שתף קטע נבחר

ליצמן: "אין זכות קיום לממשלה בלי חוק גיוס", פולקמן: "לא מעבירים תקציב בסחטנות"

סגן שר הבריאות מיהדות התורה הבהיר בריאיון לאולפן ynet כי לא ייסוג מדרישתו לאשר את חוק הפטור מגיוס לפני אישור תקציב המדינה: "נתניהו הבין ממני חד-משמעתית שלא נזוז מזה. או שנצביע נגד התקציב - או בחירות". ח"כ פולקמן מכולנו השיב: "לא מאיימים על שר האוצר וגם לא על רה"מ". ח"כ אוחנה מהליכוד חושב קדימה: "יש תרחיש לממשלה בלי חרדים?"

 

 

סגן שר הבריאות לא מתקפל: בריאיון לאולפן ynet מבהיר הבוקר (א') סגן השר יעקב ליצמן כי בלי חוק הגיוס, יהדות התורה לא תהיה חלק מהקואליציה. "אם אין חוק גיוס אז אין זכות קיום לממשלה", אמר ליצמן.

 

החוק שמבקשים חברי יהדות התורה לאשר בהליך בזק מחדד לראשונה כי המדינה מכירה בלימוד התורה ואף כי לימוד התורה מוגדר כחובה, ומבחינת מעמדם של הלומדים הדבר שווה ערך לגיוס לצה"ל. החוק אמור לתת פתרון להחלטת בג"ץ, שלפיה יש לשנות את המתווה הקיים כיום ולחוקק חוק גיוס שוויוני.

 

אלא שבמפלגות החרדיות לא מוכנים לשמוע דבר ודורשים לחוקק את חוק הפטור מגיוס עוד לפני אישור תקציב המדינה, שאמור להיות מובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בעוד פחות משבועיים. "ביום רביעי בלילה שאל אותנו ראש הממשלה נתניהו אם אנחנו רוצים בחירות. כולם אמרו 'לא' וגם הוא אמר. אבל הוא הבין ממני חד משמעית שלא תהיה שום תזוזה כי יש לי פסק דין ממועצת גדולי התורה", אמר ליצמן. "הוא שמע את זה ממני. זה לא שקיבל את זה בהפתעה. אני לא רואה אסון בדחיית התקציב. אם לא יסכימו לדחות את התקציב, אז אחד משניים: או שנצביע נגד התקציב, או שיהיו בחירות".

סגן השר ליצמן וח"כ פולקמן (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
סגן השר ליצמן וח"כ פולקמן(צילום: אלכס קולומויסקי)

יו"ר סיעת כולנו בכנסת, ח"כ רועי פולקמן, הגיב לדברי ליצמן באולפן ynet. "ראש הממשלה צריך להיות גם נחרץ. קודם כל תקציב ואחר כך נשב ונדבר על חוק הגיוס. גם המפלגות החרדיות יבינו שצריך לעבוד בשותפות ולא באיומים. לא מאיימים על שר האוצר ונראה לי שגם לא על ראש הממשלה", הבהיר פולקמן.

 

פולקמן הסביר עוד: "הייתה הצבעה בממשלה והייתה התחייבות בישיבת ראשי מפלגות על סיכום העברת תקציב המדינה. זה לא תקציב סקטוריאלי. הוא טוב לחרדים ולחילונים. תל אביבים וירושלמים. הוא טוב לכולם. עובדים על התקציב הזה כבר חודשים. אני מכבד דרישות של מפלגות אחרות, אבל לא מעבירים תקציב עם סחטנות".

 

על הטענה כי מפלגת כולנו כבר התחילה בקמפיין בחירות עם שלטי חוצות השיב פולקמן: "זו אמירה מנותקת מהמציאות. אמר שר האוצר בצורה ברורה – אין הצדקה להישארות בממשלה אם קואליציה לא מסוגלת להעביר את הדבר הבסיסי שקואליציה צריכה. אני לא יו"ר מפלגת כולנו. אנחנו דורשים שהתקציב יעבור כפי שסוכם עד סוף מושב החורף. כל עם ישראל רואה שאחרת אין קואליציה.

 

ליצמן השיב לפולקמן: "ננסה דרכם משא ומתן כי זה רק על תאריך בחירות. הקואליציה אפילו לא יודעת על מה היא מתעקשת. אנחנו מציעים הצעת חוק ואומרים לא. לא יכול להיות שכולם יודעים שחוק הגיוס הוא ציפור נפשנו ושלא נקבל את הגיבוי של הקואליציה".

 

אבל למה אתם קושרים את החוק הזה שלכם של הגיוס לתקציב המדינה, שאתם הצבעתם בעדו בממשלה?

הגיוס, התאריך, הדד-ליין, חייב להיות לפני ספטמבר, ככה בג"ץ החליט. התקציב לא צריך להיות לפני דצמבר, ארבעה חודשים אחר כך. אז מה בוער? ידחו קצת את התקציב לעוד חודשיים, ובינתיים יגמרו את הנושא של הגיוס. לנו, אחרי שיש החלטה של מועצת גדולי התורה, אין לי שום אפשרות לנהל על זה מו"מ ולחזור".

 

אבל נדמה שאתם הולכים עם הראש בקיר כי שר האוצר אומר: אם התקציב לא עובר תוך שבועיים הממשלה הזאת מפורקת ואתם נשארים בעצם בלי שום דבר.

"למה לא אמרת את זה על שר האוצר שהולך עם הראש בקיר, כי ליצמן אומר שלא יהיה".

 

מה אומרים בליכוד ובישראל ביתנו?

במפלגת השלטון הליכוד מביעים ביממה אחרונה אמירות שלפיהן אין בקרבה חשש מבחירות. ח"כ אמיר אוחנה, איש הליכוד, אמר במשדר בהתייחסו למשבר כי "מאוד ייתכן שהפעם זה (משבר הגיוס) הוא הטריגר לבחירות. אני מזכיר שלאורך כל הקדנציה היו לנו בעיות כמו תאגיד את השידור הציבורי, חוק המרכולים וחוק ההגדרה, אז מאוד ייתכן שזה הטריגר שיביא לבחירות, אם כי כבר עמדנו במצבים האלה לאורך הקדנציה".

 

אוחנה מתח ביקורת על התנהלות החרדים, אך הודה כי גם לאחר הבחירות הבאות תצטרך מפלגתו לפנות אליהם לצורך הקמת קואליציה חדשה. "החרדים, ובפרט ליצמן, התרגלו לעשות דברים לא רק בבריכה אלא ממש מהמקפצה ואת הדבר הזה צריך לעצור. צריך לשרטט את הקו האדום איפשהו. האם יש איזה תרחיש אפשרי שמישהו אחר מרכיב ממשלה בלי החרדים?".

 

 

-אולי הפעם תדרוש מראש הממשלה שהקואליציה הבאה לא תהיה עם חרדים.

"ממש לא. האם זה רצוני? כן. אבל האם זו דרישה שמישהו יכול לתת לך? כל תוקפינו מהאופוזיציה, אני מעלה להם שאלה אחת, ואני מציע שגם אתם תשאלו אותם. האם אבי גבאי או יאיר לפיד מתחייבים שלא להקים ממשלה עם החרדים? בוא נשמע מישהו מהם אומר כן, כי כולם מתפתלים ומתחמקים. הייתי רוצה שלא, אבל אם זה מה שנדרש בשביל להוביל את המדינה אז אנחנו נבלע את הצפרדע הזאת".

 

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הבטיח במשדר שמפלגתו תתנגד לחוק הגיוס. ”העמדה שלנו הייתה ברורה, לאורך כל הדרך אמרנו שהצעת החוק הפרטית בנושא של ח"כ יואב בן צור (ש"ס) לא יכולה לעבור ואנחנו נצביע נגדה. אם יידרש גם השרה סופה לנדבר תצביע נגדה, אין שום סיבה שהחוק הזה יעבור".

 

פורר אמר עוד: "השר ליברמן הקים ועדה בתוך משרד הביטחון שאמורה לשקול את כל הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל ובהתאם לכך לגבש הצעת חוק שאמורה לפתור את התעלומה הזאת. זאת סחטנות קטנה. אנחנו חושבים שהממשלה הזאת יכולה להוציא את ימיה ולהתגבר על כל המשוכות. אם סגן השר ליצמן מעוניין להוביל לבחירות - בבקשה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
פולקמן וליצמן
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים