שתף קטע נבחר

אלשיך: "מסתכל על פנסיית גמלאי המשטרה - ומתבייש"

ועדת הפנים של הכנסת דנה ביישום החלטת ממשלה מלפני 39 שנה, שלפיה יש להצמיד את שכר השוטרים והסוהרים בקבע לשכר בצה"ל. המפכ"ל התרעם: "לעולם לא נשלם מה שמגיע להם". יו"ר הוועדה אמסלם: "האוצר יצר את הבעיה - ויפתור אותה"

 

"אני רואה כמה גמלאים מקבלים וכואב הלב". כך אמר הבוקר (ב') מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, בדיון בוועדת הפנים שהתקיים כדי לבחון אילו החלטות ניתן יהיה לקחת בעקבות החלטת ממשלה מלפני 39 שנה, שקבעה שיש להצמיד את שכר השוטרים והסוהרים המשרתים בקבע לשכר של המשרתים בצה"ל.

 

במהלך השנים ניתנו שני פסקי דין שחייבו את המדינה לשלם, אך עד היום הכסף לא שולם. משרד האוצר אף הגיש ערעור על פסק הדין האחרון. במהלך הדיון הפנתה המשטרה אצבע מאשימה כלפי משרד האוצר.

 

בהחלטת הממשלה בינואר 1979 נקבע כי תוספת לשכרו של רב פקד ומעלה תהיה זהה לקבלת העלאת שכר למשרתים בדרגת רב סרן ומעלה בצה"ל. ההחלטה נועדה להגן על זכויות השוטרים והסוהרים וכן גם על הגמלאים והיא מהווה מעין חלופה למשא ומתן קיבוצי על תנאי השכר משום שאותה החלטה מונעת מהשוטרים להתאגד ולהקים ועד עובדים. 39 שנים חלפו וההחלטה לא יושמה.

דורש פתרון. מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
דורש פתרון. מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני שמח שאף אחד לא אומר שלא מגיע לשוטרים ויודעים שקיים הצורך לשלם. רק צריך למצוא את הדרך", אמר המפכ"ל אלשיך בדיון. "לעולם לא נשלם לשוטרים מה שמגיע להם. סיירים עובדים שלושה סופי שבוע לפחות. אין לזה אח ורע. בכל שאר הארגונים מורידים פעילות בסופ"ש וחגים והשוטרים מגבירים".

 

אלשיך המשיך ואמר: "החלטת הממשלה מונעת להתאגד וככל שאני אומר לשוטר לא להתאגד, אז אני צריך לדאוג לו. נבחרי הציבור צריכים לדאוג לשוטרים. בסופו של דבר צריך לראות שהגמלאים יקבלו עדיפות. מדובר באנשים שנתנו 30 ו-40 שנה למערכת. אני מסתכל על הפנסיה שלהם ואני מתבייש".

 

ב- 24 ביוני 2017 התקבל פסק דין של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בתביעה שהוגשה בשנת 2010, על ידי שוטרים, סוהרים וגמלאי משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר בנושא תשלום "תוספת בשל היעדר ביטחון תעסוקתי", שמשולמת על ידי צה"ל מתחילת שנות ה-2000 לנגדים מדרגת רס"ר ומעלה ולקצינים מדרגת רס"ן ומעלה.

מפנה את האצבע כלפי משרד האוצר. יו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
מפנה את האצבע כלפי משרד האוצר. יו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

בפסק הדין שניתן נקבע כי על הממשלה לקבל החלטה כיצד ומתי להחיל את התוספת במשטרה ובשירות בתי הסוהר באופן רטרואקטיבי, אולם המדינה החליטה לערער על פסק הדין. מאחר והנושא נידון כבר כמעט ארבעה עשורים ובשל פסקי הדין שניתנו, ראש הממשלה מינה את מנכ"ל משרדו, אלי גרונר, לטפל בנושא ולהגיש מסקנות עד 1 בנובמבר 2017. התאריך חלף ודבר לא השתנה.

 

"המציאות הישראלית מוכיחה שוב ושוב כי משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, על כלל משרתיהם, מתמודדים עם אתגרים עצומים, לעתים תוך סיכון חייהם, במסגרת פעילותם בתחום האכיפה והמלחמה בפשיעה והשמירה על הסדר הציבורי ובתחום השמירה על ביטחון הפנים וסיכול פעילות חבלנית עוינת", אמר בדיון ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). "כפי שקבע בית הדין, אין מקום לאי החלתה של התוספת על השוטרים והסוהרים, בדומה לנהוג בצה"ל".

 

משה בכר, נציג משרד האוצר שהשתתף בוועדה, הסביר מדוע המשרד הגיש ערעור על החלטת בית הדין לעבודה: "אנחנו סבורים שמבחינה משפטית הערכאה הנמוכה שגתה ולכן ערערנו". בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם (הליכוד): "האוצר הוא שיצר את הבעיה והוא שיפתור אותה". 

 

אמסלם התייחס בדיון גם לסוגיית החמגשיות, שנחשפה ב-ynet, שלבסוף הוחלט כי השוטרים ימשיכומ לקבל אותן ולא יקבלו כריכים קרים. "עשיתי דיון לפני כחודשיים בנושא של תכנון מול ביצוע חצי-שנתי. צריך להבין למה נותנים לשוטר ולחייל אוכל - יש פה צורך מבצעי. לפי תפיסת עולמי כל עובד צריך לקבל מזון. לאחר מכן היה לי דיון עם מכבי האש ושאלתי את האוצר למה במכבי האש לא מקבלים כמו במשטרה. לכן אני סבור שמשטרת ישראל צריכה לקבל מזון מהפן המבצעי. מאז ישבתי עם האוצר ואני מוביל מהלך שכל עובדי המדינה יקבלו ארוחת צהריים", הסביר אמסלם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
המפכ"ל אלשיך בוועדה, היום
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים