שתף קטע נבחר

חטיפות ומטענים: העבר המפוקפק של טענות צפון קוריאה

הודעת צפון קוריאה, שלטענתה נחשף ניסיון להתנקש במנהיג קים ג'ונג און, היא לא הראשונה בסדרת טענות מצד פיונגיאנג על ניסיונות לפגוע במדינה המבודדת. מהעריק שגויס כדי "לפוצץ" את פסל מייסד המדינה, דרך חטיפות מסתוריות והפגזת כלי תקשורת בסיאול ש"העזו" למתוח ביקורת

 

שוחד לאזרח צפון קוריאני שיסתנן ויגיע עד הרודן וירעיל אותו עם חומרים רדיואקטיביים כדי לחסל אותו. זו הטענה האחרונה מבית היוצר הצפון קוריאני לאחר ההודעה של סוכנות הידיעות במדינה, שהודיעה אתמול (ו') כי נחשף ניסיון להתנקש בשליט המדינה קים ג'ונג און. זו לא הפעם הראשונה שבה טוענת המדינה המבודדת בעולם על ניסיונות לפגוע בביטחונה של צפון קוריאה.

 

אז אילו טענות העלתה צפון קוריאה בעבר? בשנת 2012, במסיבת עיתונאים בפיונגיאנג, נטען כי מרגלים דרום קוריאנים שכנעו אדם שערק מהצפון שנתיים קודם לכן כדי להסתנן בחזרה למדינה וישמיד את פסלו של מייסד המדינה קים איל סונג, סבו של המנהיג הנוכחי קים ג'ונג און.

 

במסיבת העיתונאים לפני חמש שנים נטען כי שירותי הביטחון של צפון קוריאה חשפו את הסוכן יון יונג צ'ול שקיבל כסף כדי לפוצץ את הפסל, שנחשב לקדוש במדינה, באמצעות מטען בשלט רחוק. "זו פלישה מזוינת והנקמה בוא תבוא", נשמע האיום באותה מסיבת עיתונאים. בדרום קוריאה כמובן הכחישו את הטענות על הסף.

פסלי הסב והאב. צפון קוריאה טענה כי עריק תכנן לפוצץ (צילום: AP) (צילום: AP)
פסלי הסב והאב. צפון קוריאה טענה כי עריק תכנן לפוצץ(צילום: AP)
לא פעם נשמעו טענות מצד צפון קוריאה כי שכנתה מדרום נוהגת לחטוף אזרחים כדי שיערקו ויפעלו למען השלטון בסיאול. באפריל אשתקד דווח על עריקתם של 13 צפון קוריאנים. עם זאת, בפיונגיאנג גרסו אחרת. לטענת המשטר הרודני, אותם 13 אזרחים, גבר ו-12 נשים, ישבו במסעדה בסין ונחטפו על-ידי מרגלים דרום קוריאנים.

 

צפון קוריאה דרשה את החזרתם ואף הציעה לבני משפחותיהם לצאת לדרום קוריאה ולהתאחד עם יקיריהם. השלטון הדרום קוריאני טען כי אותם אזרחים ערקו ובחרו להשתקע במדינה. זו הייתה העריקה המשמעותית ביותר מאז עלה קים הצעיר לשלטון בשנת 2011.

 

מקרה נוסף של "חטיפה" הוצג על-ידי צפון קוריאה ביולי 2016. בטלוויזיה הממלכתית הוצג אדם שנטען כי הוא מרגל דרום קוריאני שנכנס למדינה המבודדת כדי לחטוף ילדים. העצור, קו היון צ'ול, התנצל בטלוויזיה, ככל הנראה תחת איומים על "הפשע" שביצע שהוא בלתי נסלח. סוכנות הביון של דרום קוריאה הכחישה כי הייתה מעורבת במהלך.

סגידה למנהיג קים ג'ונג און (צילום: AFP, KCNA VIA KNS) (צילום: AFP, KCNA VIA KNS)
סגידה למנהיג קים ג'ונג און(צילום: AFP, KCNA VIA KNS)

 (צילום: AFP, KCNA VIA KNS) (צילום: AFP, KCNA VIA KNS)
(צילום: AFP, KCNA VIA KNS)

וגם כלי התקשורת היו על הכוונת של פיונגיאנג. בשנת 2012 הזהיר הצבא כי חייליו עמדו לירות ארטילריה על משרדים של כלי תקשורת בדרום קוריאה בשל דיווחים ביקורתיים על פסטיבלי ילדים בפיונגיאנג. בצפון קוריאה טענו כי אחד הערוצים תיאר את הפסטיבלים, שבו השתתפו עשרות אלפי ילדים, כ"הצגה פוליטית בסגנון היטלר".

 

בההודעה שפורסמה אתמול, ההתנקשות במנהיג הייתה אמורה להתבצע באמצעות רעילים שהשפעתם מורגשת רק לאחר חצי שנה עד שנה. בפיונגיאנג טענו כי הביון הדרום קוריאני שיחד ו"השחית אידיאולוגית" אזרח צפון קוריאני שעבד ברוסיה, ששם משפחתו הוא "קים", כדי שיבצע את ההתנקשות בקים ג'ונג און. לטענת פיונגיאנג, כשהוא שב לבירת צפון קוריאה הוא הונחה לספק מידע על התכיפות שבה מתקיימים אירועים ולהעריך שיטות אפשריות למתקפה.

 

עוד נכתב בהודעה כי המחבלים תכננו גם לבצע פיגוע תופת נגד הנהגת המדינה במהלך אירועים גדולים כגון המצעד הצבאי שהתקיים לאחרונה במדינה. "נסיר את המסכות ונשמיד ללא רחמים את כל המחבלים של ה-CIA והבובות שלהם מדרום קוריאה", נכתב בהודעה. "מתקפה נגדית לטרור, בסגנון קוריאני, תצא לדרך החל מרגע זה".


פורסם לראשונה 05/05/2017 23:15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
קים ג'ונג און
צילום: רויטרס
מומלצים