שתף קטע נבחר

96 אחוז מהנהגים: תקועים יותר ויותר בפקקים

לפי סקר ynet ושל עמותת אור ירוק, 7 מכל 10 נהגים טוענים כי המדינה לא עושה מספיק כדי לפתור את בעיית הפקקים. היכן העומסים הגדולים ביותר ומהו הציון למשרד התחבורה?

 

 

  

זה רק הולך ומחמיר: סקר שהוזמן על ידי עמותת אור ירוק ו-ynet על העומסים בכביש, הפקקים ורמת התחבורה הציבורית - מעלה מציאות עגומה. 96% מהנשאלים העידו כי הם חווים עומסים שמתגברים והולכים בכבישי בארץ בשנים האחרונות. רוב הנשאלים אומרים כי משרד התחבורה לא משקיע מספיק כדי לפתור את מצוקת הפקקים ונתנו ציון נמוך לתפקודו של שר התחבורה. הסקר בוצע באמצעות מכון "מאגר מוחות" וכלל 600 נשאלים, יהודים וערבים, מכל הארץ.

 

רק 22% מהנשאלים העידו שהם כלל לא נמצאים בפקקים במהלך היום, לעומתם 18 אחוז מהנשאלים "מבלים" בפקקים בין שעה לשעתיים מדי יום, שלושה אחוזים מהנשאלים עומדים בפקק מעל שעתיים ומרבית הנשאלים (57%) עומדים בפקקים עד שעה בכל יום. באזור השרון אחוז הנהגים שנמצאים מעל שעה ביום בפקקים הוא הגבוה ביותר (37%) ואחר כך בירושלים (25%).


 


65% מהנשאלים העידו כי היו משתמשים בתחבורה ציבורית במקום ברכב פרטי, אם זו הייתה זמינה ונוחה. בתשובה זו יש הבדלים משמעותיים בין המשיבים: 73% מהרווקים היו נוסעים בתחבורה ציבורית, 63% מהנשואים ורק 36% מהגרושים.

 

הציון הממוצע שהנשאלים נתנו לתחבורה הציבורית בישראל לעומת זו באירופה הוא 3.9. רק אחוז אחד מהנשאלים נתן לתחבורה הציבורית בארץ את הציון 10 ואחוז נוסף את הציון 9. בהתאמה, גם הציון שניתן למשרדי הממשלה נמוך. לשאלה "האם לדעתך משרד התחבורה משקיע מספיק משאבים בפתרון בעית הפקקים?", 73% מהנשאלים ענו בשלילה, 16% הגיבו בחיוב ו-11% ענו "לא יודע". גם הציון שהנשאלים נתנו לתפקודו של שר התחבורה ישראל כץ בנושא נותר נמוך - 4.1.

 

הנשאלים דירגו בין 1 ל-10 עד כמה תושפע החלטתם בבחירת מקום העבודה בעקבות הפקקים. הציון הממוצע שניתן הוא 6.7, כלומר - ההחלטה לבחור מקום עבודה תושפע במידה רבה מהפקקים.

 

לישראלים יש פתרונות רבים למצוקת העומסים בכביש, אך הפתרון הפופולרי ביותר בסקר הוא חיזוק התחבורה הציבורית. 42% מהנשאלים סבורים שזו הדרך להקל על העומסים בכביש ו-25% נוספים תומכים בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית, כך שסך כל הפתרונות הקשורים בתחבורה ציבורית זכו לתמיכה של 67%.

 

18% מהנשאלים בסקר תומכים בתמריצים כלכליים למי שלא נוסעים בשעות העומס, פתרון שכבר נמצא בניסוי של משרדי האוצר והתחבורה. שבעה אחוזים תומכים בפתרון של סגירת מרכזי הערים לשימוש ברכב פרטי, ארבעה אחוזים סבורים שהטלת אגרת גודש תסייע להקל על הפקקים וארבעה אחוזים לא יודעים מהו הפתרון לבעיית הפקקים.

 




 

פקק בשדרות רוקח בחודש דצמבר האחרון (צילום: ליהי קרופניק) (צילום: ליהי קרופניק)
פקק בשדרות רוקח בחודש דצמבר האחרון(צילום: ליהי קרופניק)

 (צילום: ליהי קרופניק) (צילום: ליהי קרופניק)
(צילום: ליהי קרופניק)

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, התייחס לבעיית הפקקים שהולכת ומחריפה: "במשך שנים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים התמקד בבניית תשתיות והזניח את שיפור התחבורה הציבורית, והתוצאה במקומות רבים נראית כמו בעולם השלישי. הציבור מביע את חוסר שביעות הרצון שלו דרך הרגליים, רבים מעדיפים לבזבז שעות בפקק ולא להשתמש בתחבורה הציבורית כי היא לא נוחה ולא זמינה.

 

"את המצב הזה חייבים לשנות על ידי תוספת של נתיבי תחבורה יעודים לאוטובוסים, שיפור הנגישות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים והפיכת התחבורה הציבורית למוצר שנעים ונוח להשתמש בו, לכל חלקי האוכלוסייה", הוסיף קיטה. "מדובר בהשקעה כדאית שתחזיר את עצמה - שיפור הסעת ההמונים יפחית את זיהום האוויר, את עומסי התנועה, יקטין את תאונות הדרכים ויחסוך למשק הישראלי כסף רב".

 

שר התחבורה ישראל כץ הגיב בעבר באולפן ynet לבעיית הפקקים: "יש כל מיני גופים שממומנים ועושים קמפיינים בשילוב פוליטיקה בעסקים. יש גופים עסקיים שהרפורמות שאני עושה מפריעות להם כי אני לוקח כוח או כסף מגופים ומעביר לציבור, אז הם עושים קמפיינים. אני לא מתרגש מקמפיינים. הציבור מבין את המהפכה שמתבצעת כאן, כל ביקורת היא לגיטימית אבל צריך לראות את התוצאות. מי שמתח ביקורת על הכביש לירושלים יכול היום להגיד מילה? גם הקטע החדש וגם הישן שבו הרחבנו את השוליים. את אלה שאומרים לי 'למה אתה עושה כבישים ומביא פקקים'? אני שואל - על איזה כביש הייתם מוותרים? על איזה כביש אנשים שגרים בגליל, בנגב, במרכז, היו מוותרים?".

 

שר התחבורה כץ התייחס גם לשינויים שיהיה בקרוב: "בכל שלב אמרתי שבכל שנה שחולפת יהיו עוד נתיבים, מכינים אותם עכשיו ובטווח שבין שנה לשנתיים יהיה שיפור גדול מאוד ותוכלו להגיע במהירות, גם באוטובוס, ממקום למקום עם אותו רב-קו. עשינו את מהפכת מוניות השירות, שגם בהן אפשר יהיה להשתמש ברב-קו. זה אושר בוועדת הכלכלה ויאושר בכנסת בקרוב. זו מהפכה שכוללת אלפי מוניות שירות שבמשך כל ימות השבוע אפשר יהיה לנסוע בהן, באמצע השבוע הן יהיו חלק מהרב-קו כחלק מהתחבורה הציבורית".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
אילוסטרציה
צילום: עידו ארז
מומלצים