויזיה, השואו היה חלק מהליך הבחירה

 

 

הדמוקרטים בגבעת הקפיטול ציפו לטרף קל. הנשיא דונלד טראמפ עמד להציע את המינוי שלו לבית המשפט העליון ויריביו הפוליטיים כבר הכינו את הציפורניים שלהם כדי שיוכלו לנעוץ אותן בהנאה, ולעשות לנשיא החדש את מה שעשו הרפובליקנים לברק אובמה כשזה ביקש להביא לאישורם מינוי לבית המשפט העליון לאחר מותו של שופט העליון אנטונין סקליה. הרפובליקנים סירבו להביא את המועמד של אובמה לשימוע ולהצבעה, דבר שהשאיר את בית המשפט העליון עם שמונה שופטים - ארבעה שמרנים וארבעה ליברלים - במקום תשעה, מבלי יכולת הכרעה.

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

אלא שטראמפ, אחרי עשרה ימים בתפקיד שבמהלכם ספג מהלומות מכל מגזר אפשרי וצנח בסקרי התמיכה, הצליח להפתיע הלילה (יום ד') גם את הדמוקרטים עם המינוי שלו לעליון - השופט ניל גורסוץ' בן ה-49. בהתבסס על פסיקות העבר של גורסוץ', הדמוקרטים יתקשו לכתוש את השופט השמרן עד דק או להציג אותו כמינוי סהרורי.

 

טראמפ עם השופט גורסוץ' ורעייתו לואיז (צילום: AP) (צילום: AP)
טראמפ עם השופט גורסוץ' ורעייתו לואיז(צילום: AP)
טראמפ שיחק נכון על לוח השחמט. זה לא אומר שהדמוקרטים יתמכו בו, זה לא אומר שלא יוציאו לו את המיץ בשימוע, אבל לפחות אחדים מהם יתקשו להצביע נגד השופט גורסוץ', בעיקר דמוקרטים מהמדינות האדומות, כלומר אלה שיש בהן רוב רפובליקני.

 

מתוך חמישה מועמדים, שניים עלו לגמר

כמו בתוכנית ריאליטי, טראמפ בנה את המתח לקראת הצגת המועמד שלו. תחילה היו חמישה מועמדים סופיים ועד הלילה, לפני רגע ההכרזה, היו רק שניים - השופטים גורסוץ' ותומס הרדמן. טראמפ שמר את המתח ונתן לבורסת ההימורים לעבוד עד הרגע האחרון. הוא הזמין את שני השופטים לוושינגטון ואמר לתקשורת שהוא כבר החליט מי יהיה המינוי שלו לעליון, אבל הוסיף שהוא גם יכול לשנות את דעתו. לא קשה לנחש מה עבר במוחם של שני הפיינליסטים שהגיעו לבירה האמריקנית עם משפחתם ועד לרגע האחרון לא ידעו מי מהם הוא המיועד.

 

אין לטעות בבחירה. גורסוץ', שהגיע לבמה וניצב לצד הנשיא טראמפ ביחד עם רעייתו לואיז, וחיבק אותה לאורך כל נאומו של טראמפ ולרגעים נראה שהוא נתמך בה מעוצמת ההתרגשות, אינו ליברל והוא גם לא אמור להיות כזה. גם הדמוקרטים שמכירים אותו טוענים כי הוא "מוח משפטי מבריק", וציינו עוד כי הוא "שמרן, אבל מהסוג הזה שקשה להתנגד לו".

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הרקורד של השופט גורסוץ' מרשים. הוא למד בבית הספר למשפטים בהרווארד באותה תקופה שבה אובמה למד במוסד האקדמי הנחשב. הוא כיהן בתפקידי מפתח בבתי המשפט האמריקניים, והוא גם יודע כי טראמפ לא בחר בו משום שהוא אינטלקטואל, וחבריו מעידים שהוא כזה, אלא משום שהוא מצפה ממנו לספק את הסחורה ולתמוך ברעיונות השמרניים החשובים כל כך לליבם של תומכיו של הנשיא ומצביעיו, בעיקר האוונגליסטים שהימרו על טראמפ בפריימריז הרפובליקניים והפנו עורף לסנאטור טד קרוז שהיה אמור להיות בשר מבשרם.

 

הרוב השמרני בבית המשפט יישמר

השופט גורסוץ' אמור לייצג את האגף השמרני בחברה האמריקנית. המינוי שלו לא משנה את מאזן הכוחות בבית המשפט העליון וישאיר אותו עם רוב שמרני כשייכנס לנעליו של השופט המנוח האולטרה-שמרן סקליה, שתואר על ידו כ"האריה של החוק".

 

לבית המשפט העליון בארה"ב יש משמעות מכרעת על ליבת החיים של החברה האמריקנית. בית משפט זה מכריע בנושאים של הפלות, החזקת נשק ונישואים חד-מיניים. הוא גם היה זה שהכריע בבחירות לנשיאות בין אל גור הדמוקרטי לבין ג'ורג בוש הבן הרפובליקני בשנת 2000, כשפסק על הפסקת ספירת הקולות החוזרת בפלורידה ובכך נתן לבוש את הנשיאות.

 

והלילה נראה טראמפ זחוח וחגיגי יותר מאי פעם מאז שנבחר לנשיא ארה"ב. הוא נראה כמי שמשוכנע שיש לו קלף מנצח ביד - מועמד למשרה הרמה שקשה למצוא בו דופי, וגם הדמוקרטים יצטרכו לחפור עמוק כדי לגלות משהו שיהפוך אותו לבלתי ראוי או לכזה שאי אפשר להצביע עבורו משום שהוא מגלם את הצד החשוך של החברה השמרנית. ניתן לומר כי עד כה, מבין כל שפע הצווים והמינויים של הנשיא הרפובליקני החדש, המינוי של השופט גורסוץ' לעליון נתפש כמהלך שפוי בתוך רכבת ההרים המסחררת שאותה מנהיג טראמפ בשבועיים האחרונים מאז כניסתו לבית הלבן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים