שתף קטע נבחר

"ירו ללא הבחנה": הורשעו המחבלים שביצעו את הפיגוע בשרונה

שלושת המחבלים הורשעו ברצח עידו בן ארי, אילנה נבעה, מיכאל פייגה ומילה מישייב בפיגוע שביצעו במתחם התל אביבי בחודש יוני אשתקד. בעלה של אילנה ז"ל: "צריך לתת להם עונשי מוות"

 

 

ארבעה מעשי רצח עמדו בליבה של הכרעת הדין במשפטם של שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע במתחם שרונה בחודש יוני 2016. בית משפט המחוזי בתל אביב הרשיע בצהריים (ב') את שלושת המחבלים - מוחמד מחמארה וחאלד מחמארה, בני דודים בני 21, וחברם יונס זין - כולם מהעיירה יטא שליד חברון.

 

חקירת השב"כ העלתה כי שני המחבלים שירו במתחם הבילוי - מוחמד מחאמרה וחאלד מחאמרה - ביצעו את הפיגוע בהשראת דאעש ורצחו ארבעה ישראלים: עידו בן ארי (42) מרמת גן, מיכאל פייגה (58) מרמת גן, ומילה מישייב (32) מראשון לציון. אילנה נבעה (39) מתל אביב נסה מהמקום בזמן הפיגוע, נפלה ואיבדה את הכרתה, ובבית החולים נקבע מותה. בית המשפט קבע כי גם במקרה של נבעה אחראים הנאשמים למותה.

 

"המחבלים התרוממו ממושבם בבית הקפה מקס ברנר, שלפו כלי נשק והחלו לירות באזרחים ללא הבחנה", קבעה השופטת שרה דותן בהכרעת הדין. לגבי יונס זין הייתה דעת מיעוט נגד הרשעתו במעשי הרצח משום שלא השתתף בירי עצמו.

 

"צריך לתת להם עונשי מוות", אמר אלון, בעלה של אילנה ז"ל, לאחר הכרעת הדין: "חששתי שלא ירשיעו אותם ברצח שלה - ולכן באתי לכאן. אני שמח שהם הורשעו. העונש הראוי הוא עונש מוות וגם גירוש משפחות", הוסיף.

 

עו"ד תמי אניס מפרקליטות מחוז תל אביב אמרה כי "על רקע רצונם של הנאשמים להיות שהידים הם החליטו לבצע פיגוע רצח המוני. הם תכננו את דרכם, הצטיידו בכלי נשק ולבוש, הגיעו למתחם שרונה בלב תל אביב וביצעו ירי על אזרחים חפים מפשע. לגבי המנוחה אילנה נבעה סברנו שהיא נרצחה כתוצאה מהפיגוע, ובית המשפט קיבל שכך היה. הנאשם השלישי שלא היה בפיגוע הורשע ברצח בצוותא לאור הקשר למעשה והסיבה שלא הגיע כיוון שחבריו אמרו לו שלא יוכל לצאת לפיגוע".

 

מימין: עידו בן ארי, מילה מישייב, מיכאל פייגה, אילנה נבעה. נרצחו בפיגוע (צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון) (צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון)
מימין: עידו בן ארי, מילה מישייב, מיכאל פייגה, אילנה נבעה. נרצחו בפיגוע(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון)
 

 

בכתב האישום צוין כי השניים פנו לחברם, יונס זין, כדי להוציא לפועל את הפיגוע. הם תכננו לבצע אותו ברכבת ולשם כך אספו מידע. כחלק מההכנות לפיגוע קנו השניים סכינים באורך 30 ס"מ. בנוסף לזה רכשו חליפות, שעונים, תיקי עור, נעליים ומשקפיים ב-2,600 שקל. מלבד אלה הם רכשו גם רעל עכברים כדי לטבול בו את הסכינים ולדקור בהם ישראלים נוספים וכך להעצים את הנזק והפגיעה.

 

הם ערכו אימוני ירי והחביאו אצל זין את כלי הנשק, אך בסופו של דבר מנעו ממנו לצאת לפיגוע עקב חובות כספיים, שעל פי האמונה המוסלמית מונעים ממנו להיות שהיד. הם רכשו שני רובי קרל גוסטב מאולתרים שיוצרו במחרטה לייצור נשק בעיירה יטא. מסיע שב"חים תושב המקום הוא שהכניס את כלי הנשק לתחומי הקו הירוק.

 

המחבלים: חאלד מחאמרה, יונס זין, מוחמד מחאמרה (צילום: מוטי קמחי ) (צילום: מוטי קמחי )
המחבלים: חאלד מחאמרה, יונס זין, מוחמד מחאמרה(צילום: מוטי קמחי )

לאחר כמה שעות של התארגנות בדירה נסעו השניים לבאר שבע בקו 53 והתכוונו לעלות על רכבת, אך שינו את תוכניתם בגלל הבידוק הקפדני. הם נסעו במונית מבאר שבע לתל אביב כדי לבצע פיגוע ביעד מרכזי והומה אדם. בחקירתם סיפרו כי בחרו להתלבש בהידור מפני שרצו להיטמע בקלות כאנשי עסקים או עורכי דין. בתל אביב הם ירדו סמוך לתחנת רכבת השלום ושאלו אנשים היכן יש מסעדות ובתי קפה, ולאור המידע שקיבלו צעדו לשרונה, שם ישבו במסעדה. בשלב מסוים הם פתחו באש לעבר המבלים.

 

שני המחבלים היורים כבר הודו במרבית המעשים המיוחסים להם בכתב האישום - רציחתם של שלושה בני אדם ופציעתם של 41 אחרים, אך הם סירבו להודות בגרימת המוות של אחת מנרצחות הפיגוע, אילנה נבעה ז"ל. המחבל השלישי טען כי יש לייחס לו עבירות סיוע בלבד משום שלא נכח באירוע הירי.

 

עו"ד חאלד מהג'נה, שייצג את המחבלים, אמר לאחר הפסיקה: "הכרעת הדין שניתנה הייתה בדעת מיעוט לגבי הנאשם השלישי - ונשקול לערער לגביו. אנו עומדים על דעתנו שאין לו חלק בפיגוע. הוא לא בחר את המיקום ולא תכנן. דעת המיעוט קבעה שלא ניתן להרשיעו בארבעה מקרי רצח, אלא בסיוע לרצח ולא מעבר לזה. השניים האחרים הודו במעשים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון
נרצחי הפיגוע בשרונה
צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון
מומלצים