שתף קטע נבחר

דאעש מגיע לסין, ומאיים גם על היהודים

"המדינה האיסלאמית" באיום ישיר ראשון על המעצמה מהמזרח: "נשפוך את דמכם כך שיזרום כמו בנהר, נבהיר לכם את הדברים בשפת הנשק". בסרטון שפרסם נראים מחבלים מוסלמים בני המיעוט האויגורי שחי בסין מוציאים להורג "מרגלים". דאעש לחסידיו: "התחפשו ליהודים ותקפו גם קהילות יהודיות"

אחרי שקרא תיגר על ארצות הברית ועל אירופה, ובצל ההפסד ההולך ומתהווה שלו במוסול, שהיא בירת "המדינה האיסלאמית" בעיראק, פונה דאעש לאיים על המעצמה שבמזרח – סין. בסרטון וידאו שפרסם הארגון נראים לוחמים בני העם האויגורי מתאמנים לקראת תקיפה לכאורה בסין. האויגורים הם מוסלמים ברובם, ובסין חיים אויגורים רבים.

 

את הסרטון פרסמה אתמול הזרוע העיראקית של דאעש ואורכו חצי שעה. נראים בו אויגורים מתאמנים, ומופיעות בו גם כמה תמונות שצולמו בשינג'יאנג שבסין, בכללן תמונות של שוטרים סינים ברחובות. גם נשיא סין שי ג'ינגפינג מוצג בו.

כוחות הביטחון הסיניים נשבעים אמונים למאבק של ארצם בטרור, השבוע (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כוחות הביטחון הסיניים נשבעים אמונים למאבק של ארצם בטרור, השבוע(צילום: AFP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בסרטון אומרים אנשי דאעש: "הו, סינים שאינם מבינים מה אומר עם! חיילי החליפות אנחנו, ונבוא אליכם כדי להבהיר לכם את הדברים בשפת הנשק, לשפוך את דמכם כך שיזרום כמו בנהר ולנקום את נקמת המדוכאים". נראים בו גם ילדים חמושים מכף רגל ועד ראש. המחבלים מוצגים בסרטון נואמים, מתפללים ומוציאים להורג "מרגלים".

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מומחים אומרים שזה האיום הישיר הראשון – או לפחות המשמעותי ביותר – של דאעש על סין. משרד החוץ הסיני הגיב היום ואמר כי הוא רוצה לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית כדי להילחם במחבלים האויגורים, שבשנים האחרונות עשו כמה פיגועים קשים מאוד בסין ורצחו מאות בני אדם. סין חוששת שמוסלמים מחבל שינג'יאנג שבמערבה נסעו לסוריה ולעיראק כדי להצטרף לדאעש במלחמתו להקמת חליפות איסלאמית.

 

האויגורים הם בני העמים הטורקיים, מוסלמים ברובם, והם חולקים קשרים תרבותיים ולשוניים עם מרכז אסיה. בסוף העשור הקודם פרצו מהומות קטלניות באזור בינם לבין בני ההאן הסינים, על רקע המרמור של האויגורים מהנוכחות ההולכת וגוברת והאחיזה הגוברת בכלכלה של בני ההאן. הם זעמו גם על ההגבלות שמטיל עליהם לדבריהם השלטון הסיני בתחומי תרבות ודת.

חבל שינג'יאנג שבמערב סין, ואורומצ'י, אזור ריכוז אויגורי שבו אירעו בעבר כמה פיגועים קשים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חבל שינג'יאנג שבמערב סין, ואורומצ'י, אזור ריכוז אויגורי שבו אירעו בעבר כמה פיגועים קשים(צילום: shutterstock)

בחבל שינג'יאנג חיים כשמונה מיליון אויגורים, והם מהווים כמעט מחצית האוכלוסייה שם. מיליטנטים אויגורים גולים מנסים לקדם את הקמתה של מדינה עצמאית לאויגורים בחבל העשיר בנפט, שגובל בפקיסטן, אפגניסטן ומרכז אסיה. הם מתכוונים לקרוא לה "מזרח טורקסטן". מאז שנות ה-90' האשימה סין את החמושים האויגורים בשורה של פיגועי טרור נגד אזרחים סינים, ורמזה כי הם קשורים לאל-קאעידה.

 

מנגד, אחרי עימותים קטלניים בין אויגורים לבני ההאן בשינג'יאנג ב-2009 טענו ארגוני זכויות אדם כי סין מנצלת את התמיכה שלה במלחמה שהכריזה ארה"ב על הטרור העולמי כדי להצדיק את מבצע הדיכוי שלה נגד האויגורים. ארגוני זכויות אדם מעמידים בספק את טענת סין שבשינג'יאנג פועל ארגון טרור אויגורי של ממש. הם טוענים שדווקא מדיניות הדיכוי של סין נגד האויגורית שם גורמת לתסיסה מעת לעת.

זירה של פיגוע שביצעו מחבלים אויגורים בסין (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
זירה של פיגוע שביצעו מחבלים אויגורים בסין(צילום: רויטרס)

"דבר אחד ברור מאוד", מסר היום משרד החוץ הסיני, "אנחנו מתנגדים לכל סוג של טרור ומשתתפים באופן פעיל במאמצי הקהילה הבינלאומית למגר את הטרור. אנחנו אומרים זה שנים שהכוחות במזרח טורקסטן הם איום רציני לביטחון סין ואנחנו נכונים לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית כדי לשים קץ לפעולות הבדלנים וכוחות הטרור במזרח טורקסטן".

 

בתוך כך פרסמו אנשי דאעש גם סרטון וידאו שבו הם קוראים לחבריהם להטיל אימה על קהילות יהודיות במערב. בסרטון הם קוראים לחסידי דאעש והג'יהאד להתחפש ליהודים כדי להסתיר נשק בבגדיהם – ואז לתקוף. בהודעה שהועברה בין תומכי דאעש בקבוצות טלגרם של הארגון נקראו פורסמה גם רשימה של קהילות יהודיות בבריטניה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
כוחות הביטחון של סין נשבעים למאבק בטרור
צילום: רויטרס
מומלצים