שתף קטע נבחר

פרשת הרקמות: פיצוי למשפחת חייל שהתאבד ואיבריו נשמרו

המכון לרפואה משפטית ומנהלו לשעבר, פרופ' היס, ישלמו פיצויים בסך 35 אלף שקלים למשפחת חייל שאובחן כהלום קרב ששם קץ לחייו ואיבריו נשמרו. אחותו, שנאבקה משפטית במכון, הלכה לעולמה טרם הושלם ההליך המשפטי

 

יאן שושן שהגישה את התביעה והלכה לעולמה (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
יאן שושן שהגישה את התביעה והלכה לעולמה(צילום: עופר עמרם)

המכון לרפואה משפטית באבו כביר ומנהלו לשעבר, פרופ' יהודה היס, ישלמו למשפחתו של חייל צה"ל שאובחן כסובל מהלם קרב ושם קץ לחייו פיצוי כספי בסך 35 אלף שקלים לאחר ששמרו את איבריו בצנצנות במכון.

 

את התביעה נגד המכון הגישה יאן שושן ז"ל, תושבת קריית אתא, באמצעות עו"ד רוני אלוני-סדובניק, לבית משפט השלום בתל אביב. אלא שלמרבה הצער לקתה שושן בדום לב בעיצומו של ההליך המשפטי - והלכה לעולמה.

 

מאבקה של שושן, כמו של משפחות אחרות מרחבי הארץ, קשור ב"פרשת הרקמות", שנחשפה ב"ידיעות אחרונות". התחקיר העלה, בין היתר, כי במכון לרפואה משפטית נותרו רקמות של אלפי מתים ללא ידיעת המשפחות. על רקע זה פוטר פרופ' היס מהמכון על ידי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. 

פרופ' יהודה היס (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
פרופ' יהודה היס(צילום: מוטי קמחי)

המכון לרפואה משפטית. ארכיון (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
המכון לרפואה משפטית. ארכיון(צילום: ירון ברנר)

במשך השנים נלחמה שושן ז"ל עבור אחיה, חייל צה"ל שלקה בהלם קרב אחרי שירה במחבל. הוא שם קץ לחייו ב-2005, בגיל 33, והובא למנוחות באילת. "בדו"ח הפתולוגי כתוב שנלקחו ממנו רקמות, אבל אני מאמינה שלקחו מגופתו יותר מזה", אמרה בשנת 2012. "פניתי למכון לרפואה משפטית ולמשרד הבריאות,  הבטיחו לי תשובות - אבל מתחמקים ממני".

 

שבע שנים אחרי מותו הטראגי של האח, פורסמה תוכנית "מנוחה בכבוד" של משרד הבריאות, שבמסגרתה נטמנו רקמות שניטלו במסגרת נתיחות לאחר המוות שנערכו במכון לרפואה משפטית. אלא שלשושן נודע כי קיימת אפשרות שחלקים מגופתו של אחיה עדיין נשמרו במקום.

.

עו
עו"ד רוני אלוני סדובניק(צילום: אורית אלון )

 

המנוחה, לפי כתב התביעה, סבלה אמנם מלקות נפשית אך הצליחה לתפקד. ברגע שבו נודע לה על "קציר האיברים"- היא התמוטטה. "בעקבות האירועים הידרדר מצבה הנפשי עד כדי ניסיונות התאבדות ואשפוזים פסיכיאטריים", לשון התביעה. כחלק ממאבקה, שושן שבתה רעב מחוץ למכון לרפואה משפטית; היא אף נעצרה ונחקרה בחשד שאיימה על חייו של מנהל המכון לשעבר, פרופ' יהודה היס, שלטענתה אחראי לכאורה לכך שלא כל הרקמות של אחיה הובאו לקבורה.

 

" מרגע שקיבלה את ההודעה בדבר הימצאות האיברים מגופתו של אחיה", נטען בכתב התביעה, "החלו לעבור בראשה תרחישי בלהה באשר לנסיבות שבהן נלקחו והוחזקו אצל הנתבעים. חייה התהפכו". עוד נטען כי הליך הקבורה הנוסף שנאלצה המשפחה לעבור "גרם לטלטלה אדירה ולהרעת מצבה הנפשי" של התובעת.

 

בתום ההליך המשפטי, הגיעו הצדדים להסכם הפשרה האמורה. בעקבות מותה של יאן שושן, יועברו הפיצויים לאם המשפחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים