שתף קטע נבחר

אושר טרומית: חזקת הגיל הרך תורד לגיל שנתיים

ברוב של 49 תומכים מול 31 מתנגדים אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את החוק שלפיו המשמורת האוטומטית של אימהות על ילדיהן תעמוד על גיל שנתיים. השרה גמליאל: "הצבעתי בעד ברגשות מעורבים"

אחרי לא מעט מאבקים בקואליציה, אישרה היום (ד') מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק להורדת חזקת הגיל הרך. 49 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 31 שהתנגדו. אישור ההצעה התאפשר רק לאחר השגת פשרה בקואליציה, שלפיה גיל החזקה יורד משש לשנתיים.

 

יוזמי ההצעה, השרה גילה גמליאל וח"כ יואב קיש, ביקשו במקור לקבוע כי במקרה של פרידה או גירושין תהיה לשני ההורים חזקה משותפת בגידול הילד מהיום הראשון ללא קשר לגילו. מתנגדי ההצעה בקואליציה, ח"כ רחל עזריה (כולנו) וח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), התנגדו ליוזמה ואיימו שלא להצביע אם תובא הצעת החוק בנוסח הזה.

יוזמי החוק, השרה גמליאל וח"כ קיש (צילום: מרק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי) (צילום: מרק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי)
יוזמי החוק, השרה גמליאל וח"כ קיש(צילום: מרק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי)

בסופו של דבר גובשה פשרה שבמסגרתה יורד כאמור גיל החזקה לשנתיים. "ברגשות מעורבים הצבעתי היום בעד הצעת הפשרה הקואליציונית לצמצום חזקת הגיל הרך מגיל שש לגיל שנתיים", אמרה השרה גמליאל. "עמדתי החברתית ידועה, לילד יש זכות מוקנית ששני הוריו ימשיכו לדאוג לחינוכו וגידולו, ללא כל מעמדות הוריים מפלים אשר רק מלבים את ויכוחי ההורים".

 

גמליאל אמרה עוד כי "כשרה לשוויון חברתי אני מאמינה בכל לבי שביטול חזקת הגיל הרך יעצים אימהות ואבות גרושים והכי חשוב טובת הילדים. כולי תקווה שבהמשך הדרך ניתן יהיה לקדם בכנסת ישראל הצעת חוק לביטול מלא של חזקה מגדרית זו, ובכך לפעול גם בקרב ההורים הגרושים לשינוי התפישה החברתית של אימא מטפלת בילדים ואבא מפרנס".

 

ח"כ קיש אמר: "כפי שקרה במדינות רבות, גם כאן ביטולה המוחלט של חזקת הגיל הרך תתבצע בשני תיקונים כפי שאני מאמין ואפעל להשגת יעד זה. הסכמתי לפשרה לאחר שנוכחתי שלא יהיה ניתן להעביר החלטה אחרת ושקלתי את יתרונותיה. הצמצום הוא משמעותי ויוציא משפחות רבות מנזק של מאבק החזקה".

 

באופוזיציה ביקרו את המהלך, וטענו כי הוא פוגע בילדים שיהפכו כעת לכלי ניגוח בידי ההורים. ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמרה: "ההחלטה הזאת מתעלמת לחלוטין מהעמדה המקצועית של כל הפסיכולוגים והמומחים לילדות וילדים והיא חסרת כל אחריות. הממשלה פגעה היום פגיעה קשה בילדות והילדים של כולנו. היא הפכה אותם לקלפי מיקוח במאבקים הקשים בין הורים בגירושים שיהפכו עכשיו לקשים עוד יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים