שתף קטע נבחר

פעילות ועדות הכנסת משותקת בגלל הדיון בחוק ההמלצות

על רקע פרשות ראש הממשלה מנסה הקואליציה לקדם את אחת ההצעות הנפיצות בכנסת ה-20: איסור על המשטרה לפרסם את מסקנותיה בתום חקירות. הדיון בחוק יימשך עד ההצבעות ביום רביעי. הצפי להתארכות הדיונים גרר ביטול ועדות הכנסת מחר. צפו: ח"כ ביטן התקבל בתשואות בסיעת הליכוד

הערב (יום ב') יחל דיון על חוק ההמלצות – אחת ההצעות הנפיצות ביותר שמקדמת הקואליציה בכנסת ה-20 - ובקואליציה ובאופוזיציה קיימת דריכות שיא לקראת סדרי הדיון בשבוע הקרוב. אלא שאף שהדיון מתחיל היום, בתום עימות קשה בין הקואליציה לבין האופוזיציה נקבע שהוא יעלה להצבעה שנייה ושלישית רק ביום רביעי. הצפי להתארכות הדיונים בחוק הביא לביטול הדיונים בוועדות הכנסת מחר, בהן ועדת החוץ והביטחון. 

 

חוק ההמלצות, האוסר על המשטרה לפרסם אם התגבשה תשתית ראייתית בתום חקירה או אם היא ממליצה על הגשת כתב אישום, עולה אחרי עיכוב משמעותי ולא מעט שינויים בנוסח.

 

עד כה נמסר כי דיוני ועדת החוץ והביטחון שתוכננו למחר מבוטלים בשל הצפי להתארכות דיוני מליאת הכנסת על חוק ההמלצות. נוסף על כך, כל דיוני ועדת הפנים וכן הדיון של ועדת סמים שתוכננו למחר גם הם בוטלו באותו נימוק.

  

 

הבוקר התקיימה ישיבת נשיאות הכנסת שבה משתתפים נציגי הקואליציה והאופוזיציה על מנת לתכנן את סדר יומה של הכנסת ולקבוע כיצד ייראו ההצבעות ואיך ייראה השבוע הקרוב. נוכחים בדיון סיפרו שהאווירה הייתה מתוחה מאוד. יו"ר הקואליציה הנכנס דודי אמסלם התעקש להפעיל את סעיף 98 לתקנון הכנסת, המאפשר לקבוע מראש את השעות שבהן ייפתחו וייסגרו מועדי המליאה, ובתוך כך גם את השעה המדויקת שבה תתקיים ההצבעה, כדי לאפשר לקואליציה להיות ערוכה.

 

יו"ר המחנה הציוני, יואל חסון, הבהיר לאמסלם שהדבר לא מקובל וכי אחד הכלים היחידים שנותרו לאופוזיציה כדי להקשות על מהלכי חקיקה הם הנאומים במליאה והיכולת להפתיע בשעת ההצבעה.

חברי הכנסת דוד ביטן ודוד אמסלם במליאת הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
חברי הכנסת דוד ביטן ודוד אמסלם במליאת הכנסת(צילום: אלכס קולומויסקי)

יו"ר סיעת הליכוד היוצא והיו"ר הנכנס (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר סיעת הליכוד היוצא והיו"ר הנכנס(צילום: אלכס קולומויסקי)

 (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

 (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

יו"ר הסיעה היוצא, ח"כ דוד אמסלם, התקבל במחיאות כפיים סוערות (צילום: יואב דודקביץ) (צילום: יואב דודקביץ)
יו"ר הסיעה היוצא, ח"כ דוד אמסלם, התקבל במחיאות כפיים סוערות(צילום: יואב דודקביץ)
 

אמסלם טען שלא יסכים שחברי הכנסת "ישנו במשכן עם נעליים או שקי שינה", וניסה לקדם מתווה מוסכם לשעת הצבעה. על הרקע הזה התפתח ויכוח שבסיומו הוחלט שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יאפשר דיון של שלושה ימים כפי שביקשה האופוזיציה, וביום רביעי על פי התכנית תתקיים ההצבעה.

 

רוב סיעות האופוזיציה תקפו את חוק ההמלצות בימים האחרונים. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר מוקדם יותר היום: "חוק ההמלצות הוא תועבה. הדבר שהכי בולט בחוק ההמלצות זו היעילות. פתאום הם יעילים. כשזה מגיע אליהם, לבעיות האישיות שלהם, לניסיון להציל את הכיסאות שלהם – מכונה משומנת. נכון שזה מושחת, אבל בואו ניתן להם קרדיט – לפחות הם טובים בזה". יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי הוסיף: "זה חוק שכולו נגד הציבור ובעד ארגוני הפשע ואנשי ציבור מושחתים". 

ראש הממשלה נתניהו וח"כ אמסלם, היום בישיבת הסיעה (צילום: יואב דודקביץ) (צילום: יואב דודקביץ)
ראש הממשלה נתניהו וח"כ אמסלם, היום בישיבת הסיעה(צילום: יואב דודקביץ)
 

 

 

ח"כ יואל חסון. מזמין את הציבור לכתוב (צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות") (צילום: דנה קופל,
ח"כ יואל חסון. מזמין את הציבור לכתוב(צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות")

כחלק מההתנגדות להצעה מציע יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון לאזרחים לכתוב נאומים נגד חוק ההמלצות, וחברי הסיעה יקריאו אותם במרתון לתוך הלילה. "גם אתם חושבים שלדודי אמסלם אכפת רק מחוק ההמלצות? נמאס לכם שנתניהו מתעסק רק בהישרדות פוליטית? הערב גם אתם יכולים לומר להם מה אתם חושבים מעל דוכן המליאה. שולחים הודעת וואטסאפ פשוטה אל המספר 054-7709906 והמילים שלכם ישוגרו אל תוך המליאה דרך הח"כים שעל הפודיום".

 

בישיבת סיעת הליכוד בחר נתניהו לא להתייחס לחקירותיו ולחוק ההמלצות. הוא פתח בדברי ברכה ליו"ר הסיעה החדש, ח"כ דודי אמסלם, ובתודה לח"כ דוד ביטן שאותו החליף אמסלם. ביטן התקבל בתשואות רמות. בישיבת הסיעה נכחו פעילי ליכוד רבים וראשי עיר מטעם המפלגה, ובהם ראש העיר ירושלים ניר ברקת.

 

נתניהו סיפר ששוחח עם נשיא גואטמלה שהורה להעביר את השגרירות לירושלים: "אני רוצה לומר לנשיא גואטמלה - אלוהים יברך אותך, ידידי ג'ימי מורלס, ואת מדינותינו. אנחנו מחכים לך כאן בירושלים. אמרתי לכם לאחרונה שיהיו עוד מדינות שיכירו בירושלים ויודיעו על העברת השגרירות אליה. אז הנה השנייה, ואני אומר - יהיו עוד. מחר נעביר את חוק ירושלים. בהמשך גם נעביר בהסכמה את חוק הלאום. חוקים חשובים".

 

ח"כ דודי אמסלם הודה לח"כ דוד ביטן שאותו החליף כאמור בראשות הסיעה: "אני מאוד אוהב אותך, מודה לך בשם כל חברי הליכוד. אתה איש נפלא, אדם מדהים, יש לי צער עמוק בכל מה שקורה עם הסיפור שלך. אני מייחל ומתפלל שכל העננה הזאת תתפזר ואני תמיד אהיה אחריך, לא משנה מה יקרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ
נתניהו ואמסלם, היום בישיבת הסיעה
צילום: יואב דודקביץ
מומלצים