שתף קטע נבחר

צה"ל לתושבי עזה לקראת העימותים הצפויים: "אל תהיו בובות של חמאס"

הבוקר, לקראת ההפגנות האלימות הצפויות בגדר ברצועת עזה, פיזר חיל האוויר כרוזים עם מסר ברור לתושבי הרצועה: "היזהרו מפני התקרבות לגדר הביטחון ומפעילי טרור ומפרי סדר הנוקטים באלימות! תשמרו על חייכם ותפעלו לבנות את עתידכם!". בתקשורת הערבית דווח כי מצרים הציעה לחמאס להפסיק את הצעדות בתמורה לפתיחת מעבר רפיח בקביעות ואספקת חשמל

 

 

ניסיון נוסף לעצור את ההפגנות האלימות הצפויות בגבול הרצועה: מטוסים של חיל האוויר פיזרו הבוקר (יום ב') ברצועת עזה כרוזים המזהירים מפני מהתקרבות לגדר עם ישראל, מניסיון פגיעה בה, מניסיונות לבצע פעולות טרור ולשמש כלי בידי חמאס. מדובר צה"ל נמסר כי הצבא ערוך לכל תרחיש. "צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול כל מי שמבקש לפגוע בביטחון ישראל".

 

במקביל ברצועת עזה החלו מפגינים פלסטינים להסיר את התלולית שממזרח לאלבורייג' - אחד המכשולים שהוצבו בגבול הרצועה כדי למנוע מהפלסטינים להסתער על גדר המערכת לכיוון ישראל.

 

 

הכנות לעימותים ברצועת עזה ()
מסירים את המכשול

הכנות לעימותים ברצועת עזה ()
 

בכרוזים, שפוזרו הבוקר, נכתב: "אל המפגינים, הנכם נוטלים חלק בהפגנות אלימות אשר מסכנות את חייכם. חמאס מנצל אתכם כדי להסתיר את כישלונותיו ומסכן אתכם ואת בני משפחותיכם. צה"ל ערוך לכל תרחיש ויפעל מול כל ניסיון פגיעה בגדר הביטחון או איום כלפי הכוחות או אזרחי ישראל. אל תהיו בובות בידיו של חמאס שמנצל אתכם. היזהרו מפני התקרבות לגדר הביטחון ומפעילי טרור ומפרי סדר הנוקטים באלימות! תשמרו על חייכם ותפעלו לבנות את עתידכם!"

 

כרוזים שהטיל צה
כרוזים שהטיל צה"ל מעל רצועת עזה, הבוקר

 

כרוז אזהרה של צה
כרוז אזהרה של צה"ל לתושבי עזה(צילום: AFP)

 

בכרוז אחר נכתב: "חמאס אמר שהוא הולך לשפר את התשתיות ברצועת עזה - בוצע? חמאס אמר שהוא הולך להקים מרכזי רפואה וחינוך חדשים - בוצע? חמאס אמר שהוא ידאג לענייני האזרחים - בוצע? חמאס אמר שהשתתפות בהפגנות תשפר את חייכם - לדעתכם יקרה?" על הכרוזים חתומה מפקדת צה"ל.

 

הצבא נערך לכך שרבבות פלסטינים, בהם ילדים, יגיעו היום להפגנות במוקדי החיכוך לאורך גבול רצועת עזה וינסו להצית כלים הנדסיים, לפגוע בתשתיות ביטחוניות על הגדר וינסו לחטוף חיילי צה"ל בחסות הפרות הסדר. על פי הערכות, אלפים מהם ינסו לפרוץ את גדר המערכת - שעד כה לא נחצתה, למרות ניסיונות רבים מאז החל קמפיין "צעדת השיבה" לפני כחודש וחצי.

הכנות לעימותים ברצועת עזה ()
הכנות לעימותים בגבול הרצועה, הבוקר

הכנות לעימותים ברצועת עזה ()

הכנות לעימותים ברצועת עזה ()

הכנות לעימותים ברצועת עזה ()

הכנות לעימותים ברצועת עזה ()

בתוך כך העיתון הערבי "אל-אחבאר" דיווח הבוקר כי מצרים הציעה לחמאס להפסיק את צעדות השיבה בתמורה לפתיחת מעבר רפיח באופן קבוע. כמו כן אמרו המצרים כי אם הצעדות ייפסקו המדינה תאפשר הכנסת סחורה דרך המעבר וכן תספק את הצרכים הדחופים של הרצועה, כמו חשמל.

 

גורמים בחמאס ציינו כי השפה שבה השתמשו המצרים בשיחות עם חמאס הייתה ברורה. הם הבהירו לארגון כי אם צעדות השיבה יימשכו זה יוביל לעימות צבאי גדול עם ישראל והדבר יגרום נזק לחמאס ולפלסטינים.

מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ()
הנייה עם המפגינים בגבול הרצועה. מצרים הציעה הפסקת הצעדות בתמורה לפתיחת מעבר רפיח בקביעות
 

הדברים נאמרו בפגישה קצרה שערכו המצרים עם מנהיג חמאס, איסמאעיל הנייה. בחמאס אמרו שיציגו את ההצעה לשאר הארגונים ברצועה, אך גורמים בחמאס הבהירו: "זאת אינה ההצעה שאנו רוצים. אי אפשר לסווג את הביקור ככישלון או כהצלחה".

 

מצרים היא לא היחידה שהציעה לחמאס הצעות בנוגע לצעדות השיבה. לפי העיתון, גם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדינוב הציע אחת בביקורו האחרון ברצועה וכך גם השגריר הקטארי מוחמד אל-עמאדי. בכיר חמאס, יחיא מוסא, אמר בנושא זה כי חמאס לא קיבלה ממלדנוב הצעה רצינית או מדיניות מקיפה.

 

בישראל התגבשה הערכה כי לאור ההכנות שחמאס עושה לקראת טקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים ויום הנכבה גברה מאוד הסבירות להסלמה מלחמתית בגבול עזה. להערכת גורמים בישראל, חמאס מעוניין ליצור מצב של משבר כדי שהקהילה הבינלאומית תחלץ אותו מהמבוי הסתום שאליו נקלע ומהמצוקה שבה נמצאים שני מיליון תושבי עזה. לפי ההערכות, חמאס לא יירתע מלשלוח נשים, ילדים וזקנים לגדר כדי לגרום לקהילה הבינלאומית לחלץ אותו ממצוקתו הכספית והשלטונית וגם לכרסם בלגיטימציה של מדינת ישראל להגן על עצמה.

 

אלפי לוחמים, חלקם מחטיבות הנח"ל וגבעתי, מתגברים את גדודי הביטחון השוטף באוגדת עזה ובאוגדת יו"ש. בצה"ל תדרכו את הכוחות להיערך לכמה תרחישי קיצון, בהם פיגועי ירי או הנחת מטען בחסות הכאוס שייווצר עם ניסיוניות ההמונים לפרוץ את הגדר. תרחיש נוסף הוא כאמור ניסיון חטיפה של חייל במהלך הפרות הסדר הגדולות לאחר פריצת הגדר. בצבא נערכים לכך שפעילי חמאס, בהם חמושים, ייטמעו בין המוני המפגינים שינסו לחדור לישראל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתכוננים לעימותים בגבול הרצועה
מומלצים