שתף קטע נבחר

טיסת הבלהות: כך ניסיתי להציל את הנוסעת שנשאבה החוצה

חלק מגופה של ג'ניפר נשאב אל מחוץ למטוס עקב פיצוץ המנוע וניפוץ החלון. הולי שישבה לצדה משחזרת: "ניסיתי לחלצה, אבל לא הייתי חזקה מספיק". תיעוד חדש מטיסת הזוועות: דיילת קוראת לנוסעים "כולם לנשום"

 

 

בזמן שטיסת סאות'ווסט איירליינס 1380 איבדה גובה, הנוסעת הולי מקי נקרעה בין הניסיון להציל את חייה של אישה שפלג גופה העליון נשאב מחוץ לחלון שבור, ודאגה לילדה הקטנה שישבה לידה כדי שגורלה לא יהיה דומה. אבל המאמצים לא צלחו. הנוסעת שלידה, ג'ניפר ריורדאן, אמנם חולצה לבסוף והושבה למטוס - אבל לא שרדה את טיסת הבלהות. בסרטון חדש מהטיסה בארצות הברית נראים דיילים קוראת לנוסעים: "כולם לנשום, להירגע, אנחנו כמעט שם". צפו בסרטון.

 

לאחר שאחד משני מנועי הבואינג 737 התפוצץ באוויר, בטיסה ביום שלישי מניו יורק לדאלאס, חלקים התעופפו לכל עבר וניפצו את אחד החלונות של תא הנוסעים. 149 הנוסעים ואנשי הצוות עטו מסיכות חמצן וחיכו בחוסר ודאות עד שהטייסת תמי ג'ו שולץ ביצעה את נחיתת החירום בפילדלפיה. כל אותו הזמן, משבי רוח היקשו עליהם לשמוע את ההוראות.

 

 

האישה שנהרגה (צילום: רויטרס)
ג'ניפר ריורדאן. היחידה שנהרגה בטיסה(צילום: רויטרס)

הולי מקי מספרת על ניסיון החילוץ של נוסעת שנשאבה מהמטוס סאות'ווסט איירליינס נשאבה מטוס ()
פרופ' הולי מקי. "אני והילדה ניסינו לחלץ את ג'ניפר"

הנוסעים עם מסיכות חמצן (צילום: AP, Marty Martinez)
הנוסעים עם מסיכות חמצן(צילום: AP, Marty Martinez)
אבל מקי, פרופסור באוניברסיטת אוקלהומה, לא הייתה שותפה לאותו חוסר ודאות. היא ידעה בדיוק מה קורה. היא ישבה לצד ריורדאן, הנוסעת היחידה שמתה בטיסה. ב"דיילי מייל" נכתב כי מקי אמרה שישבה בכיסא 14C וריורדאן, אם לשניים וסגנית יו"ר בנק מאלבקרקי שבניו מקסיקו, הייתה במושב 14A, ליד החלון. ביניהן ישיבה ילדה קטנה. לדברי מקי, היא כנראה הייתה בחטיבת ביניים, אבל נראתה קטנה יותר.

 

"שמתי את חגורת הבטיחות שלי והתכוונתי לקחת משהו מהתיק שלי. ואז נשמע בום, משב רוח קר וקול של שאיבה. כולנו הבטנו מסביבנו. לא ידענו מה קורה", שחזרה מקי בריאיון לתחנת הטלוויזיה המקומית KTVQ.  כשהרוח נשבה, פלג גופה העליון של ריורדאן יצא מהמטוס. מקי אמרה שהיא והילדה לא הצליחו להחזיר את ריורדאן.

