שתף קטע נבחר

מצרים: הפרלמנט אישר את העברת האיים סנפיר וטיראן לסעודיה

בריאד יכולים להיות מרוצים, ברחוב המצרי פחות: הפרלמנט בקהיר אישר את העברת שני האיים שבים האדום לידי סעודיה. הנושא עדיין נידון בבתי המשפט, אך האזרחים כבר הביעו את דעתם: "אדמת מצרים אינה למכירה"

 

לא בטוח שברחוב המצרי יאהבו את המהלך הזה: הפרלמנט המצרי אישר היום (יום ד') את העברת האיים סנפיר וטיראן שבים האדום לידי סעודיה בהתאם להסכם שנחתם בשנה שעברה בין המלך הסעודי סלמאן עבד אל-עזיז לבין הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

עם היוודע דבר ההסכם באפריל 2016 בין מצרים לבין סעודיה נערכו הפגנות חסרות תקדים בהיקפן נגד ההחלטה והמשטר בקהיר אף החל לעצור מפגינים. "אדמת מצרים לא למכירה", הייתה הסיסמה של אותן הפגנות. בחודש ינואר פסק בית המשפט העליון במצרים באופן סופי שהסכם העברת האיים בים האדום לסעודיה מבוטל. אולם בחודש אפריל האחרון קיבל בית המשפט לעניינים דחופים בקהיר עתירה שהפכה את החלטת בית המשפט העליון. אלא שערעור הוגש נגד החלטה זו והסוגייה עדיין נידונה בבית המשפט.

 

ההצבעה בפרלמנט בקהיר ()
ההצבעה בפרלמנט בקהיר

במקביל לדיונים בערכאות המשפטיות אישרה ממשלת מצרים את הסכם העברת האיים והעבירה אותו לפרלמנט, שרק בימים האחרונים החל לדון בו וכאמור היום הגיע לפסיקה בעד אישור ההסכם. הדיונים בבית הנבחרים בסוגיית האיים לא היו רגועים ובמהלכם אף השמיעו כמה חברי פרלמנט קריאות נגד ההסכם ונגד נציגי הממשלה. מנגד, נציגי הממשלה שבו והסבירו כי מדובר באיים ששייכים לסעודיה. "האיים הם של מצרים!", צעקו חברי פרלמנט באחת מהישיבות שאילצה את היושב ראש, עלי עבד אל-עאל, להפסיק את הדיונים לפרק זמן מסוים. לפני ההצבעה במליאת הפרלמנט עבר ההסכם בוועדת החקיקה ובוועדת ההגנה.

 

חברות פרלמנט בכו: "האיים של מצרים!"

יו"ר הקואליציה מוחמד א-סווידי אמר בישיבה ש"אללה מצווה עליכם להחזיר את הפקדונות למי שהם שייכים לו. מצרים לא גונבת מאף אחד". חברת הפרלמנט נאדיה הנרי אמרה בסיום ההצבעה: "חבל, חבל. האיים יישארו של מצרים". חברת פרלמנט אחרת, נשווא א-דיב, החזיקה נייר עם הכיתוב "טיראן וסנפיר של מצרים". שתי חברות הפרלמנט פרצו בבכי לאחר אישור ההסכם בהצבעה. חברי פרלמנט נוספים שהתנגדו להסכם צעקו בסוף הדיון: "האיים של מצרים!".

 

עם אישור ההסכם בפרלמנט הוא עובר לאשרור של הנשיא א-סיסי, שכאמור תומך במהלך העברת האיים לידי סעודיה.

 

למי שייך האי? טיראן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
למי שייך האי? טיראן(צילום: AFP)

שרטטו מחדש את הגבולות בין המדינות. נשיא מצרים א-סיסי ומלך סעודיה סלמאן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שרטטו מחדש את הגבולות בין המדינות. נשיא מצרים א-סיסי ומלך סעודיה סלמאן(צילום: EPA)

במהלך ביקורו של מלך סעודיה במצרים ב-2016 הוא התקבל בכבוד רב על ידי א-סיסי וכעבור זמן מה נחשף ששתי המדינות שרטטו מחדש את הגבולות הימיים ביניהן במסגרת התוכנית להקים את גשר "סלמאן" בין סעודיה לדרום חצי האי סיני. דבר זה שהצריך, לפי הצדדים, את העברת האיים סנפיר וטיראן בים האדום לריבונותה של סעודיה אחרי שהיו בידי מצרים ונכללו בהסכם השלום בין ישראל לבין מצרים.

 

אשרורו של הסכם העברת האיים התעכב גם בשל הרעה ביחסים בין מצרים לבין סעודיה על רקע חילוקי דעות ביניהן בסוגיות אזוריות, ובייחוד בנושא המלחמה בסוריה. עם זאת, בזמן האחרון שבו היחסים בין שתי המדינות לסדרם וההתייצבות של סעודיה לצד מצרים נגד קטאר בזמן האחרון היא העדות הניצחת לכך.

 

 א-סיסי אמר בחודשים האחרונים כי בסעודיה מבינים את האילוצים המשפטיים בסוגיית שני האיים, אך ציין שההחלטה היא כעת בידי הפרלמנט, שמייצג את העם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים