שתף קטע נבחר

המדינות שהסכימו להתפרק מנשק גרעיני

לוב של קדאפי, אוקראינה אחרי צ'רנוביל, דרום אפריקה בסוף האפרטהייד ואפילו קזחסטן: אם צפון קוריאה תסכים לוותר על תוכנית הגרעין היא לא תהיה הראשונה לעשות זאת. לא היינו בונים על זה

האם צפון קוריאה תסכים לוותר על הנשק הגרעיני שלה? התשובה על השאלה הזו עשויה להתחיל להתבהר ביום שישי הקרוב, כששליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ייפגש עם נשיא דרום קוריאה מון ג'אה-אין.

בסוף השבוע שעבר הצהירה צפון קוריאה כי היא משעה את ניסוייה הגרעיניים ואת ניסויי הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים שלה וכי היא סוגרת את אתר הגרעין המרכזי שלה. עם זאת, היא לא הצהירה כי היא מתכוונת לוותר על הארסנל הגרעיני הצפון קוריאני או לעצור את ייצור הטילים.

קים ג'ונג און. התשובות יתחילו להתבהר (צילום: AP) (צילום: AP)
קים ג'ונג און. התשובות יתחילו להתבהר(צילום: AP)

כך או כך, סביר להניח שמון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שאמור להיפגש עם קים ג'ונג און במאי או ביוני, יתקשו לשכנע את קים להתפרק לגמרי מנשק גרעיני. ובכל זאת, יש מדינות שכבר הסכימו לעשות זאת.

 

לוב

מעט לפני שהתמנה ליועץ לביטחון לאומי של טראמפ אמר ג'ון בולטון ל-Radio Free Asia כי המשא ומתן על תוכנית הגרעין של צפון קוריאה צריך להתנהל באופן דומה לדיונים שהתקיימו בעבר עם לוב. המדינה הצפון-אפריקנית הסכימה בתחילת שנות ה-2000 לוותר על תוכנית הנשק הגרעיני שלה, שבשנים שלפני כן החלה לצבור תאוצה.

 

באותם ימים הסכים שליט לוב מועמר קדאפי למסור את החומרים הגרעיניים שיש בידיו, את רכיבי הנשק ואת התוכניות לפיתוח פצצות שהשיג בשוק השחור. הוא עמד בהבטחתו. בתמורה להסכמה של לוב לוותר על שאיפתה לנשק גרעיני הסכימו מדינות במערב להסיר סנקציות שהוטלו עליה, והיא הוסרה מהרשימה האמריקנית של מדינות התומכות בטרור.

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי עם שליט לוב מועמר קדאפי (צילום: AFP)
קדאפי. הוסר מרשימת הטרור(צילום: AFP)

"עלינו להתעקש שאם הפגישה בין טראמפ לקים תיערך – הדיון בה יהיה דומה לדיונים שניהלנו עם לוב לפני 13 או 14 שנה: השאלה שצריכה לעמוד על הפרק היא איך לארוז את תוכנית הנשק הגרעיני שלהם ולהעביר אותה לטנסי, המקום שבו היא נמצאת כיום", אמר בולטון. "כל דבר אחר פירושו יהיה שצפון קוריאה רק מנצלת את הפגישה כדי להסיח את הדעת ולהמשיך לחתור לפיתוח נשק גרעיני".

 

יש פרשנים המזהירים כי העלאת הדוגמה הלובית עלולה למנוע כל התקדמות במשא ומתן עם צפון קוריאה. קים ג'ונג און עלה לשלטון כמה שבועות לאחר שהמורדים הלובים הרגו במו ידיהם את קדאפי, חודשים אחרי הדחתו מהשלטון. צפון קוריאה השתמשה לאורך השנים שוב ושוב במותו של קדאפי כדי להצדיק את כוונתה שלה לפתח נשק גרעיני כתשובה לאיום-לכאורה מצד ארה"ב.

 

בסוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה נכתב בינואר 2016, אחרי הניסוי הגרעיני הרביעי שעשתה המדינה: "משטרו של סדאם חוסיין בעיראק ומשטרו של קדאפי בלוב לא יכלו לחמוק מהרס אחרי שהסכימו לוותר על תוכניות הגרעין שלהם וכך אפשרו לחץ אמריקני ומערבי עליהם לשנות את משטרם".

 

איראן

בהסכם שנחתם בשנת 2015 בין איראן לשש המעצמות – ארה"ב, בריטניה, רוסיה, צרפת, גרמניה וסין – הסכימה איראן לעצור ולצמצם את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת רוב הסנקציות הבינלאומיות עליה. איראן הסכימה שבמשך 10 שנים תוגבל העשרת האורניום שלה ונענתה גם לדרישה לפרק אלפי צנטריפוגות. עוד הסכימה לייצא אל מחוץ לגבולותיה את רוב האורניום המועשר לרמה גבוהה שהיא כבר הספיקה לייצר.

צ'רנוביל. אוקראינה למדה לקח (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
צ'רנוביל. אוקראינה למדה לקח(צילום: רויטרס)

בהסכם נקבעה גם תוכנית פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שבמסגרתה יבקרו פקחים באתרים שיש חשד כי הם קשורים לתוכנית הגרעין, בכלל זה בסיסים צבאיים. לאיראן הותר להמשיך להפעיל תוכנית גרעין למטרות שלום בלבד.

 

בימים אלה מבקש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לערוך שינויים בהסכם, ומאיים ברצינות רבה לבטל אותו אם השינויים לא ייעשו. נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר היום כי אם הסכם הגרעין יבוטל "יהיו לכך השלכות חמורות". בעלות בריתה של ארה"ב באירופה מנסות לשכנע את טראמפ שלא לפרוש מההסכם, בטענה שגם אם הוא אינו מושלם – הוא עדיין הדרך הטובה ביותר לעת עתה להרחיק את איראן מהשגת נשק גרעיני.

 

מדינות ברית המועצות לשעבר

אוקראינה, קזחסטן ובלארוס נותרו עם כמויות אדירות של נשק גרעיני אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991, אולם ארה"ב שכנעה אותן להעביר את הנשק הזה לרוסיה בתמורה לסיוע כלכלי וערבויות ביטחוניות מוושינגטון.

שמעון פרס. פגישות גרעין חשאיות עם דרום אפריקה (צילום: AP) (צילום: AP)
שמעון פרס. פגישות גרעין חשאיות עם דרום אפריקה(צילום: AP)

פרשנים אומרים כי לשלוש המדינות לא היו סיבות ביטחוניות ברורות לשמור על הנשק הגרעיני וכי הזיכרונות מאסון צ'רנוביל שכנעו אף הם את אוקראינה למסור את הנשק הגרעיני שבידה.

 

דרום אפריקה

לדרום אפריקה יש מאגרי אורניום גדולים, ובמאה שעברה, בימי משטר האפרטהייד והסנקציות עליה, היא בנתה כמה ראשי נפץ גרעיניים. ב-1991, עם תחילת קריסתו של המשטר הגזעני, הסכימה דרום אפריקה לוותר עליהם מרצון ולהתפרק מנשק גרעיני. בעבר דיווחו גורמים זרים כי ישראל סייעה לדרום אפריקה בפיתוח הנשק הגרעיני שלה.

 

ב-2010 דיווח העיתון הבריטי "גרדיאן" כי במסמכים דרום-אפריקניים סודיים שנחשפו התגלה שישראל הציעה ב-1975 למכור למשטר האפרטהייד ראשי נפץ גרעיניים. לפי המסמכים ההם, בפגישה שבה הועלתה ההצעה השתתף שמעון פרס, שהיה באותם ימים שר הביטחון. לפני שנתיים דיווח עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן כי ב-1979 ערכו ישראל ודרום אפריקה ניסוי גרעיני מעל דרום האוקיינוס האטלנטי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
גם קזחסטן התפרקה מגרעין. עכשיו קים?
צילום: רויטרס
מומלצים