שתף קטע נבחר

הסוף להגנה: ארה"ב בדרך לגרש 57 אלף מהגרים

מדיניות ההגירה הקשוחה של טראמפ: הממשל החליט להוציא את הונדורס מרשימת המדינות שמצבן אינו מאפשר לאזרחיהן שהיגרו לארה"ב לשוב הביתה. המשמעות: בתוך שנה וחצי יצטרכו 57 אלף מהגרים מהונדורס לעזוב את ארה"ב - או למצוא נימוק חדש שישכנע את הרשויות להשאירם

ממשל טראמפ הודיע בסוף השבוע כי ב-5 בינואר 2020 יסיר את ההגנה הזמנית מגירוש שניתנה למהגרים שבאו מהונדורס לארה"ב. המשמעות היא ש-57 אלף בני אדם עלולים למצוא עצמם בסכנת גירוש.

דונלד טראמפ  (צילום: AP)
נשיא ארה"ב טראמפ. הונדורס: "לא נוכל לקלוט אותם"(צילום: AP)

מפגינים (צילום: רויטרס)
מפגינים נגד ההחלטה בבירת הונדורס טגוסיגלפה(צילום: רויטרס)
החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ היא חלק מהמדיניות הרחבה יותר שלו שבמסגרתה החליט לבטל את מעמד ההגנה הזמנית (TPS) הניתן למהגרים ממדינות מסוימות. המעמד הזה ניתן למהגרים כשאסונות טבע או מלחמות בארצותיהם מונעים מהם לשוב בבטחה לבתיהם.

 

ממשלת הונדורס הביעה צער עמוק על ביטול התוכנית והודיעה כי תספק ייעוץ קונסולרי ומשפטי למהגרים מהונדורס החיים בארה"ב. מרלון טבורה, שגריר הונדורס בוושינגטון, אמר כי התנאים בהונדורס אינם מאפשרים לה להתמודד עם שובם הביתה של עשרות אלפי מהגרים: "המשפחות האלה חיו בארה"ב במשך 20 שנה, ושילובן מחדש בהונדורס יהיה לא קל אם הן יחליטו לחזור".

מפגינים (צילום: AP)
אפשרות: מהגרים בסכנת גירוש ינהרו לקנדה. מפגינים בטגוסיגלפה(צילום: AP)

מהגרים מהונדורס הם הקהילה השנייה בגודלה בארה"ב המוגנת על-ידי תוכנית ה-TPS. רק מספר המהגרים מאל-סלבדור שקיבלו הגנה בתוכנית הזו גדול יותר. המעמד ניתן למהגרים מהונדורס ב-1999 בעקבות הוריקן מיץ' שפקד את המדינה.

 

הממשל האמריקני מסר בהודעתו כי ערך בחינה מחדש של המצב וקבע כי המצב בהונדורס השתפר מאוד מאז הימים שאחרי ההוריקן. המחלקה האמריקנית להגנת המולדת מסרה כי העובדה שהסרת ההגנה על המהגרים תיעשה רק בעוד שנה וחצי תאפשר למהגרים שנהנו עד כה מההגנה להיערך לנסיעה להונדורס או להגיש בקשה לאשרת שהייה בהסתמך על נימוק אחר, שאינו המצב בארצם.

מפגינים (צילום: AP)
(צילום: AP)

בינואר השנה ביטל ממשל טראמפ את סיווג ה-TPS של כ-200 אלף מהגרים מאל-סלבדור שקיבלו רשות לחיות ולעבוד בארה"ב מאז שנת 2001. ההגנה שלה הם זכו תפוג ב-2019. לאחרונה הוסרה ההגנה גם למהגרים מנפאל.

 

בשנתיים האחרונות הפכה קנדה ליעד מבוקש עבור מהגרים החוששים שיגורשו מארה"ב. בשנה שעברה חצו כמעט 10,000 מהגרים מהאיטי את הגבול לקנדה באופן בלתי חוקי בשל החשש שארה"ב תשלול מהם את ההגנה מגירוש. שר ההגירה של קנדה, אחמד חוסיין, אמר כי לאזרחי הונדורס יש זמן עד שנת 2020 להחליט לאן מועדות פניהם – ולפיכך לא סביר להניח שמהגרים מהונדורס ימהרו לחצות את הגבול לקנדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מפגינים בבירת הונדורס. 19 שנה מהוריקן מיץ'
צילום: רויטרס
מומלצים