שתף קטע נבחר

תיעוד: אלוף הפיקוד התחייב, אך בית המחבל מחלמיש נהרס חלקית בלבד

בסרטון שהגיע לידי ynet וצולם ימים לאחר טבח בני משפחת סלומון, נראה אלוף פיקוד מרכז רוני נומה אומר לתושבי היישוב: "מתחייב שבתי המחבלים ייהרסו". במשפחה נדהמו לגלות כי בפועל רק קומה אחת במבנה הוחרבה. צה"ל: "ההריסה תחומה לחלק שבו הייתה למחבל זיקת מגורים"

 

למרות שמשפטו של עומר אל-עבד, המחבל שרצח שלושה מבני משפחת סלומון בחלמיש, הסתיים החודש עם שליחתו לארבעה מאסרי עולם, בני המשפחה ששרדו את הטבח המזעזע ממשיכים במאבק להריסת ביתו. כעת מצטרפים למאבק גם תושבי חלמיש, שחושפים כי אלוף פיקוד מרכז, רוני נומה, הבטיח להם ימים בודדים לאחר הפיגוע שהבית ייהרס באופן כליל.

 

בסרטון שהגיע לידי ynet נראה נומה מדבר עם התושבים ואומר לעברם באופן ברור: "למרות שאני לא תושב חלמיש, אני מקווה שאתם לא חושבים שזה עובר ליידי. אני מתחייב שהבתים של המחבלים ייהרסו".

 

המחבל מחלמיש, עומר אל-עבד, במעמד הקראת גזר דינו  (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
המחבל מחלמיש, עומר אל-עבד, במעמד הקראת גזר דינו (צילום: אוהד צויגנברג)

אלוף נומה הוסיף: "נכון, יש לנו תהליך במדינה שלנו על איך מחליטים על הריסת בית של מחבל. האם אני רוצה שזה יהיה מהר יותר? חד משמעית כן. האם אני חושב שאפשר לצמצם את הזמן שזה לוקח מהפיגוע ועד הריסת הבית? אני חושב שכן. האם אנחנו מתאמצים לצמצם את זה? כן".

 

לאחר דבריו התפתח דיון סוער וטעון בין האלוף לתושבים, שדרשו כי הדבר יבוצע באופן מיידי. ואכן, פחות מחודש לאחר הפיגוע הוחלט על הריסת הקומה הראשונה שבה לפי הנטען התגורר המחבל. אלא שבבית יש קומה שנייה, שם התגוררו בני משפחתו של המחבל.

 

המפגש בין אלוף פיקוד מרכז רוני נומה לתושבי חלמיש ()
המפגש בין אלוף פיקוד מרכז רוני נומה לתושבי חלמיש

לאחר שהתברר לבני המשפחה כי רק הקומה הראשונה נהרסה, הם פנו לאלוף הפיקוד בדרישה להריסת כל המבנה. לאחר מכן הגישו באמצעות עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו" עתירה לבג"ץ. בדיון שהתקיים לפני כמה שבועות ביקש בג"ץ את חוות דעתה של המדינה בעניין, וממנה נחשף כי גם בני משפחתו של המחבל עומר אל-עבד מהכפר כובר פנו ליועמ"ש איו"ש בבקשה לפנות את ההריסות מהקומה הראשונה - ולשפץ את הקומה השנייה.

 

"באשר לקומה השנייה, החליט המשיב (אלוף נומה) להסתפק בהריסת הקומה הראשונה בלבד, ומשכך אין כל מניעה משפטית להשלים את בנייתה של קומה זו ולעשות בה שימוש", נכתב בתשובת המדינה. לתשובה צורף תצהיר שעליו חתום אלוף הפיקוד, שמסכים עם העמדה.

 

הריסת הקומה הראשונה בבית המחבל בחודש אוגוסט (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
הריסת הקומה הראשונה בבית המחבל בחודש אוגוסט(צילום: דובר צה"ל)
 

 

בני משפחת סלומון, שנדהמו נוכח תשובת המדינה, הגיבו בזעם. "אני המום מהנכונות של המדינה לסרס את העונש של הרס הבית ולפגוע בצורה קשה באמצעי הרתעה חשוב. ציפיתי שנציג המדינה יהיה שותף למאמץ למנוע את הרצח הבא ושיפעל להגברת ההרתעה. התבדתי", אמר דן לנדא, אביה של מיכל סלומון, אלמנתו של אלעד ז"ל.

 

חשוב להדגיש כי בצה"ל רואים חשיבות עליונה במהירות ביצוע הריסת בית המחבל מרגע ביצוע הפיגוע. משום כך ישנה מגמה שלא להיכנס לדיונים משפטיים ארוכים עם בג"ץ, לבקש להרוס את החלקים בבית שלהם זיקה ישירה למחבל ולהימנע מלבקש הריסת קומות נוספות.

 

 

עם זאת, במקרה הנוכחי מדובר בטבח חריג ויוצא דופן בחומרתו, שבו נרצחו שלושה בני משפחה אחת בפיגוע חדירה שהדהד בכל הארץ. בנוסף, באוגוסט 2017 הורשעו חמישה מבני משפחתו של המחבל, בהם אימו אבתיסאם אל-ג'ליל, אביו עבד אל-ג'ליל, שניים מאחיו ודודו לאחר שנקבע כי "ידעו על כוונתו לבצע את הפיגוע ולא פעלו לעדכן את רשויות הביטחון כנדרש על מנת למנוע זאת".

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בחודש אוגוסט 2017 צה"ל הרס את הקומה שבה התגורר המחבל שביצע את הפיגוע ביישוב חלמיש. בהתאם לפסיקת בג"ץ, הריסת בתי המחבלים צריכה להיות תחומה לחלק שבו הייתה למחבל זיקת מגורים ועל כן לא נהרסו יתר חלקי המבנה. בני משפחתו של המחבל, שידעו על כוונתו לבצע את הפיגוע ולא מנעו זאת, נעצרו נשפטו ונשלחו לעונשי מאסר בשל כך. על אחיו של המחבל נגזרו שמונה חודשי מאסר בפועל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
המחבל, עומר אל-עבד
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים