שתף קטע נבחר

רוסיה על תגובת ישראל להרעלת המרגל: "עמדה נבונה של מערב ירושלים"

לאחר שישראל לא מיהרה לפרסם הודעת גינוי להרעלת המרגל ובתו, ואף לא הזכירה בה את רוסיה, השגרירות בישראל פרסמה הודעה חריגה בניסוחה, שבה שיבחה את עמדת "מערב ירושלים" בפרשה

 

שגרירות רוסיה בישראל פרסמה בסוף השבוע הודעה רשמית ויוצאת דופן, שבה שיבחה את ממשלת ישראל ואותה כינתה "מערב ירושלים" - רמז להכרה הרוסית בריבונות ישראל במערב הבירה - על "ההודעה הנבונה" שלה ביחס להרעלת הסוכן הרוסי ובתו בלונדון. בהודעה שפרסם ביום חמישי דובר משרד החוץ בירושלים עמנואל נחשון, נכתב: "ישראל רואה בחומרה את האירוע שהתרחש בבריטניה ומגנה אותו בתוקף. אנו מקווים שהקהילה הבינלאומית תדע לשלב זרועות כדי למנוע הישנותם של אירועים כאלה".

 

בישראל בחרו שלא לגנות את רוסיה, למרות שבריטניה דרשה מבעלות בריתה לעשות זאת. שגרירות בריטניה בישראל מסרה ביום חמישי כי "בימים האחרונים נפגשו אנשי השגרירות עם כמה בכירים, לשיחות שבהן עלה הנושא. אנחנו מצפים להבעת תמיכה חזקה מכל השותפות שלנו, בהתחשב בחומרת האתגר שמעשיה של רוסיה מהווים למערכת החוק הבינלאומית".

  

בהודעת שגרירות רוסיה נכתב עוד כי מוסקבה רואה "בדאגה את הניסיון של בריטניה - בתמיכת מספר מדינות נוספות וכמה כלי תקשורת – לגרור את ישראל לקמפיין פוליטי ותעמולתי שבבסיסו הטענה השקרית שרוסיה מעורבת כביכול בהרעלת הסוכן סרגיי סקריפל ובתו יוליה בלונדון".

סרגיי סקריפל ויוליה סקריפל ()
המרגל סרגיי סקריפל ובתו יוליה

 

שגרירות רוסיה תקפה את בריטניה בחריפות: "פעולות כאלה, הכוללות פרובוקציות חסרות תקדים ומבישות שמסכנות את היסודות של דיאלוג נורמלי בין מדינות, מציבות אתגר רציני למערכת הבינלאומית שתלויה בדין הבינ"ל כולל סעיף 2 (4) לאמנת האו"ם.

 

"רוסיה מודאגת עמוקות מהתקרית שהתרחשה בלונדון, בהתחשב בכך שאחר הקורבנות הוא אזרח רוסיה ושנעשה שימוש ברעלים. רוסיה קוראת לממשלת בריטניה לפתוח בעבודה משותפת כדי לספק חומרים וכל המידע האפשרי, לחקירת התקרית בצורה שקופה ורב לאומית תוך שימוש בפורמטים בינלאומיים וכלים כולל מסגרות של הארגון למניעת שימוש בנשק כימי - גוף שמתמחה במקרים כאלה".

 

זירת החקירה בסולבסרי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
זירת החקירה בסולבסרי(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עוד נמסר, כי מוסקבה דרשה לאפשר לה גישה לבתו של המרגל, יוליה סקריפל. "נכונות כזאת לשיתוף פעולה כדי לחקור בצורה יעילה את האירוע, אושרר בארבע איגרות דיפלומטיות למשרד החוץ הבריטי ובמספר הצהרות פובמיות כולל על ידי שר החוץ, השגריר לאו"ם ועוד", הוסיפו ברוסיה – אך טענו כי "בתגובה, קיבלנו אפס מידע מהצד הבריטי, למעט אולטימטומים ואיומים".

 

בקרמלין התייחסו גם לשימוש לכאורה בגז העצבים "נוביצ'וק" שיוחס למוסקבה: "רוסיה מעולם לא ביצעה ניסויים בנשק כזה. גז העצבים היחיד שפותח על ידי רוסיה הוא VX". לטענת רוסיה, "כדי לזהות בבירור את הרעל הכימי – על המומחים הבריטים להחזיק בדגימות שלו כדי להשוותן. כלומר, אם בריטניה טוענת שמדובר ב'נוביצ'וק' - זאת אומרת שלונדון מחזיקה בדוגמיות של החומר".

שוטרים בריטים בסולסברי (צילום: Getty) (צילום: Getty)
שוטרים בריטים בסולסברי(צילום: Getty)

שגריר בריטניה לורי בריסטואו  (צילום: רויטרס)
שגריר בריטניה ברוסיה, לורי בריסטואו (צילום: רויטרס)

ישראל נמנעה מלהאשים את רוסיה בהרעלה וההערכה היתה שהדבר נובע מרצונה של ישראל שלא להרגיז את הרוסים על רקע האינטרסים הביטחוניים הרגישים בסוריה והיחסים ההדוקים בין נתניהו לפוטין.

 

תגובת הנגד של רוסיה

הבוקר הודיעה רוסיה לשגריר בריטניה במוסקבה כי היא מגרשת משטחה 23 דיפלומטים בריטים - בתגובה על החלטת בריטניה לגרש משטחה 23 דיפלומטים רוסים. לונדון הודיעה על הצעד הדרמטי בתחילת השבוע, במחאה על הרעלתו של הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו בסולסברי שבדרום אנגליה - הרעלה שבריטניה מאשימה את רוסיה בביצועה.

 

השגריר הבריטי לורי בריסטואו הגיע הבוקר למשרד החוץ במוסקבה לשיחה שאליה זומן, ובה נמסרה לו ההודעה. רוסיה הודיעה כי על הדיפלומטים המגורשים לעזוב את שטחה בתוך שבוע. נוסף על כך הודיעה רוסיה כי היא מבטלת את האישור שנתנה לבריטניה לפתוח קונסוליה כללית בסנט פטרבורג.

 

משרד החוץ הרוסי הבהיר כי מוסקבה שומרת לעצמה את הזכות לנקוט צעדים נוספים נגד בריטניה אם לונדון תנקוט נגדה "עוד צעדים עוינים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
סרגיי סקריפל ובתו יוליה
צילום: AP
מומלצים