שתף קטע נבחר

ניהלו ארגון פשע מספרד וגנבו מאות מיליוני שקלים

כתב אישום בפרשת החשבוניות הפיקטיביות: תשעה הואשמו בחברות בארגון שהוציא חשבוניות פיקטיביות ב-850 מיליון שקל והלבין הון ברבע מיליארד שקלים. המדינה ביקשה להסגיר מספרד את ראש הארגון יניב בן דוד ושני אחיו

 

 

ארגון פשע נוהל מספרד - וגנב מהמדינה מאות מיליוני שקלים: כתב אישום הוגש הבוקר (יום ב') לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד תשעה מעורבים ועשר חברות בפרשת החשבוניות הפיקטיביות. על פי כתבי האישום, בראש הארגון עומדים האחים יניב, תום והראל בן דוד, שפעלו בספרד, והמדינה תבקש להסגירם. השלושה יועמדו לדין במסגרת כתב אישום נפרד לאחר שיוסגרו לישראל.

 

לפי כתב האישום, הנאשמים התאגדו החל בחודש ינואר 2015 במסגרת ארגון פשיעה, שפעל במבנה היררכי ברור; יניב בן דוד שימש כראש הארגון והתווה את מדיניותו הפלילית, כיוון את הפעילים והחברים בו לביצוע עבירות, הורה על חלוקת הרווחים בין חברי הארגון ועוד. יחד עם אחיו, תום בן דוד והראל בן דוד, מנהלים בארגון, גייס יניב בן דוד מנהלים ופעילים בארגון, והשלושה שילמו את שכרם וכיוונו את פעולותיהם כדי לקדם את פעילותו הפלילית של הארגון.

 

יניב בן דוד. עמד בראש הארגון (צילום: שאול גולן  ) (צילום: שאול גולן  )
יניב בן דוד. עמד בראש הארגון(צילום: שאול גולן )

 

הנאשמים בפרשה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הנאשמים בפרשה(צילום: מוטי קמחי)

 

משרדי להב 433 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
משרדי להב 433(צילום: עידו ארז)

באמצעות חברות ההפצה הפעיל הארגון מערך של הפצת חשבוניות מס כוזבות בסך של מאות מיליוני שקלים לעוסקים וחברות שונות, ששימשו כלקוחות הארגון. כדי להפחית את תשלום מס הכנסה ולקבל במרמה בחזרה מהמדינה את מס ערך מוסף ששולם על ידי חברות ההפצה של הארגון, השתמש הארגון במערך חברות קש שסיפקו חשבוניות מס כוזבות לחברות ההפצה. כך קיבל הארגון את כל מאות מיליוני השקלים ששילם כמע"מ בחזרה לידיו. בנוסף, השתמש הארגון בצ'יינג'ים לצורך הלבנת הון. היקף החשבוניות הפיקטיביות שהוציא הארגון עמד על יותר מ-850 מיליון שקלים, והיקף עבירות הלבנת ההון שביצעו הנאשמים עומד על כרבע מיליארד שקלים.

 

שלושת האחים בן דוד עזבו את הארץ וניהלו את הארגון מספרד, משם הנחו את המנהלים והפעילים, ואלה מילאו אחר הוראותיהם בארץ. חלק מהנאשמים שימשו מנהלים בארגון וחלק שימשו כסוכני הארגון וגייסו לקוחות באופן עצמאי, בתמורה לחלק מרווחי הארגון, כפי שקבע יניב בן דוד. נאשמים אחרים ביצעו שליחויות עבור הארגון, נרשמו כבעליהן של חברות הקש של הארגון והציגו את עצמם כבעלי החברות כדי לשמש חיץ בין רשויות אכיפת החוק לבין ראשי הארגון והדרג הניהולי שלו. הנאשמת גילה בן דוד, בת זוגו של יניב, ניהלה במסגרת חברותה בארגון את כספי הארגון וחילקה אותם לפעילים, על פי הנחיותיו של יניב.

 

שיתוף פעולה עם המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה הביא למעצרם של האחים בן דוד בספרד לצורך הסגרתם לארץ בגין העבירות המתוארות בכתב האישום.

 

מפרקליטות מיסוי וכלכלה, שהגישה את כתב האישום לבית המשפט המחוזי בתל אביב, נמסר כי "הנאשמים פעלו יחד תחת ארגון פשיעה כלכלית, אשר נשלט מספרד על ידי ראשי הארגון. במסגרת זו הקימו מערך משומן ומוסדר להפצת חשבוניות מס פיקטיביות בסכומי עתק, שכל מטרתו להונות את קופת המדינה במאות מיליוני שקלים".

עו"ד ניר דוד, עו"ד עופר אלמוג ועו"ד שחר חצרוני (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
עו"ד ניר דוד, עו"ד עופר אלמוג ועו"ד שחר חצרוני(צילום: מוטי קמחי)

התיק מטופל בידי עורכי הדין שרון ינוביץ, ליאת מנור ואוראל בן-מוחה מפרקליטות מיסוי וכלכלה. החקירה נוהלה בידי משטרת ישראל, חקירות מכס מע"מ ת"א ויחידת יהלום ברשות המיסים, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובשיתוף פעולה של המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. 

 

החקירה החלה בעקבות פיקוח על גורמים שעוסקים בפשיעה כלכלית, והמשטרה הצליחה לגייס כעד מדינה את אחד הבכירים בארגון הפשיעה, שאחריו עקבו במשך תקופה ארוכה. על פי הערכה, הנזק שנגרם למדינה מהעלמת המע"מ של פעילותם נאמד בכ-280 מיליון שקל. במהלך החקירה היה מבצע נרחב לאכיפה כלכלית, ונתפס בו לצורך חילוט רכוש השייך למעורבים בסכום של מעל 30 מיליון שקל. לפני כחודש נעצרו 29 אנשים בחשד למעורבות בארגון.

 

עורך דין ניר דוד שמייצג את הנאשמת גילה דוד מסר בתגובה כי "לגילה בן דוד אין כל נגיעה לכתב האישום המנופח והמופרך שהוגש. כמו תמיד, חבל שהצדק ייראה רק בעוד זמן רב לאחר שכולם ישכחו כבר את קולות הרעש ביום שבו הוגש". את שאר הנאשמים מייצגים בין היתר גם עורכי הדין שחר חצרוני, עופר אלמוג, אייל אוחיון בני נהרי ומנחם רובינשטיין.

 

את הנאשם רפאל קסטוריאנו מייצגים עורכי הדין שחר חצרוני ושי פנדו ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני. הם מסרו בתגובה: "לא ברורה החלטת הפרקליטות לייחס למרשנו ביצוע עבירות במסגרת ארגון פשיעה, כאשר כתב האישום עצמו מייחס לו לכאורה ביצוע עבירות באופן עצמאי. אנחנו בטוחים כי שעה שכל חומר החקירה יובא בפני בית המשפט הוא יורה על שחרורו של מרשנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
ראש הארגון יניב בן דוד
צילום: שאול גולן
מומלצים