שתף קטע נבחר

נשק כימי וטילים מדויקים: הסיבות האפשריות לתקיפה בסוריה

במתקן הצבאי שלטענת הסורים היה יעד להפצצת מטוסי חיל האוויר - עשוי אסד לפתח סוגים חדשים של חומרי לחימה כימיים. האיראנים יכולים לשפר בו את דיוק הרקטות שנמסרות לחיזבאללה, והוא גם יכול לשמש נקודת מעבר של נשק איכותי נגד מטוסים. דמשק לא תסתכן בתגובה

היישוב ג'ומראיא נמצא קילומטרים ספורים מצפון מזרח לדמשק, אך מה שמייחד אותו הוא הקומפלקס הגדול של תעשייה ומחקר צבאיים ששוכן בצמוד אליו. מדובר במתקן גדול אך שמור היטב, וסביר כי הכניסה אליו מותרת רק לאנשים שנבדקו וקיבלו אישור מיוחד ממנגנוני ביטחון הפנים של סוריה. במתקן הזה, השייך באורח רשמי ל"מרכז למחקרים ופיתוח מדעיים" (סרס), מפתח ממשלו של אסד נשק כימי וטילים מכל הסוגים והמינים. במרכז הזה, לפי פרסומים זרים, גם מיוצרים כמה סוגים של טילים ונשק כימי.

 

אם נחבר לעובדות אלו גם את הדיווחים שהמקום הותקף לפחות שלוש פעמים בשנתיים האחרונות באמצעות חימוש מונחה מדויק - לטענת המשטר בדמשק על ידי ישראל - מתקבלת רשימה של שלוש אפשרויות שבגללן הותקף הלילה מתקן זה פעם נוספת.

תקיפה בסוריה (ארכיון) ()
תקיפה בסוריה (ארכיון)

 

 

אפשרות אחת היא שבמתקן הזה סוריה מפתחת כעת סוגים חדשים של חומרי לחימה כימיים. לשם תזכורת, בשבוע שעבר פורסם בתקשורת בארה"ב מפי בכירים בפנטגון ובמשרד החוץ האמריקני כי סוריה משתמשת בחומרי לחימה כימיים, בעיקר גז כלור, נגד אזרחיה - וכי היא מפתחת סוגים חדשים של גזי לחימה כדי להשתמש בהם נגד ריכוזי המורדים שעדיין נלחמים במשטר בסוריה.

 

מדובר כנראה בחומרי לחימה כימיים מוחלשים שאינם גורמים למוות מיידי אבל מנטרלים את מי שנפגעו בהם ואף גורמים למותם אחרי זמן רב. הכוונה היא לעקוף את האיסור הבינלאומי על שימוש בחומרי לחימה כימיים מוכרים כמו גז חרדל וגז עצבים סארין, שהמשטר הסורי השתמש בהם במלחמת האזרחים בעבר.

 

הקווים האדומים של ישראל 

ארה"ב האשימה את רוסיה בשבוע שעבר באחריות עקיפה לפיתוח ולשימוש בגזי הלחימה האלה בגלל נוכחותה בסוריה והגנתה על המשטר המפתח חומרים אלה. סביר להניח שהמידע האמריקני מדויק ולכן גם סביר להניח שפיתוח חומרי הלחימה הכימיים האלו מתבצע במכון בג'ומראיא. ישראל כמובן אינה מאשרת ואינה מכחישה את הטענות הסוריות, אולם בעבר הציבה כמה קווים אדומים הנוגעים לחזית הצפונית שאת חצייתם היא לא תסבול ולא תרשה. שימוש בחומרי לחימה כימיים הוא אחד מהם, כך שזו יכולה להיות סיבה אחת לתקיפה המיוחסת לישראל.

