שתף קטע נבחר

"נסיעה באוטובוס בטוחה פי 5 מרכב פרטי"

לא רק פקקים, זיהום אוויר ובזבוב זמן. על פי הנתונים, נסיעה בתחבורה ציבורית במקום ברכב פרטי הרבה יותר בטוחה. "אם היינו מכפילים את כמות הנוסעים בתחבורה הציבורית, היו נמנעות כ-30 אחוז מהתאונות", אומר מומחה בתחום

 

 

 

תחנת רכבת השלום בתל אביב נסגרה רק לכמה ימים בשבוע שעבר, אבל גם הזמן הקצר הזה המחיש לציבור הנהגים והנוסעים מהי המשמעות של סגירת כלי תחבורה ציבורי - פקקי ענק, שעות מבוזבזות, עומס וזיהום אוויר. סגירת התחנה גם הראתה מדוע יש לצמצם את מספר כלי הרכב בכבישים באמצעות עידוד תחבורה ציבורית. היא לא רק יעילה, מהירה, אלא הכרחית להורדת זמן הנסיעה ולשחרור הפקקים. לפי מומחי תחבורה, הנתון המשמעותי ביותר הוא שתחבורה ציבורית הכרחית לא פחות כדי לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים - והיא גם יכולה לעשות זאת.

 

"ככל שאנשים יסעו פחות בכלי רכב פרטיים - יהיו פחות תאונות. זה לא פתרון שרוב האנשים רוצים לשמוע, אבל זה אחד הפתרונות המרכזיים", אומר ד"ר יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון ערים באוניברסיטת בן גוריון. "ככל שיש פחות נסועה ברכב פרטי - יהיו פחות תאונות. כשאנשים עוברים לנסוע בתחבורה הציבורית זה משפר את מצב תאונות הדרכים".

פקק בלב תל אביב. אין עדיפות לתחבורה ציבורית (צילום: אורן רייס) (צילום: אורן רייס)
פקק בלב תל אביב. אין עדיפות לתחבורה ציבורית(צילום: אורן רייס)
 
מהירות הנסיעה של התחבורה הציבורית בתל אביב, מהנמוכות בעולם ()
מהירות הנסיעה של התחבורה הציבורית בתל אביב, מהנמוכות בעולם

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנים 2013-14 נהרגו ב-28 מדינות האיחוד האירופי 26,009 בני אדם, מתוכם כ-12 אלף נהגים או נוסעים ברכב פרטי ו-155 נוסעי אוטובוסים. בעשור הראשון של המאה ה-21 שיעור ההרוגים בתחבורה הציבורית בארצות הברית היה 0.07 הרוגים למיליארד קילומטר, בעוד שיעור ההרוגים בין משתמשי הרכב הפרטי היה 4.51 הרוגים למיליארד קילומטר.

 

"נהגי אוטובוס הם מקצועיים בגלל שפרנסתם תלויה בזה והסיכוי שהם יתנהגו בצורה מופרעת על הכביש הוא יותר נמוך. אבל הקשר המרכזי הוא פשוט בהורדת הנסועה בתחבורה הפרטית, שהיא הגורם המרכזי", אומר ד"ר רופא. "הרי תאונות דרכים זה מוות ידוע מראש, יש הסתברות מסוימת שמכוניות יפגעו אלו באלו ובהולכי רגל. אם אתה מוריד את מספר המכוניות - תוריד בהכרח את מספר התאונות. המערכת הקוגניטיבית של בני האדם לא בנויה לנהיגה ברכב אלא להליכה ברגל ולכן אנשים נרדמים ולא מגיבים מספיק מהר. אלה דברים שאולי ייפתרו עם מכונית אוטונומית, אבל הולכי הרגל לא יהפכו להיות אוטומטים".

 

יחד עם זאת, לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מעורבותם של כלי רכב כבדים וציבוריים בתאונות דרכים קטלניות גבוהה באופן יחסי לשיעורם מכלל כלי הרכב. בין השנים 2016-2012, בממוצע 56.4 בני אדם נהרגו לכל מיליארד ק"מ נסועה באופנוע, 40 בני אדם במשאיות, 34.4 באוטובוסים ו-5.6 ברכב פרטי. מובן שיש לקחת בחשבון כי באוטובוס נוסעים עשרות, לעומת רכב פרטי שבו יש נהג ואולי עוד כמה נוסעים.

 

ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ולבטיחות בדרכים, מסביר: "במדד של תאונות ונפגעים לק"מ נסועה, אוטובוס בטוח יותר פי שמונה עד פי 20 מרכב פרטי. הבעיה עם האוטובוסים היא שהם גורמים בכל זאת לתאונות חמורות כשהם פוגעים בגורמים חיצוניים כמו הולכי רגל או כלי רכב פרטיים וישנה רמת קטלניות גבוהה. אם נשקלל את התאונות הקטלניות של אוטובוסים, הנסיעה בהם עדיין תהיה בטוחה פי 5 מרכב פרטי. יותר בטוחה מכך תהיה הנסיעה באוטובוס שיש לו זכויות בדרך בשיטת ה-BRT, כמו במטרונית בחיפה עם פרוזדור נסיעה ייחודי. בטוחה עוד יותר תהיה הרכבת הקלה והנסיעה הבטוחה ביותר, פי 40 מרכב הפרטי, היא ברכבת".

 

פקקים בתל אביב בימים בהם תחנת רכבת השלום נסגרה (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
פקקים בתל אביב בימים בהם תחנת רכבת השלום נסגרה(צילום: ניצן דרור)

 (צילום: אורן רייס) (צילום: אורן רייס)
(צילום: אורן רייס)

לדברי ד"ר בקר, העברת הנסיעות לתחבורה הציבורית תשפיע על מספר תאונות הדרכים וההיפגעות מהן. לדבריו, במדינת ישראל יש היום כ-18 מיליון נסיעות של נוסע ביום, מתוכן 4.5 מיליון באמצעות התחבורה הציבורית ובין 10 ל-11 מיליון ברכב פרטי. השאר אלו נסיעות ברכב כבד.

 

"מדובר בכ-20 עד 25 אחוז מהנסיעות ביממה שמתבצעות בתחבורה הציבורית", אומר ד"ר בקר. "אם היינו יכולים להכפיל את הכמות הזאת ולהוריד אותה מהנסיעות ברכב הפרטי, אז למעשה היינו יכולים לקחת עוד ארבע מיליון נסיעות ולהפוך אותן לבטוחות פי 5 ובכך היו נמנעות כ-30 אחוז מהתאונות במדינה. על מנת שזה יעבוד התחבורה הציבורית צריכה לתת רמת שירות טובה יותר משל הרכב הפרטי ברמת הזמינות, התדירות ומהירות הנסיעה. רק כך הנהג יהיה מוכן לוותר על הרכב".

 

ד"ר בקר אומנם מתנה את הצלחת התחבורה הציבורית במניעת תאונות דרכים בשירות ואמינות, אבל בישראל המודל רחוק מאוד מזה שבמדינות אירופה. לפי נתוני ה-OECD, בישראל נוסעים 25% מהנוסעים באוטובוסים לעומת 60% במדינות הארגון. לפי נתוני הטכניון, נסיעה בגוש דן אורכת 16 דקות לעומת 25 דקות במדינות הארגון. גם במספר הקילומטרים של נתיבים לתחבורה ציבורית בישראל היא מפגרת ממדינות העולם המערבי.

 

בנובמבר 2016 קבע מבקר המדינה שלמרות המדיניות המוצהרת בשנים האחרונות שלפיה יש לטפל בבעיות התחבורה באמצעות קידום התחבורה הציבורית על חשבון השימוש בכלי רכב פרטיים, בפועל קצב ההתקדמות הוא איטי. כמה חודשים לפני כן אישרה הממשלה תכנית השקעה רב שנתית לפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים בהשקעה של 55 מיליארד שקל. בפועל, אחד הפתרונות לקטל בכבישים מונח ממש מתחת לאף - אבל ביצועו עדיין לוקה בחסר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן רייס
פקק בתל אביב
צילום: אורן רייס
מומלצים