שתף קטע נבחר

השאריות מחג המולד: בריטניה תחגוג מחר את "יום הגירושים"

"אחרי החגים" של הממלכה הוא בעצם 8 בינואר - היום שבו חוזרים לעבוד אחרי חופשת החורף, ובו פונים הכי הרבה, סטטיסטית, לעורכי דין וליועצי זוגיות אחרי תקופה משפחתית אינטנסיבית. גם פרידות ראויות למוות חגיגי, ובבריטניה דאגו למסד ולמתג את זה. שיהיה במזל

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

מה יותר עצוב ופחות חגיגי מחג המולד? ההנגאובר שאחריו. ובלונדון, הייאוש נעשה יותר נוח, אבל הוא גם מגיע מהר מאוד, מהר מדי; הוא אפילו יגיע מחר (יום ב'), 8 בינואר, ליתר דיוק. בבריטניה הכריזו על יום זה כיום הגירושים השנתי, שכן בעידן שבו הכול נארז וממותג, גם פרידות ראויות למוות חגיגי ורועש, ולא לדעיכה סתמית בקול ענות חלושה.

 

8 בינואר הוא "אחרי החגים" של הממלכה – המועד שבו חוזרים אנשי בריטניה לעבודה אחרי חופשה חגים שנמשכת שבועיים. החגים הם זמן טוב לארוחות ערב עם המשפחה, אבל זמן לא פחות טוב לערוך פנקסנות, להתחשבן מי לא הוריד את הזבל ולהטיח האשמות, או סתם סירים אחד על השנייה. אחרי חג המולד החגיגי, או כפי שהוא מכונה, "קופסת השוקולדים המושלמת", מגיע הזמן להודות באמת. כמו שפורסט גאמפ אמר: החיים הם כמו קופסת שוקולדים – אתה לעולם לא יודע מה תקבל. והבריטים, מסתבר, מקבלים חלסטרה.

 

חג המולד בבריטניה דומה מאוד לחג פסח בישראל – יש ערב אחד שאליו מתנקזים שבועות ארוכים של הכנות מתישות, תכנונים מייגעים, רכישת מתנות לא נחוצות והתחשבנות משפחתית כוללת. הבריטים מגיעים לחג המולד גם הלומי אלכוהול – חודש דצמבר הוא חודש המסיבות הגדול, Party Season בשמו הרשמי, או Silly Season בכינויו העממי.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ההנגאובר הוא לא רק פיזי, אלא גם נפשי: בחג המולד נפתחות תיבות פנדורה והבילוי המסיבי והאובססיבי בחיק בני הזוג מוציא החוצה אדים רעילים, כשהפעם לא מדובר באדי האלכוהול. יועצי זוגיות ועורכי דין מספרים שבתחילת ינואר הם מקבלים פניות מאנשים שמספרים כי במהלך החג נפל עליהם אסימון, או עץ אשוח שלם: תובנות מבצבצות החוצה, האשמות נארגות בחגיגיות והחלטות נחתכות. חג המולד הוא יום הכיפורים של הזוגות.

 

ארגון הצדקה "רילייט", שעוסק בייעוץ זוגי ומשפחתי, חשף השבוע כי 8 בינואר הוא היום שבו בריטים רבים פונים לעורכי דין לענייני אישות ומבקשים להתגרש ולסגור את העסק. למעשה, מדובר ביום שיא למתגרשים וגם לזוגות לא נשואים, שמבינים שעדיף להם לשוטט לבד במשעולי "איקאה" במסע חיפוש אחר הסדינים המושלמים.

 

הארגון עוד חשף כי אחרי החגים, יותר מ-40 אלף בני אדם בבריטניה מחפשים באינטרנט עורכי דין לענייני גירושים. כמו כן, חלה עלייה תלולה של 24 אחוזים במספר האנשים שפונים לקו החם של הארגון ושל ארגונים דומים בניסיון לקושש עצות שיצילו את הנישואים או סתם יקברו אותו מיתה מהירה ולא כואבת. המשרד לנתונים סטטיסטיים בבריטניה מוסיף נתונים לא מאוד מעודדים משלו: בשנה האחרונה חלה עלייה של 5 אחוזים במספר המבקשים להתגרש, ביחס לשנה הקודמת. סך הכול, 42 אחוזים מהנישואים בבריטניה מגיעים לסופם המר בפרק זמן של 12 שנה. שנאמר: היה טוב, טוב שהיה – ותשאיר את הסרביס אצלי.

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
  

אז איך חוגגים את יום הגירושים בבריטניה? עם לא מעט מרור, מסתבר. בני זוג פרודים פונים ליועצים בבקשה שיקלו עליהם את הליך הגירושים. יועצי זוגיות ופסיכולוגים רוכבים על הגל ומקוששים פרנסה בעודם מציעים עצות מועילות למתגרשים הטריים. אחד מאתרי האינטרנט הגדיל לעשות כשהציע "מתכונים לאדם אחד", עבור כל אותם האנשים שכבר לא צריכים לבשל לבני או לבנות הזוג. גירושים, מסתבר, הם לא רק עסק כואב, אלא גם עסק כלכלי מניב רווחים. שיהיה במזל.

 

נערת הפוסטר הפלסטינית יורדת מהאוטובוס

נערת הפוסטר החדשה של הארגונים הפרו-פלסטיניים היא הנערה עאהד תמימי. אחרי שנים שחונות במאבקי החרם, תמימי סיפקה לארגונים הבריטיים את התחמושת הנחוצה להם. תמימי, בת 16, היא סיפור טוב עבור תומכי החרם על ישראל: נערה כביכול-תמימה וחפה מפשע, שהעזה לעמוד מול חייל צה"ל ויכלה להם. לא מפתיע שהם מיהרו להפוך אותה לפרזנטורית של המאבק שלהם והעלו את דיוקנה על כרזות, שנתלו בתחנות אוטובוס, במסגרת קמפיין הגרילה למען שחרורה.

 

הכרזות הללו, פרי פעילות של הארגונים London Palestine Action ו-Protest Stancil, התנוססו בשבוע האחרון בבירה הבריטית. הם נשאו מאפיינים עיצוביים של כרזות לשחרור לוחמי חופש גדולים. גם תלייתם, כקמפיין גרילה אוונגרדי, מתאימה לאופי המאבק: התמיכה בפלסטינים באירופה היא כבר מזמן טרנד, עניין אופנתי שנעים להתהדר בו. כמו חלב סויה ופילאטיס.

נערת פוסטר. תמימי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נערת פוסטר. תמימי(צילום: רויטרס)

 

 

 

בכמה כלי תקשורת בריטיים, הנוטים בקו פרו-פלסטיני-מוטה-מובהק, השוו בין תמימי לבין ז'אן דארק, הגיבורה הלאומית של צרפת שנלחמה בפיאודלים הבריטים. היו כאלה שקשרו לראשה את הכתר של נלסון מנדלה. תיכף היו מציעים לשדך אותה לנסיך הארי במקום מייגן מרקל.

 

אבל קמפיין הגרילה נכשל. חברת הפרסום האחראית על תחנות האוטובוס קיבלה תלונות מאזרחים רבים, כינתה את הקמפיין כמעשה ונדליזם והסירה את הכרזות מתחנות האוטובוס. הקמפיין הוסר מהר מדי, בלי שהוא הספיק לעורר את ההמולה המבוקשת. בהיעדר הצלחה ברחוב, התנדבו כלי תקשורת כמו ה"גרדיאן" וה"אינדיפינדנט" לשמור על הגחלת ולהמשיך לעסוק – כמעט באובססיביות – בנושא. תמימי הפכה לגיבורה הפוטוגנית שלהם. משום מה, הם לא הצליחו למצוא גיבורה דומה ברחובות טהרן, שם מפגינים נגד המשטר הדיקטטורי החשוך של האייתולות.

 

עכשיו נותר לראות אם תצליח תמימי לשמר את מקומה כגיבורה אופנתית של הפלסטינית, או שמא היא תיעלם בתהום הנשייה. מזלם של הארגונים הפרו-פלסטיניים שהם לא ייוותרו בלי כלום: יש להם את הזמרת לורד.

 

בקטנה: בהצלחה עם "ינואר היבש" והאוכל הבריא

השבוע הראשון של השנה החדשה מסמל גם אם בואה של הרשימה המאוסה שנקראת בפי כל New Year's Resolutions – ההחלטות לשנה החדשה. כל תושבי לונדון בוראים את עצמם מחדש בשבוע הראשון לשנה, זונחים את ההרגלים הרעים מאחור וממירים אותם בפרסונה שהם היו רוצים שתהיה להם.

 

במכוני הכושר אי אפשר למצוא מכשיר אחד פנוי, מדפי המזון הבריא בסופרמרקטים התרוקנו על ידי אבירי מסדר הרשימות ואתרי ההיכרויות באינטרנט מתפקעים מאנשים שרוצים התחלה חדשה ורומנטית.

 

מילא כל אלה – הנורא מכל הוא חודש ינואר, שנקרא כאן "ינואר היבש", שכן רבים מהבריטים מחליטים לקחת הפסקה משתיית אלכוהול למשך חודש שלם. אלא שאז מגיע אמצע החודש, עם שעות האור המועטות, הקור המדכא והיעדר סיבות לשמוח – והמקומיים מבינים שאלכוהול הוא הדרך היחידה לשרוד את החורף הארוך והמבאס. אין מתנות חינם.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
הייאוש יותר נוח? אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
מומלצים