 

 
המנוע שהתפרק (צילום: רויטרס)
המנוע שהתפרק(צילום: רויטרס)
החלון שהתנפץ (צילום: AP, Marty Martinez)
החלון שהתנפץ(צילום: AP, Marty Martinez)

 

"כשראיתי את ג'ניפר התכופפתי, החזקתי בלולאות החגורה שלה ובמותניה, שמתי את הזרוע שלי סביב מותניה וניסיתי למשוך", סיפרה על מאמצי החילוץ. "הילדה הקטנה לידי ניסתה גם למשוך אותה. לא הצלחנו. לא היינו מספיק חזקות. הדבר היחיד שיכולנו לעשות זה להישאר רגועות, כי אם לא הייתה אפילו בהלה יותר גדולה במטוס. כל מה שיכולנו לעשות זה להישאר איתה ולהביא אותה הביתה".

 

בסופו של דבר, שלושה נוסעים אחרים - טים מקיגנטי, אנדרו נידאם ופגי פיליפס - היו אלה שהחזירו את חלק גופה העליון של ריורדאן לתוך המטוס עצמו. נידאם, כבאי מטקסס, סיפר כי שמע המולה מאחוריו ואשתו אמרה לו שזה בסדר להשאיר אותה מאחור כדי לנסות ולהציל את ריורדאן. הוא סירב למסור פרטים על מאמצי החילוץ, מתוך כבוד למשפחתה של המנוחה.

 

מקגינטי היה אף הוא על הטיסה עם אשתו. כשראה את ריורדאן מתחילה להישאב אל עבר החור שבחלון המנופץ, מיד נכנס לפעולה ובסיוע נידאם ופיליפס משך אותה בחזרה אל עבר מושבה. פיליפס סיפרה לרשת ABC כי "החלון היה שבור ואז נוצר לחץ אוויר ששאב אותה החוצה מהמטוס. אחרי שהצלחנו להחזיר אותה התחלנו לבצע בה פעולות החייאה בזמן שנוסעים ואנשי צוות אחרים ניסו לסתום את החור בחלון".

חלקי המנוע (צילום: רויטרס)
חלקי המנוע שהתפוצץ(צילום: רויטרס)

החלון שהתנפץ (צילום: AP, Marty Martinez)
(צילום: AP, Marty Martinez)
  

הטייסת (צילום: רויטרס)
הטייסת, תמי ג'ו שולץ(צילום: רויטרס)

מקי אמרה כי היא ואחרים חווים תחושת אשמה, בעיקר כי חברת התעופה אפשרה לנוסעים לבחור את מקומותיהם. "למה בחרנו את המקום שבחרנו?", היא שאלה. "פסיכולוגית, אני חושבת שהרבה מתרחש". ריורדאן בת ה-43 היא ההרוגה הראשונה בטיסה מסחרית בארה"ב מאז שנת 2009.

 

הטייסת, תמי ג'ו שולץ, זכתה לשבחים רבים על תפקודה באירוע. שולץ, אחת הטייסות הראשונות בצי האמריקני, שהטיסה מטוסי F-18, פנתה בקור רוח למגדל הבקרה של שדה התעופה בפילדלפיה וביקשה לבצע נחיתת חירום כי "חלק מהמטוס חסר". היא הוסיפה כי במטוס יש פצועים וביקשה להיערך לפנותם עם הנחיתה. לאחר מכן הצליחה לייצב את המטוס ולהנחיתו ללא תקלות נוספות, תוך כדי האנדרלמוסיה ששררה בתא הנוסעים ובקרב שאר אנשי הצוות.

 

מממצאי החקירה הראשונים עולה כי אחד הלהבים במנוע התנתק, ככל הנראה כתוצאה מעייפות החומר, וגרם להתפוצצות. חלק מכיסוי המנוע אותר בברנוויל, פנסליבניה, כ-112 ק"מ מפילדלפיה. רשות התעופה הפדרלית בארצות הברית הודיעה כי תורה על בדיקה של כ-220 מנועים של מטוסי נוסעים, בעקבות התאונה. הבדיקה תתקיים בכל המנועים מאותו סוג שצברו יותר מכמות מסוימת של טיסות.


פורסם לראשונה 21/04/2018 23:03

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, Marty Martinez
הנוסעים עם מסיכות החמצן
צילום: AP, Marty Martinez
מומלצים