שתף קטע נבחר

היום: המבקר יפרסם את הדו"ח על צוק איתן

ב-16:00 יפורסמו הפרקים שעוסקים במנהרות ובקבלת ההחלטות בקבינט. לאחרונה התגברו חילופי ההאשמות בין שר הביטחון בזמן המבצע יעלון לשר בנט. אתמול תקף ראש הממשלה נתניהו את המבקר ורמז כי הוא לא מגבה את ראשי צה"ל. וברקע כל זה התחדש ירי הרקטות מרצועת עזה

הרמטכ"ל לשעבר גנץ, שר הביטחון לשעבר יעלון וראש הממשלה נתניהו (צילום: עמית שאבי) (צילום: עמית שאבי)
הרמטכ"ל לשעבר גנץ, שר הביטחון לשעבר יעלון וראש הממשלה נתניהו(צילום: עמית שאבי)

שנתיים וחצי לאחר סיום מבצע צוק איתן, יפרסם היום (יום ג') בשעה 16:00 מבקר המדינה יוסף שפירא את הדו"ח שעוסק באיום המנהרות ובקבלת ההחלטות בקבינט. לקראת פרסום הדו"ח התעוררה סערה במערכת הפוליטית כששרים ושרים לשעבר האשימו זה את זה בתפקוד לקוי ובגריפת רווח פוליטי מהאירועים.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אף תקף אתמול את מבקר המדינה יוסף שפירא כשאמר בישיבת סיעת הליכוד: "בניגוד לדו"ח המבקר - אני מגבה את ראשי צה"ל, השב"כ ומערכת הביטחון". לדבריו, "הלקחים החשובים באמת לא נמצאים בדו"ח המבקר ואנחנו מיישמים אותם בלי הכרזות ובלי הצהרות לתקשורת. אנחנו מיישמים אותם ביסודיות, בהתמדה ובשקט".

 

 

לפני כחודש חשף "ידיעות אחרונות" את דיוני הקבינט הטעונים מצוק איתן. התמלולים חשפו עימותים קשים בין שר הביטחון בזמן המבצע משה יעלון ושר החינוך נפתלי בנט.

 

ב-27 ביולי, בעיצומו של המבצע, האשים יעלון את בנט בחתירה תחתיו כשהוא יוצר קשר עם קצינים בכירים בשטח מאחורי גבו. "אתה לא תנהל לי את הצבא", אמר יעלון בכעס. "אתה לא תבוא לי מהשטח ותגיד לי עושים ככה או לא עושים ככה, שמעת?". בנט השיב: "אני כן, אם לא מדווחים אמת". יעלון: "אני מדווח אמת". בנט: "עד עכשיו לא ידענו על הפסקת אש". יעלון: "אני צריך לתת לך דין וחשבון?". בנט: "בוודאי".

 

משה יעלון כתב בעמוד הפייסבוק שלו במוצאי שבת: "בשבוע הקרוב תשמעו הרבה מאוד על צוק איתן. מי שעשו אז פוליטיקה בקבינט, בזמן המלחמה, באופן חסר תקדים, ימשיכו לעשות זאת גם השבוע. הם יגידו לכם שהם לא ידעו, שלא אמרו להם, שלא דיווחו להם. והשקר הגדול מכולם? שלא היינו ערוכים ושהפסדנו. זה קשקוש. יש מי שמדליף ויש מי שנלחם".

 

בחודש שעבר נערך בין השניים עימות כמעט ישיר כאשר בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי תקף שר החינוך את מערכת קבלת ההחלטות הביטחוניות בתקופת מבצע צוק איתן, אך יעלון, השיב לו לאחר מכן כי "מנהיגות לא עושה פוליטיקה תוך כדי מערכה צבאית".

 

 

יו"ר הבית היהודי אמר כי "מדו"ח מבקר המדינה עולה תמונה ברורה: הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים. צריך לומר ביושר - קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה. לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון. ניצחון ברור ומוחלט. ניצחון שאינו מצריך הסברים ותירוצים. ניצחון שאינו מצריך יחסי ציבור, אלא שמדבר בעד עצמו, ללא מילים".

 

הסערה הפוליטית שמתרחשת סביב הדו"ח עוד טרם פרסומו לא נעלמה מעיניהם של ראשי הרשויות ושל תושבי האזור. ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג' קרא אתמול לפוליטיקאים למתן את התגובות שלהם. "הדו"ח מדבר בפני עצמו, אבל אני חושש מההיסטריה של הפוליטיקאים שמגיבים לדו"ח", אמר. "תגובות כאלו מערערות את ביטחונם של התושבים שלנו. מהדו"ח הזה הממשלה צריכה ללמוד להשקיע יותר במרכיבי הביטחון ולהחזיר את תחושת הביטחון".

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מבקר המדינה יוסף שפירא(צילום: גיל יוחנן)
 

גם הרמטכ"ל בזמן המבצע רב-אלוף במילואים בני גנץ התייחס לדו"ח כשאמר בסוף השבוע באירוע סגור כי הוא "לא מקבל את מה שנכתב שם". מנגד, אלוף פיקוד דרום לשעבר, השר ואלוף במיל' יואב גלנט, האשים כי "הלוחמים בצוק איתן פעלו בגבורה. גנץ ויעלון נכשלו. רשלנות וזלזול בהתכוננות. הססנות בהפעלת הכוח. כעת הם מסתתרים מתחת לסינר של הקבינט".

 

גנץ אמר כי "אי אפשר להפעיל מערכות ולנצח מלחמות בלי מודיעין. בצוק איתן היה מודיעין משובח, מעולה, מונגש, לא תמיד מושלם. אני מוכן ללכת למערכה הבאה עם מודיעין כמו שהיה לנו במערכה הקודמת". במהלך המבצע הודלף לתקשורת כי בישיבת הקבינט הוצגה מצגת ממנה עולה כי כיבוש רצועת עזה יעלה באבדות קשות לצה"ל ובנזק מדיני כבד לישראל.

 

"היה אפשר לכבוש את עזה", אמר הרמטכ"ל לשעבר. "בשום נקודת זמן לא ביקשו מאיתנו ולא המלצנו. התוצאה הייתה (שהחליטו) לעשות פגיעה קשה בחמאס, לשבש את המנהרות, לייצר הרתעה, וחמאס נשאר בשטח. עזוב מה שאומרים. זה מה שאמרו המדינאים וזה מה שהמלצנו וזה הושג". גנץ הוסיף: "האמת היא שלאף אחד אין אינטרס לחזור לאחוז בעזה".

 

מתמלולי ישיבות הקבינט של מבצע צוק איתן שנחשפו ב"ידיעות אחרונות" עולה כי הרמטכ"ל דאז היה שותף לתפיסת ההכלה של נתניהו ויעלון מול החמאס. "חמאס אינו רוצה לפעול", מצוטט גנץ אומר באחת מישיבות הקבינט. בדיון אחר, בשלב מתקדם יותר של המבצע, ממשיך גנץ באותו קו. "אני מתנגד לפעולה קרקעית. יש הישגים גדולים עד עכשיו, חמאס מוכה, המנהרות הן סיכון סביר", אמר אז בהתייחסו למנהרות, שיהפכו בהמשך המבצע לבעיה המרכזית של צה"ל בעימות הצבאי מול החמאס.

 

באחת מהפסקות האש במהלך המבצע, ב-6 באוגוסט 2014, נשא גנץ את "נאום הכלניות", שבו קרא לתושבי הנגב המערבי לשוב לחיי שגרה. "הציבור סביב עוטף עזה יכול לחזור לבתיו, לפתח את השדות ולחזור ולחיות את חייו פה בצורה טובה ואיכותית כפי שהיה קודם. יש פה קיץ חם, הסתיו יבוא אחריו. הגשם ישטוף את אבק הטנקים, השדות יוריקו ו'דרום אדום' במובן החיובי של המילה, של כלניות, פרחים ויציבות, יהיו פה ויהיו פה להרבה מאוד שנים קדימה", התחייב גנץ במסר אופטימי במיוחד.

 

אלא שימים ספורים לאחר "נאום הכלניות" התחדשה האש, והמערכה בין ישראל לחמאס נמשכה 20 ימים נוספים, שבמהלכם ספגו היישובים מהלומות קשות. בעקבות זאת ספג גנץ ביקורת קשה על קריאתו לתושבים לחזור לבתיהם תוך חשיפתם למטחי רקטות ומרגמות.

 

אתמול בבוקר התפוצצה בישראל הרקטה הרביעית בחודש האחרון, הפעם בשטח חקלאי סמוך לקיבוץ בשטח המועצה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקף חיל האוויר מטרות ברצועת עזה.

פורסם לראשונה 27/02/2017 23:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
מבקר המדינה יוסף שפירא
צילום: גיל יוחנן
מומלצים