שתף קטע נבחר

חמינאי לסעודיה: מו"מ עם ישראל הוא דבר בלתי נסלח

מנהיג איראן פרסם הודעה מיוחדת בעקבות הריאיון שבו הצהיר יורש העצר הסעודי כי לישראלים זכות לארץ משלהם וכי חמינאי גרוע מהיטלר: "משא ומתן עם המשטר הבוגדני, השקרן והמדכא הוא טעות בלתי נסלחת שתדחה את ניצחון העם הפלסטיני". ברקע: דיווחים על מגעים בין ריאד לירושלים

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר אמש (יום ד') כי כל משא ומתן עם ישראל יהיה "טעות בלתי נסלחת" – תגובה על דבריו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שלפיהם לישראלים יש זכות לחיות בשלום בארץ משלהם. דברי חמינאי באים על רקע הדיווחים שישראל וסעודיה מקיימות קשרים חשאיים זו עם זו.

עלי חמינאי ומוחמד בן סלמאן (צילום: AFP, AP)
חמינאי ויורש העצר בן סלמאן. "ליד מנהיג איראן, היטלר נראה טוב"(צילום: AFP, AP)

סעודיה, נזכיר, היא מנהיגת העולם הסוני ובאופן רשמי היא אינה מכירה בישראל. איראן היא מנהיגת העולם השיעי ונחשבת ליריבתה הגדולה של סעודיה במאבק על ההגמוניה בעולם המוסלמי. תוכנית הגרעין של טהרן מדאיגה את סעודיה לא פחות משהיא מדאיגה את ישראל, ועל רקע זה נוצרה זהות אינטרסים בין שתי המדינות. סעודיה ואיראן גם תומכות כל אחת בצד אחר במלחמות האזרחים בסוריה ובתימן.

 

"התקדמות למשא ומתן עם המשטר הבוגדני, השקרן והמדכא הזה הוא טעות גדולה ובלתי נסלחת שתדחה את ניצחונו של העם הפלסטיני", אמר חמינאי בהצהרה שפורסמה באתרו הרשמי. בהצהרה הוא לא נקב מפורשות בשמה של סעודיה, אבל הרמיזה לריאד ברורה בה.

 

עוד נכתב בהודעה כי על כל המוסלמים לתמוך בתנועות "ההתנגדות" הפלסטינית. חמינאי אף קרא למוסלמים לתמוך באופן ספציפי בחמאס. הוא הפציר בעמים במדינות האיסלאם לפעול להבסת ישראל "באמצעות מאבק מתוכנן ובלתי פוסק".

 

דבריו הפייסניים כלפי ישראל של יורש העצר הסעודי בן סלמאן, הנחשב לאיש החזק כיום בסעודיה, נאמרו בריאיון למגזין האמריקני The Atlantic. בריאיון נשאל בן סלמאן אם הוא מאמין שליהודים יש זכות למדינת לאום לפחות בחלק מארץ אבותם והשיב: "אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים יש זכות לארץ משלהם. אבל אנחנו חייבים להשיג הסכם שלום כדי להבטיח יציבות לכולם ולקיים יחסים נורמליים". אחרי פרסום דבריו הדגיש אביו, המלך סלמאן, כי סעודיה עדיין תומכת בהקמת מדינה פלסטינית.

בן סלמאן (מימין) עם אביו המלך סלמאן (צילום: MCT) (צילום: MCT)
בן סלמאן (מימין) עם אביו המלך סלמאן(צילום: MCT)

בריאיון למגזין האמריקני הוסיף יורש העצר בן סלמאן: "יש לנו דאגות דתיות בנוגע לגורל המסגד הקדוש בירושלים ובנוגע לזכויות של העם הפלסטיני. זה מה שיש לנו. אין לנו שום התנגדות לשום עם אחר".

 

כשנשאל אם לדעתו האיום האיראני מקרב בין סעודיה לישראל, ואם היה מעלה על הדעת אינטרסים משותפים אחרים עם ישראל אלמלא האיום האיראני, השיב בן סלמאן: "ישראל היא כלכלה גדולה ביחס לגודלה והיא כלכלה צומחת, וכמובן יש אינטרסים רבים שאנחנו חולקים עם ישראל אם יהיה שלום. יהיה אינטרס משותף גדול לישראל עם למדינות החברות במועצת שיתוף הפעולה של המפרץ ועם מדינות כמו מצרים וירדן".

 

כשנשאל על ההשוואה שעשה לאחרונה בין מנהיג איראן עלי חמינאי למנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר השיב בן סלמאן: "אני חושב שהמנהיג העליון של איראן עוד גורם להיטלר להיראות טוב. היטלר ניסה לכבוש את אירופה. הוא מנסה לכבוש את העולם. הוא מאמין שהעולם שייך לו. הוא היטלר של המזרח התיכון".

 

הדברים שפורסמו אמש בהודעה באתר של חמינאי נכללו גם באיגרת ששלח לראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה. באיגרת כתב חמינאי כי איראן תמשיך לתמוך בפלסטין וב"לוחמי הקודש" שלה: "חלק ממדינות ערב נוהגות בצביעות ועושות מעשה בגידה מתוך נאמנותן לשטן הגדול אמריקה. אנו רואים עצמנו אחראים לתמיכה בכם בכל דרך. זו חובה דתית ואנושית".


פורסם לראשונה 04/04/2018 21:38

 

השתתף בהכנת הידיעה ליעד אוסמו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, AP
מנהיג איראן ויורש העצר הסעודי
צילום: AFP, AP
מומלצים