שתף קטע נבחר

בת 99, עם 80 נינים בישראל - לא יכולה לעלות לארץ

20 שנה חלפו מאז שחמשת ילדיה עלו מאתיופיה, אבל בזונש יגזאו עדיין במחנה העלייה באדיס אבבה. חרף אישור שקיבלה לפני שש שנים, לא נמצא תקציב להביאה לישראל. נכדה: "גזענות נגד שחורים". השר דרעי: "פנו לרשות האוכלוסין". רשות האוכלוסין: "פועלים לפי החלטות ממשלה"

 

 

בזונש יגזאו בת ה-99, אם לחמישה וסבתא ל-40 נכדים ו-80 נינים החיים בארץ, שוהה כבר 20 שנים במחנה העלייה באדיס אבבה בירת אתיופיה, ללא יכולת לעלות לישראל ולהתאחד עם בני משפחתה שרבים מהם מעולם לא הכירה. על פי מסמך רשמי של רשות האוכלוסין וההגירה מ-9 באפריל 2012 קיבלה יגזאו אישור עלייה חתום על ידי שר הפנים דאז אלי ישי, אולם מאז דחתה הממשלה שוב ושוב את תקצוב העלאתם של יגזאו ושל אחרים.

בזונש יגזאו, דפרשה ארגה ודניאלה ארגה (באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
יגזאו עם בנה דפרשה ונכדתה דניאלה שביקרו אותה(באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
 

פנייה בנושא למשרד הפנים ולשר אריה דרעי נענתה ב"תפנו לרשות האוכלוסין". מרשות האוכלוסין נמסר: "אנחנו פועלים על פי החלטות ממשלה בלבד".

 

נכדה של יגזאו, טקילו ארגה, פעיל במטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, אמר היום (א'): "חשוב לי להביע את הכאב שלי ושאנשים יידעו מה אני עובר ב-20 השנים האלו. עליתי ארצה בגיל 12 עם הוריי. תשעת האחים שלי עלו שנים לאחר מכן אחרי מאבק ארוך מול משרד הפנים. היום אני בן 32 ולא מאמין שב-2018 עדיין מנתקים משפחות בצורה כזו אכזרית. אני אבא לילדה, אשתי בהריון וצפויה ללדת בקרוב, כל כך כואב לי שסבתא שלי לא תזכה לראות את הנינים שלה.

 

"סבתא שלי ננטשה על ידי ממשלת ישראל הנוכחית. איך היא עדיין לא התאחדה איתנו? למה כל יהודי אחר יכול לעלות מתי שבא לו מארצות אירופה או מצפון אמריקה? יש פה גזענות נגד שחורים".


אישור כניסה לארץ לבזונש יגזאו לישראל מ2012 (באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
(באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)

בזונש יגזאו ודניאלה ארגה (באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
(באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)

את המאבק לעלייתה של יגזאו מנהלת המשפחה מאז עלתה לארץ לפני כעשרים שנה. "סבתא שלי לא קבלה אישור לעלות לארץ ישראל יחד אתנו וכילד היה לי מאד קשה לעזוב אותה", הוא ממשיך. "אבא שלי שאל את נציגי משרד הפנים באדיס אבבה, 'מה לגבי אימא שלי?', והם ענו לו, 'לא לדאוג, עוד כמה חודשים היא גם תעלה'. לא הייתי מאמין שכמה חודשים יהפכו להרבה שנים".

 

ארגה, ששירת כלוחם בגדוד 101 של חטיבת הצנחנים בזמן מבצע "עופרת יצוקה", חש אכזבה מהמדינה שלמענה נתן כל כך הרבה: "כמו כל אזרח אני ממלא את החובות שלי, וברגע שאנחנו מבקשים לאחד את המשפחה, הדבר הכי קרוב ללבנו, לא נותנים לנו לעשות את זה. מסבירים לנו שהיא לא עומדת בקריטריונים. סבתא שלי אישה חולה על סף מוות. יש לי בני דודים שמכירים את סבתא שלהם רק מהסיפורים. אפילו הנינים שלה כבר חיילים. אם היא לא עומדת בקריטריונים אין לי מושג מי כן עומד".

 

השבוע נסעו לאתיופיה אביו של ארגה ונכדתה של יגזאו, שאותה לא פגשה מעולם, כדי לטפל בה בשל החמרת מצבה הרפואי.

 

ארגה: "לפני שעלינו לארץ, אחיי ואני גדלנו וחיינו אצל סבתא. עשינו עבורה את הקניות, כיבסנו לה את הכביסה ולקחנו אותה למרפאה כשחלתה. היום היא גרה לבדה באדיס אבבה ואנחנו הילדים צריכים לעשות משמרות באתיופיה כדי לטפל בה. למה אבא שלי צריך לעזוב את הבית ואת אשתו לחודש שלם כדי שיוכל לעזור לאימא שלו?".

 

ממטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה נמסר: "שר הפנים אריה דרעי מסיר אחריות מנושא העלייה מאתיופיה. הוא מעלה 'סלבס' שמגיעים לכותרות, וכך מצליח להשקיט את כל שאר הזכאים לעלות ארצה, שלא הצליחו להגיע לכותרות. אנו דורשים מהשר דרעי להציג החלטה שמאפשרת לכל 8,000 בני הקהילה היהודית באתיופיה לעלות ארצה".

 

מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "רשות האוכלוסין וההגירה פועלת על פי החלטות ממשלה בלבד. בהחלטות הממשלה נקבעים קריטריונים לקביעת זכאות ואנו פועלים בהתאם לכך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה
יגזאו עם נכדתה דניאלה
באדיבות המאבק להעלאת יהודי אתיופיה
מומלצים