שתף קטע נבחר

ממשל טראמפ ערער נגד הקפאת צו המוסלמים: "איום מיידי על הציבור"

משרד המשפטים האמריקני הגיש ערעור על צו הביניים הדרמטי שהוציא שופט פדרלי מסיאטל, שהשהה את האיסור על כניסתם של אזרחים משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי לארה"ב. "ההחלטה - מערערת על שיפוטו של הנשיא", נמסר ממשרד המשפטים האמריקני. טראמפ: "השופט פותח את ארצנו לטרוריסטים"

משרד המשפטים האמריקני הגיש הלילה (בין ראשון לשני) ערעור נגד צו הביניים הדרמטי שהוציא אמש שופט פדרלי בסיאטל, המשהה זמנית את הצו הנשיאותי של דונלד טראמפ, האוסר על כניסתם של אזרחים משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי לארה"ב. "השופט פותח את ארצנו בפני טרוריסטים פוטנציאליים ואחרים שלא רוצים את הטוב ביותר עבורנו. אנשים רעים שמחים מאוד", צייץ הלילה טראמפ בטוויטר, ולאחר מכן הוסיף: "אנחנו ננצח, לטובת הביטחון של המדינה שלנו".

 

החלטת השופט, ג'יימס רובארט, התקבלה במהלך דיון על סעיפים בצו הנשיאותי לבקשת מדינות וושינגטון ומיניסוטה והיא תקפה לכל שטחי ארצות הברית. בעקבות ההחלטה, הודיעה אמש מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי תאפשר לאנשים בעלי אשרות כניסה בתוקף להיכנס לארצות הברית. "הסרנו את הביטול הזמני של האשרות. אנשים בעלי אשרות שלא בוטלו באופן פיזי רשאים כעת להיכנס למדינה, אם יש להם ויזה בתוקף", נאמר בהודעה.

 

משרד המשפטים האמריקני ציין בהודעתו כי החלטת השופט רובארט היא החלטה שמהווה "איום מיידי על הציבור ומערערת על השיפוט של הנשיא בכל הנוגע לביטחון לאומי".

דונלד טראמפ. כינה את הקפאת הצו: "החלטה נוראית" (צילום: AP) (צילום: AP)
דונלד טראמפ. כינה את הקפאת הצו: "החלטה נוראית"(צילום: AP)

הערעור שהגיש משרד המשפטים האמריקני ()
הערעור שהגיש משרד המשפטים האמריקני

 

 

הנשיא טראמפ כינה את הפסיקה הדרמטית "מגוחכת" ואף תקף אישית את רובארט, אותו כינה "שופט לכאורה". בציוץ שפרסם אמש בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "לאן המדינה שלנו תגיע כששופט מסוגל להקפיא צו של המחלקה לביטחון לאומי ולאפשר לכולם, אפילו לבעלי כוונות רעות, להיכנס לארצות הברית? החלטה נוראית!".

 

"טראמפ - הסר את הידיים מירושלים"

בינתיים, גל ההפגנות שפקד את ארה"ב בעקבות הצו השנוי במחלוקת נמשך גם בסוף השבוע. אלפי חברי הקהילה הלהט"בית צעדו ברחובות ניו יורק ודרשו מהנשיא להסיר את המגבלות שהטיל על מוסלמים. בפלורידה הפגינו כ-1,000 בני אדם מול "טראמפ פלאזה", בית דירות יוקרתי הנושא את שמו של הנשיא הטרי בפאלם-ביץ', וקראו: "אנחנו רוצים מנהיג, לא צייצן זועם". מפגינים שהתאספו מול הבית הלבן קראו: "לא לשנאה, לא לפחד. פליטים מתקבלים כאן בברכה".