 

אפשרות אחרת היא שבג'ומראיא אפשרו הסורים לאיראנים לפתוח מפעל לשיפור הדיוק של טילים ורקטות המיועדים לחיזבאללה. בעבר פורסם כבר כי המרכז למחקרים ופיתוח מדעיים בג'ומראיא עוסק בפיתוח טילים בליסטיים, ולכן סביר מאוד שהאתר הזה ינוצל גם על ידי האיראנים לאותה מטרה. מה גם שהוא ממוקם סמוך לגבול עם לבנון ונמצא לא הרחק מהכביש שמחבר בין דמשק לבקעת הלבנון וחוצה את הגבול.

חברי הקבינט המדיני-ביטחוני בגבול הצפון, אתמול (צילום: קובי גדעון / לע"מ) (צילום: קובי גדעון / לע
חברי הקבינט המדיני-ביטחוני בגבול הצפון, אתמול(צילום: קובי גדעון / לע"מ)

בעבר אף פורסם ממקורות זרים שישראל תקפה באזור ג'ומראיא שיירה שהובילה טילים ומשגרים נגד מטוסים מסוריה ללבנון עבור חיזבאללה. ההנחה היא שחיזבאללה מנסה כל העת לקבל מאיראן ומסוריה נשק חדיש נגד מטוסים שיגביל את יכולות הפעולה של חיל האוויר הישראלי בלבנון, בעיקר סוללות טילים ניידות מסוג SA6 ו-SA8. הדבר נעשה כמובן במקביל למאמץ המשותף של איראן וחיזבאללה לשפר את דיוק הטילים והרקטות שארגון הטרור הלבנוני מקבל או שכבר נמצאים ברשותו.

 

אפשרות שלישית היא שהמתקן בג'ומראיא משמש תחנה להעברת נשק איכותי נגד מטוסים או טילים מדויקים מסוריה לחיזבאללה. כרגע אין לדעת מה בדיוק ולמה הותקף בג'ומראיא, אבל יש סבירות גבוהה שזו אחת מהאפשרויות דלעיל.

 

הסורים טוענים כמובן לצורכי תעמולה שהם יירטו כמה מהטילים ששוגרו לעבר המתקן בג'ומראיא, אבל לטענות אלו, כמו פעמים רבות בעבר, אין בסיס. כיום אפשר לשגר חימוש מונחה מדויק אווירי או קרקעי ממרחק גדול מאוד, שאליו הגנת הנ"מ הסורית אינה מגיעה. ואם היו אלה מטוסים ישראליים, כפי שטוענת התקשורת הרשמית בסוריה, סביר שהם פעלו לא מתוך שטחה של סוריה אלא ממרחק רב יותר, אולי אפילו משטחה של מדינת ישראל או לבנון.

 

בעבר הלא רחוק איימה סוריה כי אם ישראל תתקוף בשטחה פעם נוספת, יפגע הצבא הסורי כתגמול בנמל התעופה בן גוריון. עד עכשיו לא מימשה סוריה את איומה. המשטר בדמשק מעדיף פעם אחרי פעם להתלונן במועצת הביטחון, אך אינו יכול להוכיח שישראל היא שתקפה. הטענות האלו נרשמות, אך האו"ם אינו פועל בעקבותיהן, ממש כפי שאינו פועל בעקבות טענותיה החוזרות ונשנות של ממשלת לבנון על חדירת כלי טיס ישראליים למרחב האווירי של לבנון.

 

סביר להניח שגם הפעם לא תנסה סוריה לממש את איומה, ביודעה בבירור שאם תפגע במקום רגיש כמו נמל התעופה בן גוריון, ואפילו אם רק תנסה לפגוע - התגובה הישראלית תהיה קשה ואף עלולה להביא למלחמה. ראש הממשלה אף הגיב במפורש לאיום הסורי ואמר שישראל תגיב בעוצמה אם סוריה תנסה לפגוע בשטחנו. הפעם האחרונה שבה שיגרה ישראל מסר ברוח זו לסוריה הייתה אתמול בעת שהקבינט המדיני-ביטחוני ביקר בגבול סוריה ושמע סקירות מהרמטכ"ל וקצינים בכירים בצה"ל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים