שתף קטע נבחר

המתחם המפואר שמטפל במחבלים בסעודיה

חדר כושר, בריכה ואולם נשפים: לא מדובר בבית מלון - אלא במרכז שיקום לג'יהאדיסטים שהורשעו בעבירות טרור. לפי הצוות לאסטרטגיה השנויה במחלוקת יש אחוזי הצלחה גבוהים: "גורמים להם להרגיש נורמליים"

במתחם המפואר הזה יש בריכת שחייה מקורה, פטיו שטוף שמש, חדר כושר, חדר מחשבים ואולם נשפים. הוא אמנם נראה כמו בית מלון חמישה כוכבים, אך למעשה מדובר במרכז שיקום לג'יהאדיסטים אלימים. "מרכז הייעוץ והטיפול מוחמד בן נאיף" שנמצא בריאד, מציג אסטרגיה סעודית שנויה במחלוקת לטיפול בקיצוניים מבית. המטופלים בו הם אסירים בשלהי תקופת המאסר.

במרכז השיקום לג'יהאדיסטים בריאד (צילום: AFP) (צילום: AFP)
במרכז השיקום לג'יהאדיסטים בריאד(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

המאבק הבינלאומי בטרור כולל בדרך כלל תקיפות מל"ט ועינויים. הפילוסופיה מאחורי המתחם המפואר בסעודיה היא שהדרך לשקם את הקיצוניים היא לא בכפייה, אלא באמצעות שינוי אידיאולוגי. אנשי דת ופסיכולוגים נפגשים עם האסירים במטרה למנוע מהם לחזור לג'יהאד אחרי השחרור.

 

"אנחנו מתמקדים בתיקון המחשבות והתפיסות השגויות שלהם, והסטייה שלהם מדרך האיסלאם", אומר יחא אבו מגייד, מנהל המרכז בסעודיה. הג'יהאדיסטים גרים בחדרים גדולים, עם מסכי טלוויזיה ענקיים ומיטות מרווחות. מחוץ לחדרים הם יכולים לטייל במדשאות המטופחות או להתאמן בחדר הכושר.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

הג'יהאדיסטים, שבעברם היו פעילים בארגונים רצחניים כמו אל קאעידה והטליבאן, מסתובבים בחופשיות בחלוקים לבנים, ויכולים לארח את בנות הזוג באולם הנשפים. "אנחנו גורמים להם להרגיש שהם אנשים נורמליים, ושעדיין יש להם סיכוי לחזור לחברה", אומר אבו מגייד, ומסרב לקרוא למטופלים "אסירים".

 

מרכז השיקום שהוקם ב-2004 נחשב לאחת הדרכים העיקריות של סעודיה לטפל בטרור בממלכה. מאז שנפתח הגיעו אליו יותר מ-3,300 גברים שהורשעו בעבירות טרור – כולל מחבלים שהיו בגואנטנאמו ביי והוחזרו לסעודיה. לפי מנהל מרכז השיקום יש לו "86 אחוזי הצלחה", והרוב המכריע של הג'יהאדיסטים לא חזרו לג'יהאד אחרי שיצאו ממרכז השיקום.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מומחה אמריקני שעוקב אחרי התוכנית הסעודית אמר כי לפי הנתונים שלו, שמתבססים על פרסומים בתקשורת, שיעור הפשיעה גבוה יותר. "צריך לשבח את הסעודים על הניסיון שלהם לעשות משהו שונה", אומר ג'ון הורגן. "אבל בלי שקיפות גדולה יותר אי אפשר לדעת מה הערך המוסף שהתוכנית הזאת מעניקה, אם בכלל, להפחתת האיום של חזרה לטרור".

 

המתנגדים למרכז השיקום אומרים כי מדובר בבעיה מוסרית, ולדעתם לא צריך לטפל בג'יהאדיסטים שרבים מהם מחבלים עם דם על הידיים. הגורמים הסעודים מציינים כי הג'יהאדיסטים שמסרבים לשנות את דרכם אחרי שהות של שלושה חודשים במתחם בריאד עשויים לחזור לבית הסוהר.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

המרכז מעודד את הג'יהאדיסטים לחזק את הקשרים המשפחתיים, שעשויים לעודד אותם להתרחק מטרור. בנוסף הם עוברים סדנאות טיפול באומנות. "אי אפשר להיאבק בטרור עם כוח. באידיאולוגיה אפשר להילחם רק באמצעות אידיאולוגיה", אומר עלי אל-אפנן, פסיכולוג במרכז השיקום. במהלך השיחה עם AFP הוא מקבל טלפון מאחד הג'יהאדיסטים שהצליחו להשתקם, שבעבר נסע לאפגניסטן כדי להילחם בשורות הטליבאן.

 

היום אותו ג'יהיאדסט הוא גבר נשוי עם ילדים, שמבקש עצות מאל-אפנן כדי לחזור ללמוד באוניברסיטה. "האיש הזה הוא מודל לחיקוי", אומר הפסיכולוג בתום שיחת הטלפון. "הוא דוגמה מובהקת לכך שלאנשים מגיעה הזדמנות שנייה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
בריכת השחייה במרכז השיקום
צילום: AFP
מומלצים