שתף קטע נבחר

גביית הארנונה הוקפאה: כנסיית הקבר בירושלים תיפתח מחר

ראשי הכנסיות הודיעו על פתיחתה מחדש של כנסיית הקבר בעקבות הקמת הצוות המקצועי שידון בסוגיית הארנונה. החקיקה בנושא תיעצר עד לקבלת החלטה. רה"מ: "ישראל היא ביתה של קהילה נוצרית משגשגת"

 

 

 

שלושה ימים אחרי סגירתה של כנסיית הקבר בירושלים במחאה על גביית ארנונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש העיר ניר ברקת סיכמו היום (ג') להקים צוות מקצועי לגיבוש פתרון לגבייה על שטחים שבבעלות הכנסיות אך אינם בתי תפילה. בעקבות כך הודיעו ראשי הכנסיות הודיעו כי כנסיית הקבר תיפתח מחדש החל ממחר. מוקדם יותר היום הפגינו מאות מאמינים נוצרים מחוץ לכנסייה, הנחשבת לאחת החשובות בעולם ומשמשת כמוקד עלייה לרגל של מיליוני מאמינים.

 

הצוות שיוקם ינהל משא ומתן עם נציגי הכנסיות במטרה להסדיר את התשלומים, ותהליכי הגבייה העירוניים שננקטו בשבועות האחרונים ייעצרו עד לקבלת החלטה. את הצוות יוביל השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי יחד עם נציגי משרדי האוצר, החוץ, הפנים ואנשי העירייה.


ראשי הכנסייה: "ניסיון להחליש את הנוכחות הנוצרית בירושלים" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ראשי הכנסייה: "ניסיון להחליש את הנוכחות הנוצרית בירושלים"(צילום: רויטרס)

כנסיית הקבר בירושלים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כנסיית הקבר בירושלים(צילום: AFP)

 

ראשי הכנסיות מסרו הערב: "אנו, ראשי הכנסיות המופקדות על כנסיית הקבר והסטטוס קוו המסדיר את האתרים הקדושים הנוצריים השונים בירושלים - הפטריארכיה היוונית האורתודוקסית, משמרת ארץ הקודש (קסטודיה טרה סנטה) והפטריארכיה הארמנית – מקבלים בתודה את ההצהרה שפורסמה קודם לכן היום על ידי ראש הממשלה נתניהו ומודים לכל מי שעבד ללא לאות כדי לשמר את הנוכחות הנוצרית בירושלים ולהגן על הסטטוס קוו".

 

"לאחר ההתערבות הקונסטרוקטיבית של ראש הממשלה, הכנסיות מצפות לעבוד עם השר הנגבי, ועם כל אלה שאוהבים את ירושלים כדי להבטיח שהעיר הקדושה שלנו, היכן שנוכחותנו הנוצרית ממשיכה לעמוד בפני אתגרים, תישאר מקום שבו שלוש הדתות המונותיאיסטיות תוכלנה לחיות ולשגשג יחד".

 

הסכסוך החל בעקבות מאבק בין משרד האוצר לעיריית ירושלים על תקציבים, שבגינו הודיעה העירייה על גביית ארנונה בסך של יותר מ-650 מיליון שקל מ-887 נכסים ברחבי העיר השייכים לכנסיות ולמוסדות האו"ם. הפטור מארנונה לכנסיות ניתן במסגרת הסכם עם המדינה, אך לטענת העירייה המדינה אינה מפצה אותה על הסכומים שהיא מפסידה כתוצאה מאי-גביית הארנונה.

 

נתניהו: "מקבלים בברכה חברים נוצרים מכל העולם"

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בעקבות בקשתם של ראשי הכנסיות להשתתף במשא ומתן למכירת הקרקעות בעיר תושהה כל חקיקה בנושא.

 

בלשכה ציינו כי "ישראל גאה להיות המדינה היחידה במזרח התיכון שבה יש חופש דת ופולחן מלא לנוצרים ולמאמיני כל הדתות. ישראל היא ביתה של קהילה נוצרית משגשגת ומקבלת בברכה חברים נוצרים מכל העולם".

 

ח"כ רחל עזריה (כולנו) שהגישה הצעת חוק להלאמת קרקעות שהכנסייה מכרה בעבר אמרה כי "הצעת החוק נועדה לסייע לאלפי תושבי העיר שגרים על אדמות שהכנסייה מכרה. בשנים האחרונות יזמים שקנו מהכנסייה קרקעות בזול עוברים דלת דלת ודורשים בין 500-200 מיליון שקל על הזכות לגור במקום".

 

עזריה על ברקת: "פוגע בעשרות תושבים" (צילום: אלכס קולומויסקי, AP) (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
עזריה על ברקת: "פוגע בעשרות תושבים"(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)

עזריה, לשעבר חברת מועצת העיר ירושלים, הדגישה כי אין לה כוונה לפגוע בכנסייה משום שהחוק לא נוגע לשטחים שבבעלותה, אלא לשטחים שנמכרו. "ניר ברקת פגע בעשרות תושבים כשהחליט דווקא עכשיו לגבות ארנונה ולעקל חשבונות לכנסיות".

 

ראשי הכנסייה תקפו שלשום בחריפות את העירייה ואמרו כי "פעולות אלה מפרות הסכמים קיימים ומחויבויות בינלאומיות המבטיחים את זכויות הכנסיות, במה שנראה כניסיון להחליש את הנוכחות הנוצרית בירושלים.

הדבר מזכיר לכולנו חוקים בעלי אופי דומה שנחקקו נגד יהודים בתקופות אפלות באירופה. ההתקפה השיטתית וחסרת התקדים פוגעת קשות בזכויות היסוד הבסיסיות ביותר, תוך רמיסת המרקם העדין של היחסים בין הקהילה הנוצרית לשלטונות בעשרות השנים האחרונות".

 

שר התיירות יריב לוין ביקר את התנהלות הכנסייה במשבר. בריאיון לאולפן ynet אמר לוין כי "את המשבר הזה צריך לפתור בהידברות. אני לגמרי לא מקבל את הצעד שעשתה הכנסייה, של סגירה חד-צדדית של המקום. חוץ מאשר לפגוע במאמינים הנוצרים שפוקדים את הכנסייה, הדבר הזה לא מועיל לאף אחד. בוודאי שאני לא חושב שנכון לנהל הליך כזה תחת לחץ מהסוג הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הפטריארך היווני
צילום: רויטרס
מומלצים