 

שלטי מחאה נגד טראמפ וישראל בלוס אנג'לס. ההפגנה בלוס אנג'לס (צילום: MCT) (צילום: MCT)
שלטי מחאה נגד טראמפ וישראל בלוס אנג'לס. ההפגנה בלוס אנג'לס(צילום: MCT)

שלטי תמיכה בישראל מחוץ לנמל התעופה ב-LA (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שלטי תמיכה בישראל מחוץ לנמל התעופה ב-LA(צילום: EPA)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הפגנת הקהילה הלהט"בית בניו יורק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הפגנת הקהילה הלהט"בית בניו יורק(צילום: רויטרס)

 

בהפגנה נוספת, שנערכה בנמל התעופה בלוס אנג'לס, מחו מאות אנשים נגד המדיניות של טראמפ כלפי מוסלמים. קומץ נשים בכיסוי ראש ולבוש מוסלמי מסורתי צעקו: "כך אמריקה נראית באמת", בעוד שאחרים הניפו דגלי פלסטין ושלטי מחאה נגד הצהרותיו של הנשיא האמריקני להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים. מנגד, התייצבו כמה עשרות תומכי טראמפ, חלקם מצוידים בדגלי ישראל, והביעו תמיכה בצעדיו.

 

מוסלמים במרוץ נגד השעון אחר טיסה לארה"ב

במקביל, אלפי מחזיקי אשרות כניסה מאיראן, עירק, לוב, סומליה, סודן, סוריה ותימן - שבע המדינות שסומנו בצו שהטיל טראמפ - נאבקו ביממה האחרונה בניסיון לתפוס טיסות בזק לארה"ב, מחשש שצו הביניים יבוטל.

 

רולא עאון, מנהלת הליגה הערבית-אמריקנית לזכויות האזרח בדירבורן שבמישיגן, ייעצה לאזרחים מאותן מדינות "לעלות על הטיסה המהירה ביותר, בהקדם האפשרי". היא סיפרה על משפחה מתימן שצפויה להגיע היום ממצרים לנמל התעופה JFK שבניו יורק ללא שניים מילדיה. לדבריה, בעוד שהאב ושניים מילדיו הם אזרחי ארה"ב, והאם מחזיקה בוויזת הגירה, לשני ילדים נוספים טרם הושגו האישורים הדרושים והם נאלצו להישאר מאחור עם קרובי משפחה.

 

אמיר וסבתו גונלוש, אזרחים איראניים, מגיעים לשדה התעופה בבוסטון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אמיר וסבתו גונלוש, אזרחים איראניים, מגיעים לשדה התעופה בבוסטון(צילום: EPA)

גם אקראם ונכדתה הספיקו להגיע בזמן לארה"ב (צילום: EPA) (צילום: EPA)
גם אקראם ונכדתה הספיקו להגיע בזמן לארה"ב(צילום: EPA)

עמאר אלנחאר (24), סטודנט ממוצא תימני שלומד בקולג' הקהילתי במערב טנסי, קטע חופשה בת שלושה חודשים עם ארוסתו בטורקיה - ומיהר לשוב לארה"ב לאחר הקפאת הצו של טראמפ. "אני חייב לעבוד וללמוד", אמר, וסיפר כי עבר לארה"ב ב-2015 מטורקיה, זאת לאחר שנמלט ממלחמת האזרחים במולדתו תימן. "אני מוסלמי ואני גאה בכך. איסלם פירושו שלום", הוסיף.

 

 

על אף החלטת השופט מסיאטל, דווח על מספר חברות תעופה שלא הרשו לאזרחים משבע המדינות שנכללות בצו הנשיאותי לעלות על טיסותיהן. כך למשל, ילדה בת 12 מתימן, שהוריה הם אזרחי ארה"ב ומתגוררים בקליפורניה, הורשתה לעלות על מטוס של חברת קטאר אירווייס "לאחר מאבק של שעה וחצי", לטענת עורכת הדין לענייני הגירה ג'ולי גולדברג. "אמא שלה 'על קוצים' ואביה נמצא על המטוס עמה", סיפרה עורכת דינה.

 

והיו גם חסרי מזל. קבוצה של 140 פליטים מסומליה, שכניסתה לארה"ב נמנעה בעקבות הצו הנשיאותי, נאלצה לשוב למחנה הפליטים דאדאב שבמזרח קניה. "קיוויתי להתחיל חיים חדשים בארה"ב", סיפר נאדיר חסן והוסיף: "כעת כולנו מרגישים רע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים