שתף קטע נבחר

המשנה ליועמ"ש: "התפקיד שלנו בממשלה נתפס כלא לגיטימי"

על רקע אישור פסקת ההתגברות מתאר אבי ליכט מציאות קשה: "קמה גישה אידיאולוגית שמסבירה שמה אנחנו עושים זה אסור. בשנים האחרונות אנחנו פועלים במרחב של חוסר לגיטימיות - גם בכנסת ובממשלה". נשיא העליון לשעבר אהרן ברק: "לכנסת אין סמכות לבטל את אופיה של המדינה"

ביום שבו אושרה פסקת ההתגברות בוועדת השרים לחקיקה מציג המשנה ליועץ המשפטי לממשלה תמונה קשה. "בשנים האחרונות קמה גישה אידיאולוגית שאפשר לתמצת אותה בשתי מילים: 'מי שמכם?'", אמר אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ניהול ותפקידים מיוחדים).

 

ליכט דיבר הערב (א') בדיון במכון הישראלי לדמוקרטיה, שעסק במדריך חדש של מחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים. לפי ליכט, "השינוי הארגוני שהמדריך שאנחנו מציגים הוא הביטוי שלו נעשה בתקופה שיש אתגרים חיצוניים. ישנה תחושה של ירידת קרנה של המקצועיות בשירות המשפטי".

אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש(צילום: דנה קופל)
  

"להבדיל משנים קודמות אנחנו פועלים במרחב של חוסר לגיטימיות, ומול הקו האידיאולוגי שאנחנו גדלנו עליו עולה קו אידיאולוגי אחר, וזאת מבלי לשפוט מה נכון. אמנם תמיד היו התנגדויות לעבודת משרד המשפטים, אבל בשנים האחרונות התפקיד, ועיקר הפעילות שלנו של שמירת סף, קידום אינטרס הציבור וזכויות אדם, נתפסים בקרב קהלים הולכים וגדלים - כולל בכנסת ובממשלה - כלא לגיטימיים. קמה גישה אידיאולוגית שמסבירה שמה שאנחנו עושים אסור. את הגישה הזו אפשר לתמצת אותה בשתי מילים: 'מי שמכם?'".

 

לדבריו, גם מבחינה פנימית יש מערכת לחצים לא פשוטה. יחד עם הגידול שחל ביחידת הייעוץ והחקיקה והפיצול למחלקות גדולות, מגיע קושי להציג עמדה אחת כלפי חוץ . "לכן המדריך שכתבנו קובע שיטת עבודה אחידה שמביאה לידי ביטוי את מערכת הערכים כפי שאנחנו רואים אותה. כשאתה יודע שאתה עושה את העבודה כמו שצריך, יותר קל לך להתמודד עם ביקורת חיצונית. אחד הדברים החשובים בנייר הזה הוא חומת ההגנה שהוא יוצר לעובדים שלנו".

 

"אין אף שר או אדם אחר שאני מכיר שרוצה לעבוד בניגוד לחוק, והתפקיד שלנו הוא לסמן את גבולות החוק - מה מותר ומה אסור. עם זאת, חובה עלינו לומר את דעתנו גם כאשר אין רק מניעה משפטית. תפקידנו הוא גם לקדם זכויות אדם ומנהל תקין, וחשוב לנו לבוא ולומר מה אנחנו חושבים שנכון לעשות, גם אם אנחנו לא יכולים לכפות את דרך הפעולה".

 

"לרוב אנחנו לא חיים בעולם של מניעה אלא בעולם של קושי משפטי, ולכן אנחנו מציעים אלטרנטיבות ופתרונות אפשריים אחרים", אמר ליכט. "זהו לא שיח כופה אלא שיח של שכנוע והצפת הקשיים. אם נגיע לעולם של יש או אין מניעה, זה יקשה עלינו והשאיפה היא לא להגיע להטלת וטו".

 

בתוך כך, בכנס של הקריה האקדמית אונו שהתקיים לכבוד המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופט סלים ג'ובראן, התייחס נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, לנושא פסקת ההתגברות: "הפרשנות של הכרזת העצמאות קובעת את הקוד הגנטי של האסיפה המכוננת, שנועדה לקבוע חוקה שתממש את החזון של העם והאני מאמין שלו. היא אינה מוסמכת לפעול בניגוד לחזון. הכנסת אינה מוסמכת לבטל את אופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שניהם הם הביטוח לחזון העם. דרך ארוכה ממתינה לנו".

 

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, אמר בפתיחת כנס ההוקרה: "בעקבות קבלת ההחלטה היום בנושא פסקת ההתגברות, וזו דעתי האישית בלבד, אני מקווה שהצדדים יגיעו לפשרה שלא תפגע במעמדו של בית המשפט העליון מאחר ואסור לפגוע בבית המשפט העליון שמהווה את מקום מפלטם האחרון של האוכלוסיות החלשות בחברה". עו"ד נוה הוסיף כי הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין יתכנס בימים הקרובים כדי לגבש את עמדת הלשכה הרשמית בנושא".

 

פסקת ההתגברות, שאושרה היום בוועדת השרים, קובעת שניתן יהיה לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת. שר האוצר משה כחלון, שנעדר מההצבעה, אמר אחרי האישור שמדובר ב"הפרה של ההסכם הקואליציוני, ופגיעה בשלטון החוק". הוא אמר שסיעתו, כולנו, "תמשיך להיאבק נגד חקיקת פסקת ההתגברות. לא ניתן לגורמים קיצוניים להוביל את סדר יומה של מדינת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנה קופל
אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש
צילום: דנה קופל
מומלצים